Friday, July 18, 2014

Semakin kerap Deja Vu ... apakah sebenarnya Deja Vu?

.

Déjà vu, (/ˌdʒɑː ˈv/) from French, literally "already seen", is the phenomenon of having the strong sensation that an event or experience currently being experienced has been experienced in the past, whether it has actually happened or not. (Wikipedia).


Itulah yang aku dapat katakan sejak akhir-akhir. Aku selalu juga mengalami perasaan Déjà vu dari dulu lagi, dari aku kecil-kecil lagi tapi tak adalah sekerap setahun kebelakangan ini. Kalau dulu, adalah aku rasa setahun 2-3 kali tapi sekarang ini 1-2 kali sebulan.

Dua kes terbaru. Pertama, aku hadiri satu menyuarat yang dihadiri oleh beberapa 'kepala jabatan' termasuk seorang Chief Information Officer (CIO) yang baharu daftar kerja 2 hari sebelumnya dan 3 orang auditor perunding luar. Ketika perbincangan hangat di bilik auditor, tiba-tiba aku serasakan aku pernah berada dalam situasi itu sebelum ini tetapi aku ingat-ingat lupa.

Secara spontan aku cakap omputih, "hey, wait se-minit, I tot I saw this situation before... and now I know, it was YOU!" serta merta aku tunjuk kepada CIO yang duduk di meja sebelah kiri aku. Tersentak mereka. Kemudian, mereka minta aku cerita. Hmm...berminat juga mereka tu.

"It's a deja vu! I saw you talking like that (merujuk kepada kepala auditor dalaman) and you were listening with your body tilting at that angle (merujuk kepada seorang gadis auditor luar). And then you were just trying to say something (merujuk kepada seorang lelaki kepala ICT), the hue from the sun from window behind me...and then, I saw a man sitting at your place (merujuk kepada CIO baharu) but I was not sure his face because it was kinda blurry. But today I know....it was YOU." Aku tersenyum, tercengang mamat CIO tu.

Kedua, berlaku pada semalam ketika aku menghadiri satu mesyuarat di Menara Annex 2, TM di PJ. Setelah sejam lebih pihak tuan rumah membentangkan perkara perbincangan, tiba-tiba pada satu saat di mana dia menutup projektor dan mula bertanya "Any question?" dan orang di sebelahnya yang tadi membongkok ke depan kembali bersandar ke kerusi, serta merta aku teringatkan suasana bilik itu yang serasakan aku pernah alaminya sebelum ini.

Pada ketika itulah aku amati semula salah seorang wakil tuan rumah aku aku rasa macam pernah berjumpa dengan wanita itu tapi aku tak pasti di mana, sedangkan aku yakin itu adalah pertemuan kami yang pertama. Ketika mereka menghantar kami di muka pintu lif untuk pulang, aku hampir-hampir mahu bertanya kepada wanita itu. Malah, aku sudah pun langkahkan kaki aku kepadanya tapi aku tak jadi bertanya. Aku ubah kepada ucapan terima kasih dan selamat hari raya.


Persoalannya...

Apakah sebenarnya deja vu?
Bagaimanakah ia boleh berlaku.

Dan sebagai seorang yang diasuh dalam bidang teknikal, aku lebih memikirkan bagaimana mekanisma deja vu itu. Adakah ia satu metafizik? Atau mungkin hanya mainan psikologi apabila memori telah terpadam hanya beberapa saat tetapi apabila ianya muncul semula, memori itu dirasakan seperti sudah berusia bertahun-tahun lalu kita membuat intepretasi yang ianya sebuah deja vu padahal hakikatnya, ia hanyalah 'glitch' yang berlaku hanya beberapa saat?

Bagaimana pula penerangan dari aspek agama? Adakah itu kerana memori silam ketika kita masih di alam ruh dan memori itu masih kekal 'terbenam' selepas kita dilahirkan di dunia ini? Dan ada ketikanya memori itu muncul semula apabila suasana dan keadaan itu 'match' dengan memori silam alam ruh tadi? Ataukah ianya sebuah 'kasyaf' yakni apabila terbuka hijab dan kita telah melihat perkara tersebut di alam malaikat?

Payah mencari penjelasan kepada sesuatu yang ghaib...




.

8 comments:

CiKPuaNLawA said...

no komen...

tapi selalu juga terjadi pada saya...

pegi sebuat tempat.. yang tak pernah saya pegi...
one day.... tetiba saya berada di situ... dan saya macam bermipi saya pernah berada di situ sebelum ni...

Nizam.Ariff said...

CPL,
Tu la....rasa mcm mimpi pun ada...

Granny Hani said...

Akak pernah alami begini tapi akak ingat akak sorang jer, rupanya ada orang lain/nizam pun pernah alami jugak.

Nizam.Ariff said...

Cikgu Hani.
Ramai kak....orang putih pun ada...orang perancis pun ada...sbb tu ada istilah perancis deja vu.

Qi Diey said...

Yup dejavu..

bila kita sedar bende tu dejavu then kita cakap then its all become interesting

Nizam.Ariff said...

Qi.
Tapi ia tetap je misteri...

Su @ Aya said...

aku pun pernah! tapi aku anggap aku cuma bermimpi situasi yg sama.. bila ianya jd realiti, jd macam teringat balik, macam 'eh! macam pernh lalui jer benda ni semua'..

Nizam.Ariff said...

Su.
Hah! Camtu la juga yg aku rasa tu...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com