Monday, May 19, 2014

Tak bebas...

.



......aku usap-usap tangan yang melecet dan pedih. Rantai belenggu pada tangan aku dibuka. Aku picit-picit kaki yang kebas. Pasung pada kaki aku juga dibuka.


Kemudian pintu besar di depan aku dibuka. Segalur cahaya putih menerjah masuk, menyuluh mata. Aku tepis menggunakan tapak tangan tapi panahannya tetap dapat menyilaukan mata. Sudah lama aku terpenjara dalam kegelapan tapi aku tak tahu berapa lama aku di sini. Yang aku tahu, mata ini perlukan masa untuk kembali normal.


'Keluarrr...!' Satu suara menyuruh keluar.


Tangan tanpa dirantai dan kaki tanpa dipasung tidak bermakna aku bebas. Kalau aku keluar tak bermakna aku tinggalkan penjara ini.


Aku masih dapat rasakan penjara itu mengikut aku kemana-mana pun aku pergi. Jadi, apalah gunanya aku ke sana. Kau ikatlah aku semula pada tiang itu. Tiada gunanya jasad aku lepas bebas tapi jiwa aku masih tetap dipenjarakan.






.

6 comments:

t.a.t.a said...

Kau perlukan masa dan waktu untuk adjust kehidupan di luar penjara. Jika tak mampu juga, kau jumpa la dengan pakar psikologi untuk ubat rohani kau. Tapi aku rasa baik kau jumpa ustaz dan cuba dekatkan diri dengan Allah, lagi baik dari jumpa pakar psikologi. Jumpa pakar kau perlukan duit. Kau ada duit ke? Kau belum kerja kan? Dalam penjara ada buat part-time ke? Kalau ada pun mungkin tak cukup nak cover fee shrink yang satu jam mencecah 3 angka tu. Tapi kalau dengan Allah, kau tak perlu duit. Percuma aje.

Nizam.Ariff said...

Tata.
Orang boleh lihat aku tapi aku sendiri tak nampak siapa aku...kadang2 di depan kita ada banyak keindahan tapi kita memandang kosong jauh ke depan...

sudipVSsenduk said...

berbicaralah dengan Maha Pencipta.

Nizam.Ariff said...

Svs.
...sedang cuba memahami bahasaNya...

LydSunshine said...

Ini luahan perasaan bahasa tinggi ni. Takpe walau hanya jasad yg bebas, rohani nnt akan bebas jgk kalo berusaha.

Nizam.Ariff said...

Lyds,
Nafsu yang merantainya...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com