Saturday, February 15, 2014

Cara sujud mengikut sunnah

.

Tidak beberapa lama dulu, seorang sahabat ada memberitahu apa yang dia dengar dari tazkirah di tempatnya tentang sujud dan bangun dari sujud. Katanya lebih kurang begini, kalau nak turun untuk bersujud, janganlah seperti unta. Maksudnya, jangan turun bersujud dengan lutut dahulu.

Inilah yang dimaksudkannya:

"Nabi SAW bersabda: Apabila salah seorang diantara kalian sujud, janganlah ia turun seperti unta menderum, hendaklah ia meletakkan kedua tangannya sebelum kedua lututnya".
(Diriwayatkan oleh Abu Dawud, Tamam dalam Al-Fawaid No. 108/1, Juga Oleh An-Nasa'i dalam ashShugraa dan Al-Kubraa (54/1).


Apabila bersujud dengan cara begitu, sebahagian berat tubuh bahagian atas akan ditampung oleh kedua-dua belah tangan. Selain daripada itu, tubuh yang condong ke depan itu akan meregangkan otot-otot pinggang dan belakang. Oleh itu, beban pada lutut akan berkurangan. Tidaklah asyik berbunyi *berletup* pada lantai. Dan ia dapat melegakan lutut dan melegakan pinggang juga.


Apa yang aku nak cetuskan di sini ialah mekanisma solat itu ada rahsianya tersendiri...





.

7 comments:

Su @ Aya said...

Setuju.

Bila solat, aku selalu fikirkan ianya selain daripada bermeditasi sebentar mengingat Tuhan, juga merupakan senaman sebentar yg sihat!

tasekM said...

aku membayangkan.
kalau dari iktidal ke sujud.
tapak tangan sampai dulu baru lutut.
mau tertomoih.


.

Nizam.Ariff said...

Su.
Ya..betul.
Tapi ada pandangan lain yg kita tak patut fikirkan solat itu sebahagian senaman...sebagai mana puasa itu utk berdiet kurus badan.

Kita cuma perlu yakin bahwa ibadah itu byk keberkatannya...salah satunya ialah berkat sihat tubuh badan.

Tasekm.
Ko cuba begini...masa turun nak sujud, ko turunkan badan menegak dahulu barulah letakkan tapak tangan. Kalau terus hulur tgn macam nak tangkap katak tu memanglah.
Bila ko dah biasa nanti cuba pula waktu rendahkan punggung tu ko bongkok sikit kedepan...bila dah rendah barulah hulurkan tangan dan letakkan lutut...

tasekM said...

baiklah.
sudah diperbaiki.
selamanya ni mmg la aku sujud lutut sampai dulu..

tq.

.

Nizam.Ariff said...

TM,
Sama-sama....
Alat bias tegal biasa...

t.a.t.a said...

Masa mak aku solat berdiri dulu, kalau nak sujud mesti tangan sampai dulu baru lutut.

Tapi laa ni dah solat duduk dah.

Nizam.Ariff said...

Tata,
:0...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com