Friday, September 22, 2017

Bangau oh bangau....

.

Tadi, aku beli:-
6 ekor ikan Mabong (saudara Kembong),
1 ekor Pari Daun (atau Tuka).
Harga: RM 31.

Mahal. Ya, mahal.

Tapi aku tak rasa para nelayan sekarang sudah kaya raya...

Adakah ikan-ikan sekarang sudah berkurangan?
Atau cuaca yang tidak mengizinkan?
Atau orang-orang tengah yang ramai?

Salah satu cara aku nak agak2 puncanya ialah dengan membandingkan dengan harga ikan di Tesco, kerana chain of supplier nya mungkin sedikit, jadi harganya mungkin hampiri pemborong besar.

Tapi...sekarang ini harga ikan dan udang di Tesco pun tak jauh beza.

Adakah ikan makin berkurang atau cuaca yang main peranan?

.


2 comments:

Anonymous said...

aku selalu menganggap cuaca. sekarang byk ribut. kerajaan pun tengah cuba nak selaraskan harga ikan.

ramai juga peniaga runcit yang mengeluh taknak ambil ikan (untuk diniaga) sebab mahal.

Nizam.Ariff said...

Rap.
Aku rasa pun mcm tu..

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com