Wednesday, December 17, 2014

Cerita orang dan minyak...

.

Pelik ibni Ajaib.

Dulu harga minyak mentah dunia naik, orang risau.
Bila harganya dah turun, orang pun risau juga.

Kenapakah?
Misteri apa yang menyelubung minyak?
Bukankah kita patut suka hati kerana kos turun?

Seperti ada yang tak kena...

Harga emas dan perak naik turun tak heboh sedunia.
Harga minyak naik turun gelisah satu dunia.

Minyak jadi komoditi nombor satu...emas tidak.

Percaturan ekonomi dunia..inilah dia.
Bila ekonomi dah tak berangsang, runtuhkan.
Bina semula...modal pun mengalir laju.
Bila aliran laju, ekonomi pun rancak semula.

Macam orang bina rumah...
Bila dah nak siap, runtuhkan semula.
Jika tidak, tak ada kerja.
Tiada tunai berpindah tangan, statik...tak bagus.


Hmmm....rumah siapa yang kena runtuh kali ini?

Rusia...?





.

6 comments:

CiKPuaNLawA said...

asek minyak jer....
citer laen la bang...

seolah olah bang nizam pon risaukan perihal minyak seperti orang laen...

benarkah... ?!

Nizam.Ariff said...

CPL.
Aku pengguna minyak. Kalau turun, aku suka.
Tapi kenapa ahli ekonomi anggap sebagai satu bencana? Itu yg aku tak faham...
Byk sangatkah kontrak dan aktiviti ekonomi bergantung kpd harga minyak?

aizamia3 said...

Macam entry sebelum ni.. kalau turun sekalipun.. belum tentu harga barangan akan turut sama turun..

Nizam.Ariff said...

Aizamia.
Poket semakin mengecil la jadinya...huhu

cik kaki ketawe said...

mungkin sebab minyak antara the most important source yg majoriti pengguna beli... so jadi 1 kepentingan tentang penurunan dan kenaikkan harga...

rumah america dulu yg patut diruntuhkan... baru lah rumah teres yg lain2....

Nizam.Ariff said...

CKK.
Blok barat vs blok timur...inilah dianya...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com