Tuesday, October 27, 2015

Siapa sangka...

.

Kelenjar tiroid yang terlebih aktif
Doktor kata nanti jadi macam lipas kudung
Aktif...dada berdebar...risau...kurus...





Aku tanya, apa puncanya boleh jadi macam tu?
Doktor bersandar pada kerusi...
'Iodin...makanan yang tinggi Iodin'
Contoh lain?
'Kurangkan makanan dalam tin...'
Aku cakap, sardin cap ayam feveret aku.
'...sayur bayam...'
Alamak, itu pun feveret, aku baru semai benihnya
'...sayur² yang berwarna ungu...'
Terung pun aku suka
' ....makanan laut macam kepah, kerang.'
Sah! Sebahagian besar diet aku bakal berubah.


Aku tanya lagi, kalau dah ok, berat badan naik balik?
'Ada kemungkinan...tapi naik sikit la kut'

Kemudian kami bertukar topik.
Aku cakap, ada kebaikan dalam penyakit ini.
Berat badan aku sekarang seperti aku habis belajar
Aku rasa segar, bertenaga, ringan...
Malah 2-3 tahun ini aku selalu minta / cuba
turunkan berat badan, salah satunya
untuk selesa ketika duduk dan solat
Tak sangka pula...
'Lain kali kalau berdoa biar spesifik, mintalah sihat tubuh badan sekali.'

Pesanannya menutup perbualan kami.




.

8 comments:

SuzieLAWAti said...

betul cakap dokotr tu...

mintak yang kita nak....

mungkin tak dapat sekarang ... akan dapat kemudian...

klu tak dapat dalan bentuk yg kita mintak... dalam bentuk lain akan dapat juga....

syukur Alhamdulullah...

take care abam nizam...

dongibab...!!!

ukenduit....!!

kipidap..!!

Kakak Tiri Cinderella said...

Memang ada kebaikan dan keburukannya tersendiri :)
Apa apa pun, goodluck :) - KTC

Nizam.Ariff said...

Suzie n KTC.
Thank you....
Sama² kita diet yg sehat...

cinta said...

Oooo..
Jadi kalau org nak kurus bolehlah aktifkan kelenjar tiroid. Heee..

Nizam.Ariff said...

Cinta.
Jgn....nnt emosi n jantung pun jd aktif ...haha
Baik aktif bersukan...

aizamia3 said...

oh.. saya terasa sendiri ayat yang terakhir tu..

SuzieLAWAti said...

* itu lah... dah masa dia retak 2.6 billion...

saya redha.....huhuuhhuuu

Nizam.Ariff said...

Aiza.
Uikk!!? Ada experience gak ke?

Suzie.
Barang yg retak jgnlah dikenang...hehe

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com