Friday, February 21, 2014

Transformational Change versus Continuous Improvement...

.


Entri yang ini aku nak cakap yang berat-berat sikit tapi masih relevan dengan hal-hal seharian. Walau pun aku tulis tentang organisasi, ia masih relevan dengan perubahan individu.

Transformasi adalah sesuatu yang cepat dan radikal. Ia mempunyai agenda tertentu. Agenda ini perlu untuk memberi justifikasi terhadap perubahan / transformasi yang radikal. Kerana sesuatu yang radikal akan mengguris banyak hati, merubah banyak institusi dan proses. Selepas transformasi, proses penyembuhan pula mesti dilakukan dalam 'healing period'. Dan kemudian diikuti dengan proses pengukuhan perubahan agar kekal utuh.

Jika transformasi radikal dah dibuat tapi proses penyembuhan tidak/gagal dilakukan, nescaya perubahan yang dibawa tidak akan kukuh dan kekal.


Continuous Improvement pula keterbalikkan daripada Transformational Change dari segi perlaksanaannya. Namun objektif kedua-duanya adalah sama...memperbaiki keadaan. Ianya tidak radikal. Perubahan yang dilakukan lebih perlahan...sedikit-sedikit tetapi jadi bukit. Ia tak perlukan agenda yang besar-besar dan propaganda untuk memberi justifikasi terhadap apa yang dilakukan. Ini kerana mereka yang menjalani proses penambahbaikkan ini akan dapat melihat justifikasi itu di dalam / ketika proses perubahan itu berlangsung.

Mereka memahami maksud perubahan itu dan oleh itu kadar penolakan terhadap perubahan biasanya kecil. Dengan itu, perubahan yang ini akan berupaya untuk kekal lebih lama.


Dua budaya kerja yang mengamalkan ini. Budaya kerja barat lebih gemar menggunakan transformational change manakala budaya kerja timur lebih percaya dengan continuous improvement. Ini kerana budaya kerja timur lebih banyak belajar dari falsafah timur dan mengamalkan budaya 'working for life'.


Satu lagi aku nak tambah, tak semua perkara boleh diubah secara transformasi. Adalah sangat berbahaya jika perubahan sosial, moral dan budaya dibuat secara transformasi. Transformasi lebih sesuai untuk proses, perkakasan dan teknologi.


Okey...

Sekarang, cuba lihat bagaimana 'transformasi Malaysia' dilakukan.





.

3 comments:

t.a.t.a said...

Jadi, adakah kau rasa Hasri patut melakukan satu transformasi?

cinta said...

aku lebih suka continuous improvement. senang citer, istiqamah.

Nizam.Ariff said...

tata.
soklan sebetulnya: yang mana satu Hasri pilih?
jwpn: entahlah...kena tanya Hasri...hehe

Cinta.
elok digabungkan...yang mana boleh transform, yang mana dibuat CI je..

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com