Monday, November 4, 2013

Lubang Hitam di langit... benarkah?

.

Dalam entri sebelum ini, ada ditulis serba ringkas apa itu 'black hole'. Dan ada juga disebut tentang 'event horizon' yakni satu kawasan di mana jisim / bahan mula dikenakan kesan tarikan graviti 'black hole'. Jangan lupa pula bahawa cahaya juga mempunyai jisim / bahan yang digelar 'foton'. Dalam fizik, cahaya mempunyai dwi-sifat iaitu gelombang dan jisim.

Sebelum itu, kita jawab soalan-soalan daripada Daddy Ziyyad, dia berminat nampaknya:

Q: Sekarang ini, Black Hole itu kalau menurut Hawking, ada ke tidak? Dah wujud ke tidak?

A: Menurut Prof. Hawking, Black Hole itu wujud melalui perkiraan matematik dan menjadi tugas saintis lain yang cuba mengesahkan kewujudannya. Ada pelbagai teknik dan pendekatan yang digunakan untuk mengesahkannya. Malah, para saintis telah cuba 'mencipta' Black Hole di institute CERN...satu alat pemecut zarah yang amat besar yang direka pada asalnya untuk mengesahkan kewujudan partikel sub-atomic Higgs-Bosson. Alat pemecut zarah ini ada pernah masuk dalam filem Terminator 3 kalau tak silap, yang ada robot jahat perempuan melekat pada magnet.


Q:Kalau dah wujud, kat mana lokasinya? Berapa ratus juta tahun cahaya jauhnya dari Bima Sakti? Kalau belum wujud,macam mana lubang tu terhasil?
A: Secara mata kasar, saintis belum jumpa lagi. Malah melalui teleskop berkuasa tinggi pun belum nampak lagi. Kenapa tak nampak? Sebabnya cahaya yang ditarik oleh Black Hole tidak boleh terlepas. Jika tiada cahaya yang terlepas dan dipantulkan, teleskop tak dapat cerap. Itulah masalahnya. Tapi saintis membina pelbagai teori dan pendekatan / kaedah untuk mencari Black Hole. Salah satunya ialah dengan melihat 'herotan' cahaya bintang atau planet yang jauh. Jika Black Hole melintas di antara bumi dan bintang, kita dapat lihat cahaya yang berada keluar sedikit daripada 'event horizon' akan terherot kerana tarikan kuat daripada Black Hole. Ia seperti melihat seekor tikus yang bergerak di bawah karpet. Kita tak nampak tikus itu tetapi kita boleh lihat karpet itu menggelembung dan bergerak. Itu salah satu caranya... ada pelbagai cara lagi.

Secara teori, Black Hole wujud apabila sebuah bintang yang besar kehabisan bahan bakarnya. Bahan bakar diteras bintang menghasilkan letusan nuklear yang menyebabkan stuktur bintang itu tidak runtuh oleh tarikan gravitinya sendiri. Apabila bahan bakar itu kurang atau lemah, jisim bintang itu 'runtuh' ke terasnya menyebabkan ia menjadi terlalu tumpat. Namun begitu tak semua bintang yang 'runtuh' akan menjadi Black Hole. Secara matematik, bintang yang 'runtuh' lalu menjadi Black Hole jisimnya perlu melebihi Nisbah Chandrashekar. Matahari jika 'runtuh' pun hanya akan meletup dan menjadi pulsar kerana jisim matahari belum melebihi nisbah itu.

Dikatakan juga bahawa ada sebuah Black Hole di pusat Galaksi Bimasakti. Itulah sebabnya galaksi kita ini berputar seperti gasing... di mana kesemua planet dan bintang seperti sedang bergerak dalam pusaran yang besar.

Black Hole sebenarnya bukanlah lubang tetapi sebuah objek yang amat padat. Ia dinamakan lubang kerana secara mata kasar, ia akan kelihatan seperti lubang gelap kerana cahaya diserapnya. Sebenarnya, Black Hole adalah objek yang paling terang di alam maya kerana semua cahaya terperangkap di dalamnya.., itu pun kalaulah Black Hole itu wujud dan dapat ditemui.


Q: Segala mak nenek objek yg tertarik masuk ke dlm lubang hitam ni, ke mana ia pergi? atau hancur?

A: Inilah soalan yang menjadikan Prof. Hawking pening kepala pada mulanya. Bagaimanakah Black Hole meneruskan kewujudannya jika ia 'makan' terlalu banyak? Kerana jika ia terus 'makan', akan sampai satu tahap dimana terasnya akan mulai panas dan berlaku termonuklear dan daya nuklear ini akan menyeimbangkan tarikan graviti maka Black Hole akan menjadi bintang biasa semula. Persamaan matematik tentang kewujudan Black Hole akan musnah. Oleh itu, Prof. Hawking menyarankan bahawa bahan-bahan yang dimakan oleh Black Hole bukan semuanya tersimpan tetapi akan di muntahkan di kedua-dua kutub utara dan selatan. Pancutan bahan- bahan yang telah hancur seperti dikisar ini keluar di satu titik dinamakannya 'singularity'. Dengan cara ini, persamaan matematik itu tidak berakhir dengan infiniti dan kewujudan Black Hole dapat diselamatkan.

Pelik bukan? Tetapi itulah namanya Theoritical Physics. Kemudian berbondong-bondonglah saintis muda mula mencari 'jetstream' ini di langit sana kerana jika terjumpa, ia akan menandakan Black Hole ada berdekatan.


Q: Information akan musnah katanya...yg aku tak faham, adakah 'information' itu mempunyai jisim?punyai sususan atom?

A: Sejujurnya, aku pun masih terkial-kial tentang Prinsip Keabadian Maklumat ini. Setahu aku ialah Prinsip Keabadian Tenaga. Nanti aku cuba kupas. Mengikut dokumentari yang ringkas itu, dari apa yang aku faham, maklumat itu seperti tenaga juga dan jika seperti tenaga, ia juga berjisim. Bayangkan begini, kamu nampak seorang lelaki membakar duit kertas. Apabila duit kertas itu terbakar dan musnah, sebahagian bahannya menjadi abu dan tenaga haba... tetapi maklumat tentang duit itu tidak musnah kerana imej duit itu terbakar telah berpindah ke dalam otak kamu dan otak orang yang membakar... dan imej itu turut terpancar ke pokok-pokok, batu-batu atau apa-apa sahaja bahan yang wujud di sekitarnya. Dalam dokumentari itu dia buat demonstrasi cecair merah dititiskan ke dalam sinki yang penuh dengan air paip.

Itulah yang aku faham... dan kerana itulah juga yang mengujakan aku untuk menilik lebih dalam.... dan seterusnya membuat entri dalam blog ini....

Bukannya apa, aku terfikirkan terjemahan Surah Al-Zalzalah dan beberapa surah lain...

Tapi nantilah aku cuba tulis sebab menjawab soalan ini pun dah panjang.... panjang-panjang nanti orang tak nak baca sangat pun.... hehehe.





.

9 comments:

aza ni said...

aku baca

Kniedaz said...

aku baca separuh je..pastu aku blur

Umm AA said...

cuban plak kupas dr prospek quran plak yer,,

Nizam.Ariff said...

azani,
aku tau ko baca...


kniedaz,
takpe... pelan2 hahaha


ummuaidan,
aku tak termampu... aku bukan ahli tafsir.

sepa said...

Aku baca bro... Tang tikus tuh aku suka.
Boleh tak kita tangkap tikus tuh?!


..

Nizam.Ariff said...

Sepa.
Pernah Tom tgkp Jerry betul2?
Kalau pernah, kartun tu dah abis lama...haha

Dr K said...

nampak panjang lebar..
malam ni aku baca...aku baru online kembali hari ni....TQ tolong jawab soalan soalan aku :)

Dr K said...

Okeh...TQ again..
Aku dah baca tulisan panjang lebar kau...

Jadinya, boleh lah dikatakan Black Hole ini hanya wujud atas kertas sahaja/sekadar teori matematik, buat masa ini..:)

Siapa Chandrashekar? seorang ilmuan fizik India mari ka??? Hahahahaha...

So bolehkan juga disimpulkan bahawa Black Hole ialah " pengakhiran sebuah bintang, dan permulaan sebuah bintang(apabila telah berlakunya tahap thermonuclear tu) "...

Nizam.Ariff said...

Daddy Ziyyad,
Chandrashekar tu org India... ahli fizik.

Permulaan sebuah bintang bukan black hole sebab saintis tak pasti apa kesudahan black hole... seolah-olah tiada natural enemy..

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com