Thursday, November 21, 2013

Berpasang-pasangan...

.

Jom kita fahami ayat ke-8 surah An Naba':


“Dan telah Kami jadikan kamu berpasang-pasangan.”

'Berpasang-pasangan, yaitu berjantan berbetina, berlaki-laki berperempuan, berpositif bernegatif, dengan demikian itulah Allah menciptakan alam ini seluruhnya. Ada berlangit berbumi, ada berawal berakhir, ada berlahir berbatin, ada berdunia berakhirat dan seterusnya. Maka dengan demikianlah Allah Yang Maha Tunggal menciptakan seluruh yang maujud dalam alam ini berpasang-pasangan. Yang berdiri sendiri hanya Allah!'
 - HAMKA.

Dan fahami ayat ke-12 surah Az Zukhruf:

وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ (12)
"Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi"

'Salah satu lagi sifat Allah SWT yang disebut dalam ayat ini ialah Dia lah yang menciptakan semua makhluk berpasang-pasangan, laki-laki perempuan, jantan betina, baik dari jenis tumbuh-tumbuhan, pohon-pohonan, buah-buahan, bunga-bungaan dan lain-lain maupun dari jenis hewan dan manusia, dia pula yang menjadikan kendaraan berupa perahu, kapal yang dapat dipergunakan untuk mengangkut keperluan barang dagangan di laut, dan binatang ternak seperti unta, kuda, himar, sapi dan lain-lain yang dapat dipergunakan sebagai alat pengangkutan di darat, dan lain-lain yang dapat menghubungkan satu tempat dengan tempat yang lain baik di darat maupun di laut dengan macam alat perhubungan.'
- Tafsir / Indonesia / DEPAG.

Juga fahami ayat ke-49 surah az Zariyat:

وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah." 



Kita selalu berfikir, apabila di sebut 'berpasangan' ianya berkaitan dengan lelaki-perempuan, jantan-betina...sesuatu yang mempunyai kehidupan sosial yang lebih kompleks, lebih kompleks daripada batu, pasir dan lain-lain yang tidak bersosial.

Kita perlu tahu bahawa istilah' berpasangan' itu merangkumi segala kejadian. Segala yang maujud, segala yang diciptakan ini ada pasangannya. Hanya Allah yang Maha Esa (surah al-Ikhlas dirujuk).

Dan 'berpasangan' ini bukan bermaksud kembarnya. Bukan bermaksud salinannya. Ia adalah pelengkapnya. Ia sama jenisnya tetapi bukan sama sifatnya. Lelaki tak sama perempuan tetapi kedua-duanya sama-sama manusia. Sifat itu termasuk sifat fizikal dan sifat perangai.


Apabila merangkumi segala kejadian dan sifatnya berlawanan, cuba kita fikirkan selain daripada kejadian manusia dan haiwan.

Kalau Bulan, pasangannya Bumi.
Kalau Bumi, pasangannya Matahari.
Kalau laut, pasangannya....pantai
Kalau Ruh , pasangannya... jasad
Kalau dosa, pasangannya.... pahala?
Kalau neraka, pasangannya ... syurga?

Kalau proton pasangannya...anti-proton?
Kalau electron pasangannya...positron?
Kalau quarks pasangannya... anti quarks?

Kalau matters pasangannya .... anti matters?
Kalau white matter pasangannya....dark matters?


Setiap satu kejadian ada pasangannya, sekali pun ia hanyalah sekadar bayang-bayang. Jadi, selepas ini jika kita terlihat sesuatu, kita boleh cuba cari apa pasangannya...





.

13 comments:

t.a.t.a said...

Adam pasangan nya Hawa. bukan Adam dengan Adam, Hawa dengan Hawa.

LydSunshine said...

malam pasangannya siang, bulan pasangan mentari... mari mari cinta sakti... bila lagi nak menjadi.

sudipVSsenduk said...

suka hitam, putih kureng sikit. Sbb tu bila buka gerobok , penuh dgn baju hitam...

Nizam.Ariff said...

Tata.
Ya. Setuju banget...

Lyds.
Hah...nyanyi sampai habis...hehe


Svs.
Dulu suka hitam tp skrg pakai panas...serap haba...haha

Daddy Ziyyad said...

Proton pasangan nya ialah power window kaput.

cinta said...

Tihihi.. (terketawa dgn komen Daddy Ziyyad).

t.a.t.a said...

aku pun nak gelak dengan komen doc. ramai eh yang komplen pasal window ia.

Nizam.Ariff said...

DaadyZ.
Eh..bukan pakai crz dan vw ke? Hihi..


Daddyz, cinta, tata.
Aku nak respon pun serba salah tapi aku kena bertanggungjawab gak... gini la..entri tu pasal ayat Allah. Aku harap kita tak persendakan al Quran...

t.a.t.a said...

aku pun tak berniat macam tu sebenarnya. aku cuma feedback pada komen doc. itu sahaja. tak de niat lain.

Nizam.Ariff said...

Tata.
Takpe...takpe...kita minta ampun sama sama eh...

t.a.t.a said...

Haah. ok.

tasekM said...

aku pasangannya ombak.

dilambung.
terhempas.



.

Nizam.Ariff said...

tasekm,
kalau lemas di lautan, lambat laun akan hanyut ke pantai jua.. walau pun jasad dan mereput, kembung atau tinggal tulang..

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com