Thursday, January 2, 2020

Adakah dadah boleh pengaruhi ruh?

.
Petang semalam masuk wad, pagi tadi jam 8am dah ada di bilik OT.



Kelmarin aku ada bersembang dengan Mama dan Ariff tentang satu persoalan yang serius: kesan ubat bius ke atas ruh.

Adakah ubat-ubatan klinikal atau dadah boleh mempengaruhi ruh?

Dari segi bacaan dan rujukan kasar, kimia di dunia fizikal seolah-olah mampu mempengaruhi ruh seseorang. Contohnya tidak sedar diri akibat kesan ubat atau dadah, tak boleh kawal diri dll. Malah dalam ilmu Fiqh, tak diterima solat seseorang yg sedang khayal/mabuk. Dari segi undang2 jenayah pula, penjenayah boleh dikenakan pertuduhan yang kurang jika berselindung di balik mabuk/luar kawalan dll.

Kalaulah dadah boleh pengaruhi ruh, bagaimana ia boleh berlaku?

Ini yang menjadi persoalan sejagat. Mana tidaknya, dadah di alam nyata tapi ruh di alam maya. Bagaimana boleh bertemu? Apakah mekanisme nya?

Penjelasan dari segi saintifik memang payah nak dibuat kerana sains Barat, juga sains di buku-buku sekolah tidak menerima Ruh sebagai satu entiti / properti sains. Paling hampir pun sains barat mengkategorikan ruh sebagai 'kesedaran' / consciousness. Consciousness ditakrifkan dalam ruang litup psikologi/kimia dan prosesnya berlaku dalam otak. Ia tak sampai terkait kepada ruh. Kalau paling hampir pun kajian mereka ini dikategorikan dalam kajian metafizik atau pseudo-science.

Dari segi agama, kaitan dadah dan ruh mungkin boleh dibuat melalui pemahaman bahawa tubuh fizikal adalah 'rumah' kepada ruh. Analoginya, jika rumah bergegar segala di dalamnya akan turut bergegar. Kedua, selagi ruh berada di dalam sangkar tubuh, ia banyak menerima kesan-kesan dari alam dunia fizikal ini melalui sensors / senses yakni pandang, dengar, rasa dll. Ketiga, akibat sensors inilah juga ruh bakal diadili di akhirat.

Bagaimana nak tahu?

Hah! Inilah yang aku nak cuba. Aku katakan kepada Ariff, kita boleh cuba memahami persoalan ini semasa aku kena bius nanti. Apa pemerhatian saintifik yang patut aku buat? Tanya Ariff.

Aku pening. Tapi akhirnya aku katakan aku tengok sama ada aku bermimpi sepanjang kena bius atau tak. Postulatnya, kalau tak ada mimpi langsung maknanya ruh mimpi aku pun turut 'pengsan' akibat ubat bius itu.

Kenapa diukur dengan mimpi? Kerana aku ini sering dan senang bermimpi. Sila lihat disenarai label  mimpi di kanan blog dan klik untuk baca. Bagi ramai orang, mereka tidak bermimpi jika baca Ayatul Kursyi sebelum tidur. Tapi lain pula dengan aku. Jika aku baca, mimpi aku jadi lebih jelas.

Ada disklaimer:
para ilmuan Islam ada yang mengkaji dan membagi ruh kepada beberapa jenis. Salah satunya ialah ruh yang keluar masuk ketika tidur dan sering dikaitkan dengan mimpi.

Oleh itu persoalan di atas hanya mengenai ruh mimpi sahaja.

.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com