Wednesday, February 17, 2016

Mesin yang boleh susun atom ikut kemahuan kita

.

Bayangkan.


Jika aku ada sebuah mesin yang boleh menghancurkan dan menyusun semula atom-atom. Atau dengan kata lain, sebuah mesin yang mampu de-construct dan re-construct atom-atom.


Di mana, aku boleh masukkan kulit pisang ke dalam mesin itu dan aku tukarkan ia kepada buah tembikai yang bulat.

Kerana ruang antara atom-atom itu itu luas, relatif kepada saiz partikel atom itu. Jika partikel atom itu sebesar bumi, jarak antara keduanya seperti jarak antara bumi dan bulan.

Apa yang membuatkan badan kita berdaging dan terasa pejal? Kerana ada daya tarikan antara partikel-partikel atom. Tanpa daya ini, partikel-partikel itu akan bersepai umpama rantai mutiara yang terputus dan jatuh di atas lantai.


Setiap benda-benda alami yang wujud ini ada struktur tertentu. Dan susunan struktur itu umpama kod rahsia. Jangan cakap DNA atau RNA sahaja yang terdiri daripada kod. Malah, DNA dan RNA itu sendiri terdiri daripada kod-kod partikel atom yang tersusun mengikut kewujudan benda-benda itu.


Kalaulah aku bisa putuskan daya tarikan itu dan kemudian aku bina semula mengikut kod struktur benda yang ingin aku jadikan, umpamanya seekor cipan, mungkin aku boleh wujudkan seekor cipan yang gemuk-gemuk.


Soal nyawa cipan itu, itu urusan Tuhan.




.

3 comments:

cinta said...

Kalau ada stesen TV Msia nk buat rancangan mcm Through The Wormhole by Morgan Freeman aku rasa kau calon yang sesuai jd Morgan Fman

Nizam.Ariff said...

Cinta.
Ceh....dia dah tua laaa...

Nizam.Ariff said...

Din.
Nganga je laaa..haha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com