Monday, April 18, 2016

Menumpang di rumah ahli sihir...

.

Sambungan kepada entri mimpi dimalam jumaat, aku ambil keputusan untuk minta anak muda itu bawa aku ke rumah ahli sihir yang telah mengajarnya.


Entah bagaimana, aku sampai ke sebuah rumah kampung keesokkan paginya. Aku dapati rumah itu berada tidak jauh dari tapak rumah Bapak aku di kampung, dan suasananya seperti tahun 80an - masih banyak sawah padi dan kereta banyak jenis Datsun dan Lancer.

Anak muda itu ajak aku masuk ke rumah itu. Di dalam rumah itu ada seorang wanita bertubuh agak gempal, tidak tinggi dan umurnya sekitar 40an, tidaklah tua sangat. Mukanya bulat, rambutnya lurus separas bahu dan tidak tebal.

Wanita itu bertanyakan anak muda itu jika aku ini datang untuk berubat dengannya. Anak muda itu serba salah nak cakap. Akhirnya dia ceritakan apa yang berlaku malam tadi...dan aku telah saksikannya. Dan dia sampaikan hajat aku untuk menumpang di rumah itu.

Wanita itu diam agak lama. Akhirnya dia setuju dan menyuruh aku duduk sekali di bilik anak muda itu. Kami pun masuk ke bilik.  Baru aku tahu yang anak.muda itu tinggal.di situ. Aku tanya jika wanita itu emaknya, dia kata bukan emaknya. Dia juga hanya menumpang.

Tidak lama kemudian, ada sekumpulan orang datang. Mungkin tetamu wanita itu sebab aku dengar mereka bersembang rancak.sambil mengilai ketawa. Tapi aku tak tau apa bicara mereka. Selang beberapa jam, datang beberapa orang lagi. Kali ini mereka datang untuk berubat dengan wanita itu.

Mereka diminta masuk ke bilik sebelah. Beberapa minit kemudian, aku terdengar jeritan. Aku dan anak muda itu pergi ke bilik sebelah. Aku lihat 3 orang yang baru datang tadi dikelilingi oleh wanita itu dan kawan-kawannya. 3 orang itu sedang mereput dan menjadi wap, kemudian mereka sedut wap itu seperti menghisap candu. Mereka berkhayal dan ketawa. Pelik sungguh!

Setelah habis, mereka kembali duduk di ruang tamu. Mereka bersembang lagi. Tidak lama kemudian, tetamu itu pun pulang. Aku ambil peluang untuk hampiri wanita itu dan bertanya, tidak takutkah jika polis atau orang kampung syak dan tangkap? Dia tersenyum, katanya, mereka tiada bukti sebab tiada kesan. Dan dengan bangganya dia kata dia bomoh terkenal dan handal.

Aku pun bermalam di bilik anak muda itu. Awal pagi keesokannya, ada seorang lelaki datang beritahu kepada itu bahawa kegiatannya telah dihidu oleh polis dan pejabat agama.

Aku bertanya kepada wanita itu, tidak takutkah? Tidak mahu larikah? Dia tertawa bongkak. Katanya, aku belum kenal siapa dia dan kehebatan ilmunya. Dia akan tunjukkan kepada aku.

Tidak lama kemudian, ada seorang lelaki agak muda datang. Cepat-cepat wanita itu masuk ke bilik kami dan menutup pintu tapi tidak dikunci. Wanita itu menyuruh kami diam. Dia berbisik kepada aku, katanya lelaki di luar itu seorang ustaz tetapi menyamar kononnya mahu datang berubat.

Wanita itu tersenyum manja, katanya, aku akan lihat apa yang akan berlaku kepada ustaz itu.

Wanita itu minta ustaz.itu.masuk ke bilik kami. Sebaik sahaja ustaz itu buka pintu, wanita itu menerpa dan menyapukan tangannya di depan muka ustaz itu. Ustaz itu seperti terpukau. Lantas wanita itu kata " kau akan cium aku jika kau sebut nama Allah."

Aduh...! Melampau sungguh wanita itu. Dia tahu bahawa ustaz itu akan membaca ayat-ayat suci bila mahu beradu ilmu dengannya, sebab itulah dia dipukau begitu. Kemudian wanita itu petik jarinya. Ustaz itu tersedar.


Ustaz itu sedar yang dia telah disihir tapi dia tidak tahu sihir apa. Oleh sebab itu, ustaz pun melaungkan 'Allahuakbar!' Tiba-tiba ustaz itu terdiam lalu menghampiri wanita itu. Tanpa segan silu, ustaz itu mencium pipi tembam wanita ahli sihir itu. Kemudian mulutnya mula.mencari bibir wanita itu!!! Ahh... Tergamam aku kerana ia berlaku di depan kami. Wanita itu puas mempermainkan ustaz itu. Tapi aku pula yang terasa jijik....hish....


Woo...wooo...cukup, cukup aku kata separuh menjerit. Aku tepuk bahu ustaz itu dengan agak kuat. Ustaz muda itu tersedar dan terpinga-pinga. Aku suruh ustaz itu keluar dan balik rumah. Wanita itu tidak putus-putus ketawanya.

Kemudian kami ke meja makan untuk bersarapan. Ada jemput2 dan air teh kosong. Aku ambil kesempatan untuk bertanya wanita itu, sampai bila dia mahu jadi begitu? Tidak takutkah nanti satu hari dia akan mati. Wanita itu jawab, dia terasa muda dan sehat bila dapat sedut pati manusia.

Aku tanya lagi, sampai bila? Sampai kiamatkah? Dia pasti akan mati juga akhirnya. Kemudian senyuman wanita itu pudar hilang. Dia seperti takut, risau. Lantas aku ambil kesempatan dalam situasi itu, aku suruh wanita dan anak muda itu keluar dari rumah itu dengan nada marah. Mereka tersentak,tak percaya.

Aku ulangi lagi dan benar2 maksudkannya. Kerana apa? Kerana baru aku perasan bahawa rumah itu adalah rumah pusaka kami. Itu rumah aku dan aku berhak. Hari itu juga mereka keluar dari rumah aku.





.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com