Friday, July 25, 2014

Berbahagia di Hari Raya....

 .


Hari raya pada kali ini, Hasri ambil keputusan untuk ikut balik ke kampung Nita. Hasri sebatang kara, tiap-tiap tahun dia akan memilih kampung kawan-kawan sepejabatnya untuk pulang beraya bersama-sama. Pada kali ini, dia ikut Nita. Kampung Nita indah, berhampiran pantai dan bersawah padi. Hijau saujana mata melihat. Musim belum menuai. Angin dari pantai menghembus kuat Serunai Laut, berolak-olak dedaun padi dicuit angin.

Pagi Ramadhan terakhir, Hasri duduk di atas batang kelapa rebah di tepi sawah. Anak puyu melompat-lompat menangkap belalang di dedaun padi. Jika tiada belalang, dilompatnya pula chatcibor. Tiada chatcibor, dikejarnya kutu air. Jika kutu air lari naik ke tebing, dikejarnya pula kepinding, dikejarnya cendangau. Hasri tersenyum bahagia melihat suasana dunia kecil itu yang riang-riang baginya.

"Kenapa kamu tak berteman?" Sapa Makcik Lijah, emaknya si Nita. Makcik Lijah labuhkan punggungnya di atas batang kelapa rebah ke sawah itu juga.

Hasri layangkan senyuman, tak berjawab tetapi matanya melirik kepada Nita yang sedang menyidai kain di ampaian di sebelah rumah. Picing-picing mata Nita melarikan anak matanya dari terpanah sinar matahari pagi yang belum segalah tingginya.

"Anak makcik tu pun tak berteman. Apa salahnya kalau Hasri yang temankan." Cadang Makcik Lijah.

"Tak boleh, makcik." Bantah Hasri. Makcik Lijah tenung wajah Hasri, dia mahukan jawapan yang lebih panjang lebar.

"Maksud saya...bukan saya tak mahu tapi saya... saya tak boleh." Hasri cuba susun semula ayat tadi.

"Makcik tak fahamlah. Terus terang sajalah, mana tahu makcik boleh tolong."

"Saya... saya tak mampu. Maksud saya, bukan dari segi wang ringgit atau kasih sayang. Percayalah makcik, kasih sayang saya melimpah-ruah ibarat segelas air sirap sarbat dituang penuh hingga tertumpah tetapi tetap dituangkan juga." Cerita Hasri.

"Cumanya...." Hasri melepaskan keluhan nafas dari dadanya, "...saya tak mampu membahagiakan seorang isteri. Walau pun saya mahu tapi...tetap tak mampu. Saya tak mahu seksa batin seorang isteri." Akhirnya Hasri berterus terang.

"Ooo...barulah makcik faham." Sambut Makcik Lijah sambil terangguk-angguk.


Buat seketika, masing-masing merenung kaki langit Timur. Angin pantai masih tetap menderu membawa puing-puing perasaan ke Utara. Anak puyu masih melompat berhambur badan ke udara, cuba menyakat belalang dan chatcibor, atau kepinding atau cendangau...oh ya, juga kutu air sebelum ia lari naik ke tebing.

"Beginilah, biar makcik tengokkan kalau-kalau boleh diubat." Cadang Makcik Lijah lagi. Terbeliak mata Hasri, terkejut dan malu.

"Bukan begitulah...! Makcik nak baca-baca sikit. Itu pun kalau Hasri sudi." Hasri angguk-anggukkan kepala.

Terkumat-kamit mulut Makcik Lijah membaca sesuatu, Hasri tidak dapat dengar dengan jelas butir perkataannya. Makcik Lijah pejamkan mata agak lama juga sehinggakan Hasri keliru sama ada Makcik LIjah sedang bertafakur atau telah tertidur. Mahu dicuitnya peha Makcik Lijah tapi apabila tangan Hasri baru hendak merayap ke peha Makcik Lijah yang berbalut kain batik lepas, dia bukakan matanya luas-luas. Terkejut Hasri dibuatnya!

"Pada firasat makciklah, anu kamu ni kena 'ikat' secara ghaib. Biar makcik cuba pulihkan." Makcik Lijah pejamkan matanya semula. Mulutnya kembali terkumat-kamit.


Hasri biarkan Makcik Lijah bermentera atau berdoa, yang mana satu pun Hassri tak tahu. Hasri layangkan matanya kepada Nita yang baru sudah dengan ampaiannya. Nita kulitnya putih, rambutnya ikal beralun seperti dedaun padi ditiup angin pantai, dadanya bidang dan berisi pula. Ketika Nita memanjat tangga ke atas, betis Nita dilihat jelas oleh Hasri. Putih  tiada cela, tiada bulu kaki mungkin. Bola mata Hasri melantun-lantun mengikut langkahan betis Nita menaiki anak tangga. Tiba-tiba Hasri perasan yang Nita mempunyai susuk tubuh yang cantik, kulit yang cantik. Hasri seperti baru tersedar akan semua itu. Melopong mulut Hasri melihat Nita sehinggalah Nita hilang ditelan pintu dapur. Hasri berasa pelik. Degup jantungnya tiba-tiba menjadi kencang. Batinnya seperti mahu melonjak menerpa kepada Nita. Apakah yang telah berlaku? Hasri bingung.

"Macam mana?" Pertanyaan Makcik Lijah merencat pertumbuhan kebingungan Hasri,"Ada rasa apa-apa tak? Makcik dah berdoa supaya diputuskan 'ikatan' batin tu." Jelas Makcik Lijah lagi. Hasri masih melopong, ditenungnya muka Makcik Lijah dalam-dalam, seperti tidak percaya apa yang berlaku. Namun akhirnya ada senyuman terukir pada wajah Hasri.
.
.
.
Hari raya pada tahun itu adalah hari raya yang sungguh meriah. Hari raya yang membahagiakan Hasri. Manatah tidaknya, pada pagi hari raya ke-3 di kampung Nita itu dia sudah bernikah! Orang kampung datang berpusu-pusu untuk beraya sambil mengucapkan selamat pengantin baharu kepada seorang pemuda asing yang hendak datang beraya di kampung mereka tetapi berakhir dengan sebuah perkahwinan.


Alangkah bahagianya Hasri pada hari itu. Melirik mata Hasri kepada isterinya di sebelah. Manakala Nita pula berair matanya, perasaannya berbaur-baur gembira dan sedih. Diambilnya tisu lalu dilapkan hujung kedua-dua matanya sambil memandang kepada kedua-dua mempelai yang bersanding di atas pelamin di sana. Nita duduk bersimpuh di bawah. Dia cuba lemparkan senyuman kepada Hasri tetapi dia tidak mampu mengukir sebarang bentuk senyuman pun. Biarlah Hasri  yang senyum kepada Makcik Lijah, isteri yang baharu dikahwininya.

Pada sebelah malamnya, air mata Nita turun bercucuran laju. Sedu sedan tadi kini lebih kuat gegarannya, akhirnya tangisan itu bertukar menjadi raungan pilu apabila raungan Makcik Lijah menjadi lebih kerap dan kuat dari bilik sebelah....


 .

9 comments:

Nani said...

keh..keh..keh..camana lak Hasri kahwin dgn Makcik Lijah tu? agakan saya mungkin si Hasri ni pun dah berumur, tapi tadi Makcik Lijah dah bahasakan diri dia makcik dgn si Hasri..terimalah, mungkin jodoh diaorg...
geram pun ada, last ending hero kahwin dgn org tua..jgn mare ye..

best ler cerita ni sebab ada chatcibor....hihii..

Nizam.Ariff said...

Nani.
Aku syak sbb Hasri terhutang budi dgn mak si Nita la kut...haha

nae nematoda said...

hahaha, tak dapat jadi suami si nita, jadi babak tiri pun boleh lah..hahaha

cinta said...

Ler..

Apa jampi makcik lijah ni agaknya.

Nizam.Ariff said...

Nang.
Kesian Nita....

Cinta.
Ehhh.....mgkn betul juga tu...tak terfikir lak aku

sepa said...

k noted bro.

i like.

...this Hasri guy. is he hensem kah? should be lah kan.

.
the morale of the story.

'experience matters'

.

Nizam.Ariff said...

Sepa.
Ko jahattttt....!!!!
Kesian Nita taw....berendam air mata.
Nasib baik dada aku masih lapang untuk memeluk pilunya....

ckLah @xiiinam said...

Selamat hari raya maaf zahir batin Nizam.

Nizam.Ariff said...

Cklah.
Aku pun begitu juga, cikgu.
Didoakan cikgu dan sekeluarga sihat walafiat selalu.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com