Thursday, March 13, 2014

U.S. America with its Spy Satellites hovering over Malaysia...

.



"Alamakkkkk...!!!" jerit Esah Janda kuat-kuat.

Setapa Mas'od yang berjiran dengannya cepat-cepat kuis lengan bininya manakala dagunya diangkat-angkat kepada bininya, tanda bertanyakan hal. Bininya buat endah tak endah sahaja. Tidak sampai seminit selepas itu, Setapa Mas'od pun turun ke bawah. Dia berjalan laju-laju ke belakang dapur rumah Esah Janda, menuju ke billik mandi Esah Janda yang berdindingkan zink dan beratapkan langit biru.

 Setapa Mas'od ingatkan dia yang terawal, rupa-rupanya Tok Ketua dan Man Panjang sudah pun elok tercegat berdiri di depan pintu bilik air yang masih tertutup rapat. 'Wuih... cepatnya.' fikir Setapa Mas'od dalam hati.

 "Errrr... aku minum kopi dengan Man Panjang kat kedai di tepi jalan tu. Tiba-tiba kami terdengar si Esah  menjerit, kami datanglah!" Terang Tok Ketua tanpa diminta oleh Setapa Mas'od, setelah melihat Setapa Mas'od berkerut dahi. "Ooo..." Setapa Mas'od cuba buat-buat faham.

 "Esah... kenapa Esah? Ada ularkah? Ada lipankah?" tanya Tok Ketua sambil mengetuk-ngetuk pintu bilik air Esah Janda. Jiran-jiran mula datang berkerumun di depan pintu bilik air itu. Cepat-cepat Tok Ketua depang-depangkan tangan agar mereka berikan sedikit ruang di depan pintu bilik air itu, mana tahu kalau-kalau Esah Janda buka pintu dan keluar nanti.

 
Tiba-tiba mereka terdengar Esah menangis, Esah meraung. Serta-merta mereka rapati semula ke pintu bilik air, tertolak-tolakkan Tok Ketua dan Man Panjang.

"woo..woo.. yang depan ke depan, yang belakang ke belakanglah!" jerit Man Panjang tiba-tiba. Cepat-cepat Tok Ketua jegilkan mata kepada Man Panjang. Dalam mereka berposak-posak dan berasak-asak itu, pintu bilik air itu pun terbuka perlahan-lahan. Esah Janda julurkan kepala melalui pintu yang sedikit terbuka, 'huh... ramainyaaa' fikir Esah Janda dalam hati.

 
"Apa yang tak kena, Esah? Cer bagi tau kami." Kata Tok Ketua. Esah Janda pun keluar, berdiri di hadapan pintu, di depan semua yang ada dengan hanya berkembankan batik dan rambut lembab yang disanggul-siputkan. Mata masing-masing terjegil melihat Esah yang berkemban itu. Melopong tak berkata apa-apa. Mungkin nafas pun ada yang tersekat sekejap.

 "Bukannya apa.. ni... kalung Esah. Esah tak tahu Esah letak kat mana... dah hilang!"

 
"Hah! Dah hilang?" terkejut masing-masing.

 
"Macam mana ni, Tok? Dah puas Esah cari tapi tak jumpa. Biasanya Esah sangkutkan kat paku situ semasa mandi." lapor Esah Janda.

 
"Panjang mana kalung kamu tu, Esah?" tanya Tok Ketua lagi.

"Panjang jugalah... emm... kalau dipakai, loketnya terletak betul-betul di sini." Esah pun letakkan jari telunjuknya di belahan dada. Terbeliak mata masing-masing melihat jari telunjuk Esah Janda. Tok Ketua melopong, Man Panjang pun melopong. Ada juga yang mengesat air iur yang meleleh.

 
Setelah puas meneguk air liur beberapa kali, Tok Ketua pun berkata, "Ada siapa-siapa yang terambil atau ternampak kalung si Esah ni?"

"Mungkin terjatuh ke dalam kolam semasa tunduk ceduk air?" Usul Pandak. Mail Kerbau gelengkan kepala, Lan Todak pun gelengkan kepala, Usop Kulop pun gelengkan kepala. Melihat mereka begitu, Tok Ketua tolak usul itu.

"Mungkin tercicir semasa buka pakaian?"Usul Angah Bojan pula. Mail Kerbau gelengkan kepala, Lan Todak dan Usop Kulop pun sama. Dengan itu, usul itu pun ditolak oleh Tok Ketua.

"Kalung tu mesti ada dalam bilik air ini. Takkan kalung tu boleh terbang sendiri?" Usul Tok Ketua pula.

"T..takkk..." tiba-tiba Mail Kerbau ingin bersuara. Cepat-cepat Lan Todak tolak punggung Mail Kerbau. Cepat-cepat Usop Kulop siku perut Mail Kerbau. 'Diamlah!' getus Lan Todak perlahan tetapi tegas di telinga Mail Kerbau.

"Apa yang tak?" Tegur Tok Ketua kepada Mail Kerbau.

"Ye lah... apa yang tak tu, Mail?" Tanya Esah Janda pula sambil matanya memicing kecil dan tersenyum sinis.

"Err... tak ... tak ada apa-apa." Tergagap-gagap Mail Kerbau menjawabnya. Lan Todak urut-urut dadanya. Usop Kulop lepaskan keluhan nafas lega.

 
"Habis tu, kalau begitu, macam mana kalung tu boleh hilang dari dalam bilik air Esah ni? Ini mesti ada yang curi! Kalau beginilah, elok kita laporkan kepada polis." Tok Ketua utarakan cadangan kepada khalayak ramai yang ada di situ.

 
"Apa pulak! Esah masuk tadi dah memang tak pakai kalung." Tiba-tiba Man Panjang bersuara.

"Mana kamu tahu aku tak pakai kalung?" Esah pula bertanya. Terperangkap, Man Panjang terkulat-kulat. Matanya melihat ke sana sini, mencari-cari jawapan atau alasan.

 
Mail Kerbau, Lan Todak dan Usop Kulop pula tersentak, memicingkan mata melihat Man Panjang, tak percaya dengan kata-kata dia itu. Namun begitu, Tok Ketualah yang lebih gelabahnya daripada mereka semua.

Tammat. 

 


[Sungguh ironi jika seseorang itu cuba untuk memberikan maklumat tetapi tindakkan itu pula boleh mendedahkan dirinya kepada isu yang lain...] 



.



4 comments:

t.a.t.a said...

What was the title got to the with the whole story? Are u trying to say that U.S. America with its Spy Satellites could tell us all where the kalung went?



Apa pun memang cerita ni kelakar giler. Terjerit aku baca part Esah berkemban! Woh!!

Hahaha.

Nizam.Ariff said...

tata.
about the story...u hv to find out urself baru thrill... dan aku pun suka layan imaginasi org berkemban nih...hehe

CiKPuaNLawA said...

ahhhh... motif sangatttt.... !!!


Nizam.Ariff said...

CPL,
Hehehe.... sila carikan kalung tu... ;)

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com