Sunday, August 2, 2015

Meriahnya hari raya ini....

.


Ada sedara datang beraya
Katanya, biasanya 30 minit dah cukup
untuk sampai ke rumah aku, tapi
kali ini dia ambil masa hampir 1 jam.

Aku tanya, ada apa halnya di jalan
katanya, lebuh raya sesak dengan kereta
mungkin pergi sana sini untuk beraya.

Ada seorang kawan pula datang beraya
Katanya, raya pada kali ini tak semakmur
dulu, katanya tak banyak rumah pasang
khemah, tak banyak rumah terbuka.

Katanya, mungkin ekonomi dan GST dah
telan kemeriahan untuk beraya.

Aku keliru, yang mana satu patutnya?

Aku tak ada buat rumah terbuka, dari dulu
pun begini. Rumah aku sentiasa terbuka jika
aku ada di rumah. Tak kira bulan beraya atau
hari-hari biasa. Apa yang aku ada, aku hidang.
Kalau ada pisang, aku buat cekodok.
Kalau ada tepung, aku buat jemput-jemput.
Atau mungkin kopi O dan biskut kering.

Kalau nak sedap-sedap, jom makan beriyani
di kedai mamak. Kalau nak makan spaghetti
dan kek, jom pergi ke Secret Recipe. Kalau nak
kambing golek, jom pergi ke restoran arab.




.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com