Monday, May 25, 2015

Holographic Principle of reality...

.


'Reality could be a 3-D projection of a 2-D plane of information.'

~The holographic principle~


Ia sama seperti melihat imej hologram diatas sekeping kad kredit yang menghasilkan imej 3-D (sedangkan imej itu dicetak diatas permukaan 2-D).


'Is the universe a hologram?' - Science Daily, 27 April 2015.



Mungkinkah segala yang dilihat ini hanyalah secebis kisah 3-D  pada hamparan tikar yang rata?

Mungkinkah kehidupan ini sekadar calitan warna-warna di atas sekeping kanvas?


Apa yang kita katakan realiti itu kita sendiri tak benar-benar fahami...





.

10 comments:

Tijah said...

ko ni kan..
suka na pikir benda rumit2 kan?
pastu pening.
haha.

*aku pening kalu minum neskepe byk jer

Rapunzel Cikilolo said...

kalo lah hidup kite mnjadi 2D, kite mungkin anak patung kertas.

huuaaa

Rapunzel Cikilolo said...

kalo lah hidup kite mnjadi 2D, kite mungkin anak patung kertas.

huuaaa

Daddy Ziyyad said...

aku masih kagum tgk paparan imej 3D Princess Lea oleh R2D2.

hahahaha

Kniedaz said...

aku sakit perut baca entry ni...aku rasa kalau ada imej 3D isi perut aku, ble aku tau apa keadaannya di dalam sana...

Nizam.Ariff said...

Tijah.
Aku tak pening...tapi stress ...haha

Rap.
Anak patung kertas masih 3-D....
Lukisan anak patung baru 2-D...hiks


Daddyz.
Ko kagum kat princess tu...bkn paparannya..kan? Haha

Kniedaz.
Adaaa...buat MRI.....haha

Ellie Mariana Abdullah said...

Aku datang,menziarah. Rupanya ramai kawan sudah tutup blog.

Mujur kau belum ha ha.

Nizam.Ariff said...

Kak Mar.
Tasekm pun tutup....pesal ek?

LydSunshine said...

Sekali lagi sama pemikiran ni dgn apa yg aku fikir. Yg aku sangat aku sangat yakin, hidup ni bukan real. Semuanya ilusi. Cuma aku tak dpt nak fikir cemana realiti hidup kita sebenarnya. Aku cuba nak fikir apa warna sebenar yg ada dlm bumi ni, bagaimana bentuk sebenarnya semua benda yg kita 'nampak' selama ni. Tu semua imej yg otak kita hasil kan. Aku stress juga mcm nko.

Nizam.Ariff said...

Lyds.
Kita tunggu jawapannya di akhirat nanti....haha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com