Thursday, December 26, 2013

Tapai Pulut versus Tapai Ubi...

.

Tapai pulut seolah olah kudapan wajib di majlis kenduri kahwin di Melaka...





Disalah satu majlis itu, 6 gantang beras pulut dibuat tapai. Aku tak pernah buat tapai pulut tapi aku pernah buat tapai ubi semasa remaja dulu. Dalam sepuluh kali, yang menjadi cuma sekali. Dan kalau tak menjadi, aku selalu salahkan ragi yang tak mahu tumbuh untuk memakan kanji masak untuk ditukarkan kepada air, gula ringkas dan sedikit alkohol.




.

16 comments:

smbotak said...

Aku lebih suka tapai ubi...

Kniedaz said...

aku suka tapai ubi..tapai pulut tak lalu pulak...tapi kat Penang ni...susah nak jumpa tapai ubi

suka suka said...

tapi pulut sikit-sikit boleh la.. tapai ubi goreng tepung sedap..

aizamia3 said...

dua-dua sedap tapi saya lebih suka tapai ubi.

nae nematoda said...

dalam sepuluh kali buat, yang menjadi hanya sekali..??
camna ni nak buat nanti ni, kena praktis sokmo pasni

Nizam.Ariff said...

SM.
Aku pun suka tapai ubi goreng tepung...

Kniedaz.
Kat penang tak ramai yg makan tapai kut...

SukaSuka.
Aku pun suka tapai ubi goreng tepung tu. Aku ada cuba buat tapai pulut goreng tp tak sedap...haha


Aizamia.
Aku tak bleh mkn tapai ubi byk2..terasa muak..


Nang.
Nak cuba buat utk thesis ek?
Kena ikut petua...tp yg penting ialah penyediaan ragi tu...

ummuaidan said...

pernah cuba sekali tp tak berjaya..teringin nak makan tapai ubi goreng..

Nizam.Ariff said...

Ummuaidan,
sekali belum cukup, Ummu. Cuba sepuluh kali... hehehe

t.a.t.a said...

tapai ni best. tapi kalau manis sangat memang tak best jadi nya. kat area aku kalau kenduri kawen kerap jugak dihidangkan tapai pulut hitam.

Nizam.Ariff said...

Tata,
Haaaa.. yang tu aku belum pernah cuba... Nampak pun belum pernah.

JunAina said...

Tapai ubi digoreng owwhhh...alangkah nikmatnya.

Nizam.Ariff said...

JunAina,
Sedap, kan?.... hujan-hujan pekena tapai ubi goring dan kopi O panas.. perghh..!

Nur Syuhada said...

tiap kali kenduri mesti ada tapai memang makanan wajib..

Nizam.Ariff said...

Nur Syuhada,
Sedap sebagai pencuci mulut... kalau dapat yang manis la...

blog-tips-kurus said...

hidup tapai ubi!

yami!!

Nizam.Ariff said...

BTK.
Hahaha...
Kena tanam ubi dulu byk byk...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com