Monday, October 24, 2016

Kehilangan meruntun jiwa...

.

Dunia semakin kalut,  serba serbi melalut.
Kabut putih menyelubungi bumi, sudah bertahun begitu. Matahari kelam, cahaya tak sempat tersimbah ke tanah, dituras kabut. Pokok2 jadi kurus. Tanaman tiada hasilnya. Makanan jadi berkurangan. Satu dunia jadi begitu.

Aku ambil keputusan untuk balik ke kampung. Dalam keadaan makanan yang bercatu di bandar, kalau di kampung adalah juga usaha untuk tanam ubi atau keledek. Kalau di bandar, di mana hendak dicucukkan benih?

Di kampung, aku buatkan sebuah rumah kayu kecil untuk anak isteri. Aku cuba tanam ubi dan keledek di sekitar tapi tak mahu subur. Tak mahu berbuah. Kabut menutup matahari, pokok2 segan untuk tumbuh dan keluarkan hasil.

Dunia semakin tertekan. Kekurangan makanan menjadi ancaman sejagat. Kebuluran berleluasa. Manusia semakin lemah. PBB terpaksa ambil langkah drastik.

Satu resolusi tergempar dan kejam terpaksa diluluskan....70% penduduk dunia perlu dikurangkan!

Polis2 seluruh dunia diminta untuk menjalankan resolusi itu. Setiap nama yang dipilih akan menjalani proses yang kejam. Penama itu akan diletakkan dalam keadaan koma tetapi ianya irreversable. Ia seperti membunuh tetapi oleh kerana PBB telah lama menolak hukuman bunuh, penghapusan 70% penduduk dunia itu tidak boleh dengan cara bunuh. Oleh itu, satu proses koma yang irreversable diwujudkan. Namun ianya sama seperti membunuh.

Orang yang menjalani proses itu akan berada dalam keadaan seperti tidur dan bermimpi. Mimpi yang tak sudah2. Hanya jantung dan otak yang masih berfungsi.

Pada satu pagi itu, kami didatangi dua trak polis. Ada 5 atau 6 anggota polis yang siap  bersenjata rifle dan memakai topi keselamatan atau topi keledar full face. Turut sama ada 2 ahli perubatan atau mungkin saintis memakai kot labuh putih.

Mereka mengetuk pintu papan dan memanggil nama Mama. Aku seakan akan hilang harapan. Puas aku cuba pujuk mereka tetapi akhirnya mereka rempuh pintu itu lalu membawa Mama ke luar. Aku cuba halang tetapi mereka acukan senjata kepada kami.

Akhirnya kami beralah. Mama kini tenang untuk terima nasibnya tetapi aku tidak. Aku bakal kehilangan Mama! Aku bakal keseorangan menjalani hidup ini.

Mama memilih untuk dibaringkan di kerusi kereta kami. Sebelum Mama nasuk, kami sempat berpeluk...pelukan yang erat. Aku katakan betapa aku cintakan dia dan aku akan rindui perbualan kami.

Dengan kasar kami dipisahkan. Mana dibawa masuk ke dalam kereta. Aku dipegang kuat. Aku panggil Mama berulang kali. Mama hanya tersenyum dan memujuk aku agar bersabar dan redha. Mama cuba tersenyum supaya aku tenteram tapi mustahil. Aku katakan pada Mama yang aku akan sentiasa ada di sisinya nanti walau pun Mama tidak lagi dapat merasainya. Aku akan bercerita setiap hari walau pun Mama tidak boleh mendengarnya kerana Mama akan berada dalam mimpi yang amat panjang.

Setelah Mama duduk dan bersandar, mereka suruh Mama pejamkan mata. Lalu mereka letakkan dua keping logam sebesar duit syiling 50 sen di kelopak mata. Ada sekeping besi lagi diletakkan di belakang kepala. Kemudian kesemua besi itu diikat kepada bar besi seperti headphone. Apabila diaktifkan, Mama terus kaku dan aku tahu bahawa aku telah kehilangan isteri yang aku cintai.


Mereka lepaskan aku dan beredar. Aku jatuh terduduk dan menangis. Dunia tak bererti lagi. Aku pandang Mama yang tidur panjang di dalam kereta. Apalah gunanya aku teruskan hidup ini tanpa Mama.

Lebih baik mereka bunuh kami berdua kerana sekurang2nya kami dapat dikuburkan bersama2 dan mungkin boleh bercerita di alam sana. Tetapi dalam keadaan Mama sebegitu, ruh Mama belum tinggalkan jasadnya dan jika aku mati, aku masih tidak dapat bercakap dengan Mama. Alangkah kejamnya!!!

Ada juga aku terfikir untuk tamatkan derita Mama dan aku bunuh diri tetapi nanti kami mungkin berakhir di tempat yang berlainan di akhirat kelak. Itu lagi terseksa!

Tiada apa yang aku dapat lakukan. Aku terpaksa terima hakikat ini. Aku menangis.... Mama ada di depan mata tetapi kami tidak lagi boleh berbicara....alangkah siksanya jiwa aku! Alangkah remuk hati ini...betapa pilunya aku ...tak tertanggung.

Apabila aku terjaga lebih kurang pada jam 3 pagi, air mata masih mengalir. Bantal aku basah. Lantas aku kucup pipi Mama dan aku rangkul Mama hingga ke subuh. Aku tak sanggup kehilangannya....




.


6 comments:

HeNRieTTa JoSe said...

dasyat naw mimpi....ngeri plak terbayang....huhuhu....

Nizam.Ariff said...

HJ
Tak mau terjadi...huhu

cinta said...

Mimpi yg sebegitu real. Ngeri.
Tp boleh dikira sebuah rahmat. Sbb bila tersedar kehilangan itu blm terjadi.
Masih diberi masa.

Nizam.Ariff said...

Cinta...
Masa...kesempatan...

Hayati Ghazali said...

berair mata saya membacanya....mimpi anda sama seperti cerita sains fiksyen yang selalu saya tonton di tv

Nizam.Ariff said...

Hayati.
Ttg dunia jd kalut juga?

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com