Thursday, November 26, 2020

Ikan pelik masuk bubu

Aku ada ceritakan perihal membuat bubu 'collapsible' menggunakan jaring dalam entri sebelum ini. Pada hari pertama aku rendamkan bubu itu berumpankan roti putih dan sejenis buah hutan yang aku tak kenal jenisnya tetapi warnanya cantik, tiada ikan yang sudi masuk.

Itu memang biasa, mungkin masih pelik. Setelah 3 hari terendam, bubu pun dah berbau air tasik, ikan sepatutnya dah biasa dengan kehadiran objek asing di laman mereka. Maka, mereka pun berani untuk bermain-main dengan objek asing (yakni, bubu itu).


Petang semalam, setelah 3 hari terendam, maka terperangkaplah 2 ekor ikan. 



Aku tak pasti ikan apa. Nampak seperti Tilapia. Tapi warna sisiknya berbelang dan warna-warni. Cantik seperti spesis Flower Horn. 

Mungkin ini spesis hybrid asing yang orang lepaskan ke dalam tasik itu.

2 comments:

Laura Cantik said...

dulu Lokman mancing dapat ikan jenis ni, di Kolam Takungan Air luar dari UNiSEL.

sebab ikan tu rangup, cuba untuk beberapa kali tapi tak mengena pulak.

teringat pulak rasa dia tu.

Nizam.Ariff said...

LC cikilolo,
Ooo... Sedap ek? Aku siang tapi tak makan, wife n anak yg makan. Aku tak sampai hati nak makan ikan yg aku bunuh dan siang... Huhuhu

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com