Tuesday, April 15, 2008

FiQir: Save The Forest

Aku rasa, suratkhabar-suratkhabar yang ada sekarang ini tak perlu sampai berpuluh-puluh mukasurat. Kalau mereka semua ada niat nak selamatkan hutan, mereka perlu membuat transformasi penulisan. Sebagai contoh, kita biasanya akan membaca laporan seperti ini:

24 Julai, Kota Metafizik. Pembahagian sempadan timur di Kota Metafizik masih menjadi tanda tanya kepada masyarakat Kota Metafizik yang rata-ratanya penduduk tetap di situ.
Penduduk Kota Metafizik tidak puas hati kerana pihak berkuasa kota masih tidak memberikan sebarang keputusan berkenaan pembahagian sempadan di sebelah timur di Kota Metafizik.
Seorang penduduk yang tidak mahu dikenali, tetapi mahu dikenali sebagai Nazim (bukan nama sebenar) sahaja, memberitahu makalah mingguan ini bahawa beliau masih tertanya-tanya apa keputusan yang pihak berkuasa kota terhadap pembahagian sempadan itu. Walaupun beberapa kali pihak berkuasa kota melawati kawasan itu, tiada keputusan muktamad telah diberikan.
"Saya masih rasa tidak puas hati dan tertanya-tanya akan keputusan terhadap pembahagian sempadan di sebelah timur itu." Katanya.
Pihak makalah mingguan ini telah dimaklumkan sebelum ini bahawa keputusan tersebut adalah terletak di tangan pihak berkuasa kota, namun tiada sebarang kata putus diberikan sehingga kini.
Makalah mingguan telah berjumpa dengan pihak berkuasa kota dan telah bertanyakan masalah ini, namun jawapan yang diberikan amat mendukacitakan. Pihak berkuasa kota masih belum dapat memberikan kata putus terhadap pembahagian sempadan sebelah timur Kota Metafizik.
"Memang benar, pihak kami masih belum dapat memberikan apa-apa keputusan mengenainya." Kata salah seorang wakil pihak berkuasa kota.
Sehingga berita ini ditulis, pihak berkuasa kota masih lagi membisu terhadap keputusan pembahagian sempadan timur Kota Metafizik.- al Kalam.

Bukankah mudah kalau ditulis seperti berikut:
Tiada sebarang keputusan dari pihak berkuasa kota terhadap rancangan pembahagian sempadan timur Kota Metafizik sehingga kini.
habis cerita....ini tak, habis tiga helai suratkhabar dia tulis tentang perkara yang sama. Itu belum kira kolum ulasan dari ahli politik, ulasan dari kolumnis pojok dan ruangan 'dari meja editor' lagi. Lain kali, baca je dari bolg. padat dan ringkas dan tak perlu tebang pokok untuk buat kertas suratkhabar...

3 comments:

Anonymous said...

aaaaa... betul tu, same2lah kita ke arah paperless environment... hutan tak kena tebang, xde la tanah runtuh dan bencana lain lagi... xde le pemimpin2 yg kocek penuh kerana terima suapan dr tebang pokok.

p/s Fiqah tengok gambar Paku Payung, dia tanye nape badan dia besar?
I jawab otak dia pun besar, pandai belajar....

Paku Payung said...

Ye le kot. Amin....
Tapi yang lainnya, apa citer? sonyap jo geng-geng adf ni...

ADF 40 said...

let's go digital.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com