Tuesday, August 4, 2015

Sambungan Mimpi.... tamadun manusia berakhir...

.

Sambung semalam...



Kami (aku, mama dan adik ipar) terus berjalan merentas denai hutan mengikut beberapa orang dari kumpulan pertama yang selamatkan kami dari anjing-anjing liar tadi. Di atas kepala langit tetap hitam, mendungnya tak beranjak, angin meniup asap tebal. Berdengung  bunyi angin merempuh semua. Puas kami berjalan dan tersadung kerana cahaya amat kelam. Mata dan telinga kami sentiasa mengawasi bunyi-bunyi yang pelik... takut-takut ada binatang buas datang menyerang.

Aku bertanya kepada ketua kumpulan, kenapa anjing-anjing tadi nampak sungguh ganas? Dia jawab kerana kelaparan, sumber makanan amat terhad. Aku bertanya lagi, siapa manusia yang merompak tadi? Dia jawab lagi, sekumpulan manusia yang terdesak untuk terus hidup. Jawapannya jadikan aku lebih termenung, berfikir apakah sebenarnya yang telah berlaku di dunia.

Perasankan aku terdiam sepeerti tidak faham, dia sambung ceritanya. Katanya, ada banyak kumpulan-kumpulan manusia yang terdesak. Ada yang lebih ganas daripada tadi hingga sanggup membunuh. Mereka ada senjata api. Semuanya gara-gara sumber yang telah terhad [dalam mimpi, dialog tidaklah tersusun begini, hanya dua tiga patah perkataan tetapi kita dapat faham keseluruhan maksud. Kadang-kadang tiada dialog pun tetapi kita boleh faham setelah melihat situasi itu].

Aku diamkan sahaja. Dalam hati aku berfikir, mungkin inilah yang terjadi kalau dunia jadi kacau. Tamadun manusia akan terhakis sehingga tiada bezanya manusia dan anjing-anjing liar tadi. Kedua-duanya hidup hanya untuk mencari makan dan tempat berlindung.

Setelah separuh hari berjalan dan bersembunyi, kami temui sebatang jalan raya yang compang-camping, berlopak-lopak, aspal terbungkas, tanah terpugar. Di kanan kiri jalan itu masih ada semak-samun yang layu dan kering. Jalan berkelok-kelok itu menuju ke kawasan bukit. Aku rasa macam pernah lihat jalan begitu tetapi lupa di mana. Mungkin seperti jalan Selandar-Nyalas melalui jalan kampung.

Ketua itu kata, jalan itu menuju ke sebuah pekan kecil di kawasan berbukit di depan sana. Dia kata mungkin ada banyak makanan dan pakaian di pekan nanti. Mungkin ada pasaraya atau kedai yang masih ada bekalan itu untuk dipecah-masuk. Pakaian? Oh, tiba-tiba aku rasa sejuk. Ya, bukan nyaman tetapi sejuk. Cuaca sungguh sejuk seperti tinggal di negara asing. Suhu sekitar 10 -20 Celcius. Kami perlukan pakaian. Dan barulah terasa perut tersangat lapar bila kesejukkan.

Serta-merta aku teringatkan makanan dan pakaian. Aku perlukannya untuk mama dan adik ipar juga. Tiba-tiba sahaja situasi menjadi terlalu mendesak. Tiada apa yang aku boleh fikirkan selain daripada hilangkan lapar dan menghangatkan badan. Sungguh-sungguh mendesak sehinggakan aku mahu menangkap gagak-gagak yang terbang di langit untuk dimakan. Aku juga perlukan api untuk hangatkan badan. Baju kami nipis sedangkan angin terus bertiup kencang. Kami berjalan dalam keadaan menggigil.



(sambung...)





.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com