Sunday, November 27, 2016

Civilization is a cyclic para-redundancy process...

.

Aku ada satu fikiran kecil yang mengatakan tamadun dibina dalam proses berkitar.

Mungkin tidak dikitar semula 100% tapi ada jatuh bangunnya. Malah ada yang hilang dan digantikan 100%. Adakah ini bermakna kita di zaman ini tak ada bezanya dengan mereka yang hidup 5,000 tahun dahulu?

Hmm.... ia bergantung kepada aspek tamadun yang mana satu yang dinilai. Kalau dinilai dari aspek pengetahuan dan teknologi, kita mungkin lebih baik. Tapi kalau dari aspek sahsiah diri dan nilai kemanusiaan, kita mungkin tak ada beza, malah mungkin lebih teruk.

A civilization is thriving to a great height until it reaches a tipping point where a group of skeptic society say 'enough of that'. Then it will be dismantled.

Pembina tamadun tidak lepas dari kritikan. Kalau bukan dari masyarakatnya, mungkin dari kejiranan. Mungkin juga tidak setakat kritikan tetapi ancaman. Tamadun dibina bukan dari pasir dan selut. Tamadun dibina dengan emas dan keringat. Akan ada sekumpulan masyarakat mula berpendapat 'is it worth all these?'.

A stagnant society will see a leader with views of future and with him/her arise supporters. With or without lessons of the past, they reinstall the civilization to a new greater height.

Aku dapat lihat aktiviti dismantle dan reinstall ini berulang kali sejak ribuan tahun dulu. Walau pun acuan dan jalannya mungkin sikit berbeza dari yang sebelumnya, proses ini tetap berlaku.

It is a progressive cycle of dismantling and reinstalling. It is a cyclic process.



.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com