Wednesday, November 27, 2013

Stem Cell tumbuhan versus haiwan...

.


Aku ada baca tentang stem cell. Aku pun pernah tonton di Disc Ch. tentang stem cell. Aku juga ada beberapa kawan yang menyimpan stem cell dari darah uri secara kriogenik untuk kegunaan di masa akan datang.

Dari apa yang aku tahu, stem cell dari sumber embrio adalah menakjubkan kerana dari satu sel yang tidak mempunyai sifat fizikal organ lagi akan perlahan-lahan membelah dan menjadi tisu dan seterusnya organ. Bayangkan sel telur wanita itu membelah dan membelah dan membelah sehinggalah menjadi mata, menjadi lidah, menjadi kaki, menjadi tangan...bayangkan bagaimana 'program' itu dibuat. Amat jarang berlaku kaki tumbuh di kepala atau sebaliknya. Padahal, pada asalnya, ia hanyalah sekeping sel.

Dan dari apa yang aku tahu, stem cell itu akan disuntik atau diletakkan di tempat yang ingin diperbaiki kerana nanti stem cell itu akan membelah dan membelah dan mungkin boleh membaiki kerosakkan itu.

Namun begitu, stem cell itu masih dalam bentuk sel.... maknanya, bukan musnah atau hancur atau serbuk.


Sekarang ini, pasal stem cell pokok atau buah-buahan.
Aku tahu pokok pun ada stem... ada pucuk... dan di pucuk dan di akar ada sejenis enzim pembesaran.

Jadi, aku minta tolong para pakar dan para doktor yang ada membaca entri ini, tolong atasi kemusykilan aku tentang ini:
  • Bolehkah stem cell tumbuhan 'menggantikan' sel manusia seperti mana tindakkan stem cell haiwan / manusia tadi?
  • Kalau stem cell manusia / haiwan perlu disimpan supaya tidak musnah, bagaimana pula stem cell tumbuhan / buah-buahan boleh disimpan dalam bentuk serbuk?
  • Kalau stem cell manusia / haiwan perlu dimasukkan atau diletakkan ke tisu atau ke dalam darah, adakah wajar stem cell tumbuhan atau buah-buahan sekadar diletakkan di bawah lidah atau dikulit-kulit sensitif secara serapan?

Aku musykil... adakah produk stem cell tumbuhan itu sebenarnya adalah sekadar ekstrak enzim tumbuhan?



Kadang-kadang, teknologi dan pengetahuan yang baharu menjana banyak keuntungan di atas kurang pengetahuan kita...





.

8 comments:

Wak Gelas said...

kanns., ;-p

Nizam.Ariff said...

Wak,
so, betul ke ekstrak stem cell tumbuhan? atau enzyme? tak pasti...

LydSunshine said...

ye la, aku pon nak tau jgk. ceh, aku ni selalu je nak tau apa yg yg persoalkan. heheh. peace.

cinta said...

tak tau..

Nizam.Ariff said...

Lyds.
Tak ada yg sudi bg jawapan ni...

Cinta.
Kita tunggu sikit lagi...

t.a.t.a said...

mana daddyziyyad bila diperlukan ni? doc, Nizam tanya soalan tu. dia minta jawapan.

cik kaki ketawe said...

err...rasa cam dah blaja dalam biology..
err,tapi macam tak tahu je jawapannye...

Nizam.Ariff said...

Tata.
DaddyZ sibuk nak aqiqah tu...

Cik KK.
Aku pun ingat ingat lupa je tu...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com