Friday, August 9, 2013

Nyah-toksinkan jiwa kita...barulah Syawal itu lebih bahagia

.

Hari Raya Aidilfitri aku kira sudah selesai meriahnya walau pun ramai yang menyambutnya sampai sebulan Syawal, konon-kononnya bulan Syawal ialah bulan hari raya. Suka hati merekalah, ya.

Apa yang penting, aku cuba teruskan perkara-perkara baik yang aku buat dalam Ramadan kerana Ramadan juga boleh digunakan sebagai bulan perubahan. Selama sebulan setan hantu kena ikat, apa yang terzahir melalui kelakuan tidak baik adalah dari setan manusia itu sendiri.

Bolehlah juga dikatakan bahawa bulan Ramadan juga adalah bulan untuk aku kenal siapa diri ini tanpa perlu campuran dari anasir asing. Maknanya, aku tak boleh gunakan alasan ' hah! setan sungguh kau! '. Tak boleh. Yang boleh aku kata ialah 'Oooo... inilah aku rupa-rupanya! '.

Itulah sebabnya Ramadan adalah tempoh masa untuk mengenali diri dan kelemahan-kelemahan yang ada. Ia juga adalah tempoh untuk detox atau nyah-toksin... seperti elixir, seperti menelan julap.

Jadi, apabila masuk Syawal, aku seharusnya sudah bersedia dengan tubuh dan jiwa yang sudah bersih. Seperti tubuh yang sudah dinyah-toksinkan.

Apabila tubuh dan jiwa sudah dinyah-toksinkan, seharusnya selepas ini aku tak boleh ambik makanan-makanan yang beracun. Kena makan ulam-ulaman. Kena makan yang organik-organik walau pun makanan organik adalah lebih mahal daripada makanan yang penuh beracun serangga dan berbaja kimia itu.

Yalah, makanan yang baik biasanya lebih mahal. Tak seperti makanan-makanan yang beracun yang lebih mudah didapati dan murahlah pula.

Membuang toksin jiwa bukanlah mudah tapi Ramadan menjadi bulan titik tolak untuk melakukan perubahan. Malah aku rasa lebih elok memperbaharui azam pada bulan Ramadan berbanding Muharam kerana dalam bulan Ramadan, praktikalnya ada yakni berpuasa atau menahan diri selama sebulan.




.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com