Sunday, March 29, 2015

Earth Hour ...memupuk kesedaran tentang guna-tenaga

.

Earth Hour.

Tutup lampu selama sejam adalah simbolik
Pada waktu malam, orang mencari terang
Teraba-raba...dan perasaan itu diserahkan
Kepada 'alam' dalam bentuk kesedaran...


Kerana.....
Jika tujuannya untuk jimat tenaga, bukan lampu
Bukan bergelap untuk untuk berjimat
Apalah sangat dengan lampu

Kalau nak jimat tenaga, jangan tutup lampu
Lebih baik tutup suis kipas
Atau tutup suis air-conditioner
Itu lebih banyak sedut tenaga

Dan bukan ditutup pada waktu malam
Kerana malam off-peak, bekalan tak meruncing

Kalau nak tutup, tutuplah waktu tengahari
Tengah matahari rembang, itu peak hour
Masa itu bekalan meruncing...

Amacam?
Earth Hour...tutup aircond dan kipas
Selama sejam di tengahari rembang.





.

6 comments:

ayu yahya said...

mesti tak ramai join...hehehehee...sebab cuaca yang panas bangat..hai salam perkenalan...

Su @ Aya said...

aku ok jer zam... asalkan aku dibenarkan duduk kan buka tingkap seluas2nya atau duk kat beranda belah dapur rumah... fuhhh, angin blkg rumah aku adalah lebih sedap dari aircond atau kipas! hahaha...

Nizam.Ariff said...

Ayu.
Salam perkenalan...
Cuaca panas itulah cabarannya...haha

Su.
Ooo.....kalau disitu dah terkecuali...

cinta said...

Rela dalam kegelapan asal nyaman dan selesa. Terasa pula.

Rai OurKizuna said...

kalau siang pun rumah kami tak pakai ekon.. tapi berkipas jugak la.. hehe

Nizam.Ariff said...

Cinta.
Haha....korban..

Rai.
Takpe.kurang sikit mkn karan....haha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com