Wednesday, November 13, 2013

Buluh yang songsang... pernah tarik buluh menyonsang?

.



Kerjanya menarik buluh songsang, bersangkut-sangkut.
Sekali terhiris semilu, lukanya dalam hati
tak siapa yang tahu.
Keluhan demi keluhan, rasa berbuku dalam dada
beratnya sungguh menyiksa.

Kalau inilah tika-tika perjalanan hidupnya,
musafir di dunia mencari karunia ada kadarnya,
cukup-cukup buat menopang belikat belakang.
Kalau begini payah bahu menggalas,
menyoroklah di lubang gua hindar perlu dunia,
segala-gala ada sedikit cuma.

Biar aku beri nasihat,
lemparkan sahaja buluh itu, berlepaslah...bebaslah hai sahabat.






.

10 comments:

Tijah said...

nak dilepaskan...buluh pun takde.

(ke aku yg tak paham bahasa?)

Nizam.Ariff said...

Tijah,
Kalau buluh tak menyongsang, elok sangat dah tu, jangan difikirkan sangat... tarik je buluh tu....

Setiap kita ada buluh... kamu pun ada buluh... buluh perindu, mungkin.... hahaha

ASH said...

apasal tetiber aku rasa cam nak nanges...
.
.
.
sensitip betoi aku lately!!
haha

Daddy Ziyyad said...

aku tak suka pegang buluh...sebab aku tak suka kena selumbar buluh...buluh yg aku pegang, hanyalah buluh yg dah jadi lemang..hahaha

t.a.t.a said...

jangan la dilempar si buluh, hanya menyebabkan gangguan kepada si anak yang sedang tidur dalam buluh itu.

Nizam.Ariff said...

Ashley,
memang mesej dalam entri tu sensitive... hehehe


DaddyZ,
Itu langkah selamat... hahaha
Tapi pernah juga aku kena sembilu masa bukak lemang...


Tata,
hmmm...ada 2 maksud anak dalam buluh tu... hahaha

JunAina said...

Menarik buluh meyongsang umpama menarik masalah yang tak akan habis2.

Saya tak suka buluh sebab pokok buluh banyak miang tapi saya suka makan rebung yg bila besar akan menjadi buluh.

Nizam.Ariff said...

Jun Aina,
Untuk dapat rebung, kena tempuh miang buluh ... hehehe

aza ni said...

buat rakit .boleh mudik sungai

Nizam.Ariff said...

azani,
kena tarik buluh ke sungai le dulu...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com