Monday, July 21, 2014

Buah Ambra @ Buah Kedondong...

.




Selain dibuat jeruk dan air kedondong asam boi, apa lagi yang boleh dibuat dengannya???


Ramai yang menanamnya di rumah. Berbuah banyak, lebat, hebat. Tapi ditanya, rata-rata kata tak buat apa-apa dengan buahnya.

Mungkin perlu dipromosikan buah ini. Mungkin perlu diwar-warkan khasiat vitaminnya.  Mungkin kalau dikaitkan dengan afrodisiak, barulah ramai yang memakannya?




.

10 comments:

CiKPuaNLawA said...

racik2.. buang biji bulu2 kat dlm tu kan.. pastu tumbuk dgn gula n cabai.. perghhh... sedapppp...!!!!...
(selalu org buat tumbuk cermai kan .. ni tumbuk kedondong)... cer try..
chop2.. tak pon tumbuk dgn cabai beso siket kecik siket letak udang kering siket.. pastu ulam dgn putat... muahaahahahaahahaah.... dap2...

Nizam.Ariff said...

CPL,
Jap.. japppp...japppp....!!

Tumbuk gula+cili lepas tu baru gaulkan dgn kedondong atau tumbuk sekali dengan kedondong tu?
Nampak macam sedap je tu...

CiKPuaNLawA said...

buat cam tumbuk cermai tuuu... tumbuk jgn bg hancur tapi nye...

Nizam.Ariff said...

CPL.
Ooo....tumbuk cermai x pernah buat tapi aku faham tu mcm buat green papaya salad a.k.a somtam tu kan?

Su @ Aya said...

terliur! aku kalu dapat mengadap buah kedondong ni, memg habis semangkuk tanpa sedar. potong2, gaul garam sikit atau serbuk asam tu. sedapnyaaa!

tapi betul la, jarang org mkn buah ni. pokok dibiarkan lebat berbuah, pastu bg kat ayah aku. err.. rezeki aku la tu. hahaha..

tasekM said...

ambralah sgt....

amra la hoi!

:D




.

gadisBunga™ said...

eh, amra eh kak Tas? Saya ingat betul la ambra. Baru nak percaya dengan dak Nizam nih~

Nizam.Ariff said...

Su,
Aku je kut yg tak pandai makan...ko tau je tu...


TasekM.
Amra ek? Bukan amBra...?
Selama ni aku panggil Buah amBra takde lak yg bd sensitif feedback... Kakaka.

GB.
Aku rasa aku betullaa...ambra...aku lebih dulu makan garam drpd tasekm tu...haha

aizamia3 said...

buat jeruk sedap jugak ni.. eemm.. tapi saya tak pernah lagi buat jeruk.. hehehe.
biasa makan gitu atau buat air..

Nizam.Ariff said...

Aizamia.
Aku..jeruk dan air aku beli je....sbb x ada pokok...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com