Monday, February 24, 2014

Masalah Aircond Kereta dan punca-puncanya..


.

 

Baru-baru ini aku baiki Pendingin Hawa (Aircond) kereta. Banyak perkara yang aku belajar daripadanya. Jadi, alang-alang dah tahu, elok aku kongsikan di sini. Tapi sebelum itu, kita fahamkan dulu sistem pendingin hawa untuk kereta.

 
Sistem Pendingin Hawa (Aircond) Kereta

Konsep asasnya adalah sama seperti aircond di rumah, di pejabat dan juga peti sejuk. Sistem aircond kereta bukanlah sekompleks mana pun sebenarnya.





Sistem aircond sebenarnya bukan menyejukkan udara dengan menyemburkan gas aircond ke udara itu. Ianya adalah satu sistem tertutup, maknanya gas aircond itu kekal di dalam sistem paip. Kalau tidak bocor, gas aircond tidak akan habis. Apa yang sistem aircond lakukan ialah dengan 'memindahkan haba dari satu takungan ke takungan lain'.  Haba yang dipindahkan, bukan menyejukkan haba. Haba dari dalam kabin kereta dikeluarkan ke luar kereta.

Bagaimana ia dapat dilakukan? Penyebab utama ialah ciri-ciri yang ada pada gas aircond itu. Kalau dulu kita gunakan gas Freon (R10), lepas tu kita tukarkan kepada gas yang lebih 'eco-friendly' gas R12 dan sekarang untuk kereta kita gunakan gas R134a. Gas ini berbentuk gas pada suhu bilik tetapi apabila dimampatkan ia berbentuk cecair, sama seperti gas aerosol penyembur nyamuk atau gas memasak. Dalam keadaan termampat pada tekanan tinggi, gas itu berbentuk cecair.

Gas aircond dimampatkan oleh kompressor (yang menggunakan kuasa dari enjin kereta). Apabila termampat, hukum gas (PV =mRT) menyatakan, suhu akan bertambah. Jadi, gas aircond yang dimampat tadi mempunyai suhu yang melebihi suhu udara di luar. Apabila kipas aircond berpusing atau kereta bergerak laju, angin luar yang lebih sejuk akan menyejukkan gas aircond ini dan dalam masa yang sama gas akan bertukar menjadi cecair. Apakah yang berlaku? Sebenarnya tenaga haba dipindahkan dari gas aircond ke udara luar.

Apabila cecair aircond tadi melalui injap pengembang (expansion valve), cecair itu tadi akan tersembur dan di dalam gegelung penyejuk (evaporator / cooling coil). Cecair tu akan kembali bertukar kepada bentuk gas. Hasilnya, dengan prinsip yang sama (PV=mRT), gas itu menjadi lebih sejuk sama seperti apabila menyembur aerosol lama-lama, tin itu akan menjadi sejuk. Kenapa gas aircond itu menjadi sejuk? Kerana sedikit tenaga haba telah dikeluarkan tadi.

Seterusnya, gegelung penyejuk yang sejuk tadi ditiupkan pula oleh kipas angin di dalam kereta. Angin ini akan menyentuk dinding gegelung penyejuk menyebabkan angin itu menjadi lebih sejuk. Apa yang berlaku ialah haba dari angin dalam kereta itu dipindahkan ke gas aircond, sebab itulah angin itu jadi sejuk. Angin sejuk inilah yang ditiupkan ke dalam kereta dan kereta pun jadi sejuk.

 Oleh itu, boleh dikatakan bahawa haba dari dalam kereta dibawa ke luar.   

 

Masalah aircond kereta

Apa pun puncanya, satu perkara yang kita dapati ialah angin aircond tidak sejuk. Itulah masalahnya. Puncanya boleh terjadi bermacam-macam tetapi yang biasa terjadi ialah:

·         Gas aircond sudah habis akibat paip bocor. Kebocoran ini boleh berlaku di beberapa tempat lazimnya di persendian / pertemuan (joints) yang tidak ketat, sistem yamg bocor akibat tebuk atau karat. Sebenarnya, gas aircond itu dicampurkan dengan sedikit cecair pelincir (lubricant) untuk memelihara kompresor. Jika sistem bocor, gas dan cecair pelincir ini akan keluar. Cecair ini penting, jika kurang, kompresor boleh 'jammed' dan rosak. Gas aircond berfungsi sebagai 'pembawa haba' dari dalam kereta ke luar. Jika gas aircond tiada atau kurang, haba tidak dapat dipindahkan. Jadi, angin aircond akan tetap panas.

·         Gegelung penyejuk (cooling coil) sudah kotor. Haba dari angin di dalam kabin kereta dipindahkan apabila angin itu menyentuh permukaan logam pada gegelung penyejuk. Jika gegelung penyejuk itu kotor dengan habuk yang melekat akibat kondensasi air di situ, perpindahan haba tadi tidak efisien. Jadi, angin aircond tidak sesejuk mana.

·         Kipas di kondenser (di ruang enjin) tidak berfungsi baik atau tidak berpusing. Jadi, tiada bantuan angin untuk menyejukkan gas / cecair aircond yang panas itu. Kecualilah kereta itu dipandu laju kerana ada angin masuk ke ruang enjin untuk membantu menyejukkannya. Jika gas/cecair aircond tidak disejukkan (haba tidak dikeluarkan dari dalam sistem), sistem tidak dapat berfungsi dengan baik juga.

·         Kompresor rosak. Banyak sebab kompresor boleh rosak. Lazimnya kerana 'jammed' pada galas (bearing) dan piston (kalau jenis piston) atau bilah kompresor. Kalau piston atau bilah kompresor 'jammed' biasanya disebabkan cecair pelincir telah habis akibat bocor. Fungsi kompresor ialah untuk memampatkan gas kepada bentuk cecair dan dengan itu suhu gas itu akan bertambah melebihi daripada suhu di luar (ambient) supaya nanti angin di luar dapat 'membuang' haba itu. Jika gas itu tidak termampat dan suhunya tidak naik melebihi suhu angin di luar, haba di dalam gas itu tidak dapat dipindahkan. Selain daripada itu, injap pengembang (expansion valve) juga tidak berfungsi dengan baik untuk menyembur. Jadi, angin aircond di dalam kabin tetap tidak sejuk.

·         Alat kawal suhu (butang aircond di dashboard) telah rosak. Jika telah rosak, tiada input untuk sistem bekerja.

·         Sensor suhu telah rosak. Tugas sensor suhu ini ialah untuk mengetahui sama ada kesejukkan yang diingini telah dicapai atau belum. Maklumat ini akan diberikan kepada sistem kluc kompresor untuk on atau off.

·         Alat penapis (filter drier) telah kotor atau tersumbat. Ini akan mengganggu aliran cecair aircond seterusnya menganggu tugas sistem.

·         Injap pengembang (expansion valve) rosak atau tersumbat. Ia boleh berlaku jika ada bendasing (foreign material) dalam sistem paip. Injap ini mempunyai lubang yang kecil, seperti muncung aerosol itu. Jika tersumbat, cecair tidak disembur menjadi gas dengan sempurna dan akan mengganggu perpindahan haba.

Walaubagaimana pun, kerosakkan itu mungkin terdiri daripada gabungan beberapa punca dia atas atau punca yang lain daripada di atas.
 

Bagaimana mahu mengesan sistem telah rosak?

Sistem telah rosak jika angin di dalam kabin sudah tidak sejuk. Tapi ada symptoms tertentu untuk mengagak bahagian mana yang rosak.

·         Angin tidak sejuk dan angin yang keluar dari air-vent tidak kuat - gegelung penyejuk telah kotor atau tersumbat, kipas angin telah rosak. Jika kipas berpusing laju tetapi tiada angin dan berbunyi kuat, sesuatu telah menghalang saluran ventilasi (aircond duct). Mungkin juga 'flapper' telah patah atau jatuh.

·         Angin tidak sejuk dan kompresor asyik 'on' atau 'engaged' tanpa henti sedangkan kita pasang aircond pada tahap sederhana atau kurang - berlaku kekurangan gas aircond menyebabkan kompresor bekerja lebih untuk mencapai suhu yang diperlukan. Mungkin berlaku kebocoran.

·         Angin tidak sejuk dan kompresor sekejap 'on' sekejap 'off' berkali-kali - sistem kompresor itu ada 'pressure sensor', jika tekanan di dalam paip telah cukup, kompresor akan berhenti. Jika kompresor itu 'on' dan 'off' berkali-kali, ini bermakna sistem aliran gas/cecair aircond telah tersumbat di mana-mana, biasanya pada 'expansion valve'.

·         Angin tidak sejuk bila kereta berhenti tetapi sejuk sikit bila kereta bergerak - kipas kondensor (di ruang enjin) tidak berfungsi dengan baik untuk menyejukkan cecair aircond. Kebocoran gas aircond pun mungkin puncanya.

·         Enjin kereta terhenti apabila aircond dihidupkan - kompresor telah 'jammed'.

·         Tiada kedengaran kompressor berpusing walau setelah dihidupkan aircond - sama ada tombol suis aircond telah rosak atau talisawat kompressor (aircond belting) telah putus.

 

Komponen mana yang mahal?

·         Pertama-tama sekali, kompressor. Sila jaga isipadu gas aircond dan minyak pelincirnya.

·         Evaporator (cooling coil) dan kondenser.

·         Motor-fan untuk kondenser, injap pengembang (expansion valve)

·         Saluran paip dan gas aircond.

·         Komponen lain-lain.

 
Itulah sedikit sebanyak yang aku dapat tulis dan kongsikan.



 
.

368 comments:

1 – 200 of 368   Newer›   Newest»
cinta said...

ooooooooooo. tak faham sume pun sbnrnya. tapi sgt membantu. tqvm!

JunAina said...

Kereta ceq 2 kali dah aircon buat hal...sekali gas sekali lagi biasalah filter dah tersumbat. Hantar kedai keluar duit ja...:)

t.a.t.a said...

cinta, beria panjang kau punya o!

t.a.t.a said...

Zam, sila kau kesan masalah aku ini.

Bila on aircond kereta aku jadi berat. Masuk gear satu pun kadang boleh mati sebab clutch jadi tak sampai. Bila tengah tekan minyak, aku off aircond, kereta terus jadi laju.


Apakah permasalahan itu?

Nizam.Ariff said...

Cinta,
Kawan awak tu terer bab aircond ni kan?


JunAina,
Itulah tujuan entri ni... atleast kita dah dapat agak apa puncanya, jadi takdelah kena kelentong banyak sangat...


Tata,
Cuba check aircond compressor dan bearingnya, mungkin dah dekat nak jammed. Ada bunyi bising pada kompresor kalau on kan aircond tak? Atau...

Kalau kereta jenis lama atau bukan MPI, dia ada satu suis mekanikal dengan dengan throttle body (aku tau ko tak tau punya nih), sepatutnya kalau aircond 'on', suis ni akan tekan sikit injap minyak supaya RPM tinggi sikit.
Kalau kereta MPI, ECU yang akan buatkan.
Dalam dua-dua kes, sila minta mekanik calibrate kan engine timing.

Dr K said...

yg paling nazak bila kompressor buat hal...yg penting, kalau ianya kompressor, ganti dgn kompressor yg tulin, yg bukan recond...dan di kedai yg betul2 bertauliah & ada pengalaman...kalau tak, kerja nya asyik ulang alik kedai la..

Nizam.Ariff said...

daddyz,
betul tu. kalau tak nanti kena kena kencingje..

Irfa said...

keta kami pun ekon dh start buat hal, bila cuaca panas, ekon pun panas.bila malam,sejuk kemain
hihi

Nizam.Ariff said...

irfa,
hah.. ikut prinsip tadi tu.
maknanya efisiensi pembuangan haba terpaksa ditolong oleh faktor suhu ambient...so?
Sama ada kipas di condenser tak cukup kuat (check eletrikal/motor kipas) atau gas sudah kurang (bocor)

Kniedaz said...

aku aritu dah tukar kompressor so skang keta aku sejuk di kala cuaca panas ni huhuhu

Nizam.Ariff said...

kniedaz.
kompresser mahal...tapi cuaca panas begini berbaloilah...huhu

Mak Su said...

tahu tekan button on off jer ni... hehehe

Nizam.Ariff said...

Mak Su,
Hah...nanti tekan-tekan tapi tak on...caner? hahaha

SuzieLAWAti said...

saya faham segala di atas... hehehee...

untuk budak T.a.t.a.. --nak ekon baru lah tu--

owhh... saya ade sijil pentauliahan untuk ini... tapi tak dapat2 sebab MARA tak pos2... uhhuu...

kalau tak dah boleh bukak bengkel ekon kereta...

(belagak betul ayat aku nii...) ...

Nizam.Ariff said...

CPL,
Ya, cik.... ada masalah ekon?

Hahaha....

khairi Yie said...

Salam semua.

kereta saya telah jatuh lubang...dan pada masa tersebut kereta jadi senget ke kiri. tayar belakang naik sikit tak mencecah tanah..selepas diangkat kereta tiada masalah, cuma ada sikit2 calar di bahagian bodykit dan sirkit.

cuma bila kereta dipandu dengan laju aircond mula buat hal dan rasa angin je. tiada rasa sejuk, bila kereta mula perlahan air cond jadi sejuk balik..begitulah seterusnya sejuk bila perlahan, xsejuk bila laju..

apa masalahnya sahabat2?

Nizam.Ariff said...

Khairi.
Sejujurnya aku tak pasti apa yg tak kena.
Yg pernah aku alami adalah sebaliknya...laju sejuk pelan panas. Tapi yang ini terbalik pula...itu kena check lebih lanjut utk lihat petunjuk lain...

nurrul said...

Keta aku kompressor rosak..nk ganti xda bajet lg.nk repair tkt elok kejap je pstu rosak blk.lg xberbaloi.bl on ekon pg kejap je rs sejuk.pstu rs angin je.cuaca pns blh tahan lg,jerebu tu yg xtahan.sian ank2..

Nizam.Ariff said...

Nurul.
Kompresser kalau dah rosak, efisiensi dah kurang...kalau x beli yg baru, boleh cuba yg reconditioned je...aku pernah tukar yg recon...tp kena kenal/boleh dipercaya pomen tu...recon murah sikit...

Rock batu said...

A'kum....saya guna wira 1.3...saya dah 3 kali ulang alik ke kedai tukar kompresor kerana masih ada waranty sbb kompresor berasap dan berbau hangit....lepas tukar kompresor baru,saya guna cuma 2 hari kemudian terus rosak dan berbau hangit....apa masalahnya?lain semua saya dah servis...cuma kondesor sahaja yg x ditukar....adakah ini disebabkan kondenser?

Nizam.Ariff said...

Debu khayalan.
W'salam... Maaf, aku bukan orang yg layak untuk jawab.
Tapi dari pengalaman aku, kompressor hangit sebab 'jammed' dan hangit itu disebabkan geseran belting. Kompressor aku 'jammed' kerana minyak pelincir dalam gas aircond tlh habis. Sebabnya, bila gas berkurang akibat bocor, aku hanya minta 'top up' gas tanpa top up minyak kompressor sekali.

Jammed pun ada dua sebab...piston jammed atau bearing pulley jammed. Cara nak bezakan mudah...kalau kita start engine terus mati, ia sbb bearing pd pulley. Kalau engine mati hanya bila on kan aircond, itu sbb piston yg jammed.

Aku tak pasti kondenser boleh rosakkan kompressor.

Unknown said...

salam...kereta saya proton wira 1500cc..tahun 1994.. keadaan kereta dalam keadaan baik..cuma yang memeningkan kepala saya ialah air cond kereta selalu gagal berfungsi dengan baik..semua kompenan yang melibatkan air cond sudah saya ganti yang baru daripada sekecil-kecil fius hinggalah kompresor..duit yang keluar..hhhmmmmm...dh beribu...compresor..rm480..cooling coil..rm300..tabung gas rm60..dh 2 klai tukar..makno ae (rm120)..condensor rm100(second hand) isi gas dah tak ingat berapa kali..ada yang rm30..rm45..RM60..RM80 pun ada..suis kecil pada tabung gas pun dah banyak kali tukar..paling murah pun RM80..lain kedai RM130..RM100..JUMLAHNYA..MEMANG BERIBU DAH SAYA HABISKN UNTUK repair air cond kereta saya...tapi masih meragam juga...ok..saya nk minta pendapat atau pandangan daripada sahabat-sahabat semua untuk saya kenal pasti apa masalah sebenarnya pada air cond kereta saya... TQ SO MUCH..

Unknown said...

salam..air cond kereta saya sering gagal berfungsi dengan baik..semua kompenon sudah saya tukar.. duit pun dah beribu habis.. ada tak cara untuk saya kenal pasti apa sebenarnya masalah air cond pada kereta saya..tq..

peaceyAw said...

Assalamualaikum tuan admin,brader tqvm 4 shared info,nak Tanya kereta sy avanza05,mcm ni,saya switch on Dan Amat sejuk,tetapi selepas selang dalam anggaran 10 minit,baik kereta bergerak atau pun tidak,aircond dah tak Seljuk atau not working at all,selalu kena switch off suhu sejuk tu(tanpa mematikan blower level 1-2-3) selepas 4-5 minit aircond kembali sejuk tapi Untuk tmpoh 5 minit Dan berulang sy kena buat ntuk sejuk kmbali.mohon pencerahan dri saudara,mohon reply ke email sy stereo_funkys@yahoo.com

Nizam.Ariff said...

Wira Atirah,
Aircond ni ianya satu system. Dalam system, kalau satu komponen tak berfungsi, aircond tak berfungsi juga.

Atirah tak beritahu masalah apa yang berlaku secara spesifik cuma beritahu komponen dan banyak ditukarkan. Aku andaikan Atirah dah tukar semua komponen dan sepatutnya ianya berfungsi paling tidak pun minimum (sebab 2nd hand/recond pun ada). Kalaulah aircond masih gagal sejuk, bermakna gas tak cukup @ masih berlaku kebocoran.. pada kali ini mungkin pada jointing atau tempat2 yang bersambung... Ini masalah pemasangan.

Aku pernah alami perkara serupa... 2 minggu selepas repair/tukar komponen, gas masih bocor.... jadi aku pergi semula kpd mekanik itu dan aku minta dia betulkan sebab masih bocor... kalau mekanik yang tak berapa ada pengalaman, dia akan syor tukar satu barang ke satu barang...pastu tukar ke satu barang....

mekanik yang bagus biasanya dia cari puncanya dan beritahu / tunjukkan kat mana puncanya... setelah kita puas hati dan ada bukti, barulah kita suruh dia tukar komponen itu. Kalau main agak2 tanpa ada bukti, memang habis la duit dibuatnya...

Nizam.Ariff said...

PeaceAw,
Aku pun pernah kena macam tu dulu... biasanya, itu tandanya gas tak cukup... tapi kalau top up pun tak guna sebab nanti bocor gak... cuma kebocoran tu kecik..

Sebagai rule of thumb, kalau gas hilang dalam masa 2 minggu ke atas, ianya kebocoran kecik.... payah nak cari sebabnya kalau direndam dalam air pun lambat nak keluar bubble.....

peaceyAw said...

Ohh,ntah la bro..cam ni aku pernah suspek maybe Bocor kecil,pernah g kedai ntuk TopUp,tapi apek tu ckp penuh lagi,ada gak Tanya mmber mekanik,tapi atas dasar agak2 je la,yela nak kena barai semua baru tau kan,so dia ckp maybe paling besar adalah thermostat,tapi klu boleh nak berguru lebih,apa pandangan bro?

Nizam.Ariff said...

peaceyaw,
Kalau betul gas masih penuh, cuba dengar compressor tu macam mana.. adakah dia asyik on-off je. Kalau on-off on -off ada kemungkinan tersumbat kat expansion valve, ini kalau kes apek tu cakap betul la...

Aku pernah kena macam ni dulu... tapi hasilnya ialah kebocoran kecik.. jenuh nak cari akhirnya aku suruh dia check cooling coil.

Masalah thermostat yang tombol kat dashboard tu pun aku pernah kena tapi sebenarnya (dalam kes aku) bukan. Kesnya begini, ada pada tempat pelarasan tombol tertentu, aku punya compressor asyik on-off.. menyebabkan aircond sejuk awal2 tapi lepas tu tak sejuk... ada sorang mekanik kata thermostat (tombol kat dashboard) tu kena tukar, harganya RM35... tapi aku tak tukar.... Pada satu hari tu aku pegi ke mekanik lain sebab aku syak gas aku berkurang sebab tak bocor, bila dia check balik didapati kipas kat sebelah kipas radiator tu tak berpusing laju... bila check lagi didapati wayar pada connectornya dah hitam... terbakar.. cuma tinggal 2-3 helai wayar cuprum je... So, aku cari konnector terpakai dan dia sambungkan semula... kipas laju...

Dan yang lebih penting, aku dapati thermostat aku elok balik.. tak ada asyik on-off kan compressor!!!

Pelik sungguh. Tapi mekanik tu ada bagi teori, katanya bila kipas tak pusing laju untuk capai tahap kesejukkan yang aku laraskan pada tombol tu, gas tak dapat sejuk menyebabkan compressor 'tendang' balik...

Moralnya:
1. Kenali mekanik anda... cari mekanik yang anda percaya...dan mampu memberi penjelasan dengan bukti.

2. Oleh kerana aircond ini satu system, bermakna salah satu komponen tak berfungsi, system tak berfungsi juga.. masalahnya ialah kesukaran untuk cari komponen yang mana. Hanya mekanik yang benar2 mahir je boleh cari...dan carilah mekanik yang tak menangguk di air keruh...

peaceyAw said...

Ermm..bro buat kat mana?

peaceyAw said...

Bro ,adakah prob leh setel kalau wat normal servis?

Nizam.Ariff said...

Peaceyaw,
Mekanik tempat aku tu service biasa tapi dia bukan specialist aircond. Cuma kami diagnose sama2. kebetulan kami jumpa puncanya so obvoius...jadi mudah. Mula2 kipas tak laju...kali kedua kami nampak high pressure hose itu berminyak (pada asalnya aku perasan ada kesan tompokan minyak atas simen porch...sila baca 'tips mengesan kerosakan kereta' di side bar blog ini).

Kalau kamu nak hantar ke situ, aku tak jamin dia boleh selesaikan dgn baik. Jadi, aku syorkan hantar ke pusat servis toyota. Mungkin mahal sikit tapi ada 3 sbbnya:
1. mereka ada speciality kerana mereka mesti tahu trend kerosakan kereta keluaran mereka.
2. alatganti tulen. Aircond bekerja setiap kali enjin hidup...amat jarang org tak ON aircond skrg ni. Alat ganti bkn tulen kualiti tak jamin. Ini aku kena sendiri...masa high pressure hose aku bocor, mekanik itu kata dia dah order hose utk aku...TAPI aku dapati orientasi kepala hose tu senget beberapa darjah...skru tak boleh dipasang!!! Dia mengaku hose itu bkn ori. Aku marah...sbb aku dah pesan aku mahu komponen ori je...terpaksa aku berkejar ke proton parts center dlm masa 1 jam sblm ditutup...nasib baik sempat beli. Jadi, kamu bayangkan kekalutan aku cemana.
3. aku tak mahu kamu kena 'main' dengan mekanik yg mengaku pandai dan duit habis byk sedangkan diagnostik dari dia cuma main agak-agak. Dalam kes aku, aku ada asas aircond sbb aku jurutera dan aku dah pernah terkena...hehehe

peaceyAw said...

Ermm....Toyota service...ermm normal service pun agak mahal...apa tah lagi bab aircond..ntah la bro,klu bab parts ni insyallah leh straight pergi ke ori dealers, just kena find out exactly prob lew

yong said...

Salam nizam..myvi sy aircond skrg ni jrg2 je sejuk...ada member tlg check tgk kipas dpn x jalan. so, kena tukar kipas la ek?

Nizam.Ariff said...

Peaceyaw,
Kalau masalah pelik mcm tu, mahu tak mahu kena tawakkal yg mekanik tu pandai dan jujur nk selesaikan masalah.


Yong,
Kalau betul sbb kipas depan tu tak gerak, sblm tukar motor kipas tu, elok tgk apa sebab kipas tu tak gerak...adakah sbb motor dah burnt out (rosak), atau sebab wayar terputus/terluka atau sebab 'fan relay' ( sejenis suis elektronik utk on-off kipas tu)...
Aku pernah kena ketiga-tiga masalah pada masa yg berasingan. Moralnya, check dulu kenapa kipas tu tak berputar...cari puncanya...jgn terus tukar kipas.

Unknown said...

Salam ... Cik ... Saya punya Air cond kereta jenis Toyota Innova ... belah depan ja sejuk ... Yang belah belakang tu x rasa apa2 ... x kluaq angin langsung ... kenapa ye ...

... Daos ...

mY nAME iS miRA IDOra said...

Salam. nak tanya.
saya guna proton waja.
temperatu asyik naik. Bila check tangki, air berkurang atau kering walaupun baru isi.
Bila start engine, dua2 kipas tak bergerak, tapi bila on aircond, tiba2 dua2 kipas bergerak.
Tapi kdg2 walaupun da on aircond, dua2 kipas tak bergeak.
Apa punca masalahnya? switch ke? mohon pencerahan.

Unknown said...

Bro..nak tanya.compressor aircond sering berbunyi bising apabila di ON..kalau tak ON aircond takde pulak bunyi nya..kesejukan nya seperti biasa..tahap kelajuan kereta pulak tiada perubahan..cuma bunyi tu jer yg tak berapa nak menyenangkan..mohon pencerahan..

Nizam.Ariff said...

Daos.
Kipas yg blkg tu tak gerak? Cari punca kenapa kipas tak gerak...wiring? Motor rosak? Suis rosak? Tersumbat? Kalau dah betulkan tp masih x sejuk, baru check yg lain...


Mira,
Tangki radiator kering sebab air keluar...check keluar ikut mana - ada kesan bocor? (Tampal bocor/tukar), mengewap?(check/tukar radiator cap dgn yg original sbb spring pada cap tu mainkn peranan), atau air tertolak ke expension tank?(mgkin pressure tinggi disbbkn perkara overheat).
Kalau semua tu ok, cari punca kenapa air tu overheating - kipas tak jalan? Kipas intermittent kejap jalan kejap tak? Cuba check wiring, connector, relay dan fuse utk sistem radiator tu.
Perkara lain yg mgkin penyebabnya ialah injap air dlm piping tu...tapi ini jarang berlaku.

Andra.
Pertama sekali, cuba check sama ada itu bunyi kompressor atau bunyi kipas aircond. Kadang2 bunyi kipas yg bising. Kipas aircond akan ON serentak dgn kompressor.
Kalau mmg dtg dr kompressor, bunyi tu dtg dr 2 sumber-kompressor bearing atau kompresor piston/pump. Oleh kerana bila kompressorvtak ON, bunyibtak ada,rasanya itu bkn sbb bearing. Jd, cuba check kompressor piston / pump. Mungkin dah bergeser...dan cuba cari puncanya pula...biasanya dsbbkn conpressor oil tak cukup atau habis.
Peringatan...kalau top up gas, pastikan minyak kompressor pun dicampurkan mengikut ukuran. Mekanik tahu mcm mana nk ukur. Cuma, kadang2 mekanik terlupa/ sengaja tak masukkan myk sbb myk tu agak mahal.

Unknown said...

salam abang,

saya on aircond,tapi kipas radiator tak berpusing,

tapi apabila enjin kereta panas,dia berpusing plak..

Nizam.Ariff said...

M.luqman.
Kipas radiator akan berpusing kalau enjin dah panas. Aku tak tau kereta jenama laintapi kalau wira bila aircond ON, kompressor 'engaged' akan sbbkn kipas aircond turut berpusing. Tapi perlu diingat, kipas acond berpusing bila kompressor engaged bkn sekadar tekan tombol acond didashboard, kipas kat depan tu brpusing. Ia akan on off ikut kompressor. Kalau kipas radiator x ikut kipas acond, check wiring dan relay. Aku pernah kena dulu tp sori, aku dah lupa apa pomen tu buat...sori.

sartum said...

Bang nizam ni nak tanye kenapa air cond krete saye kalau malam die sejuk and kalau siang die panas.

Nizam.Ariff said...

sartum,
aku andaikan kedua-dua keadaan itu berlaku dlam keadaan kereta sedang bergerak.
Malam, suhu ambient (sekitar) lebih sejuk berbanding siang. Dalam kes itu, kipas dan condenser tank yang kat depan tu tak effective nak pindahkan haba.
Tapi, ko tak bagi tau sama ada pada siang tu, compressor sentiasa 'engaged' atau tak (behaviour of the compressor i.e. kejap-kejap on-off je).
Kenapa agaknya? Berdasarkan maklumat yang terhad, aku teka:
1. Motor kipas aircond dah rosak / pusing tak laju / wayar kipas nak putus / connector longgar....masa aku tulis entri ini, inilah yg berlaku pada kereta aku.
2. Gas aircond nak habis / sikit ...sebab bocor / tersumbat kat filter dryer...
3. Kompressor dah tak kuat nak mengepam... pressure loss...

cuba la check satu-satu...

Unknown said...

Slm. Tuan, sy guna myvi tahun 2010. 2 mggu lepas aircond sy rosak sbb pulley jammed. Magnet yg kat tgh tu cair. Mekanik just tkr benda tu jaa. Smlm, compresor sy berasap dan keluarkan bunyi pelik sblm aircond jd panas n kuarkan angin je. Td gi cek, apek tu ckp compressor dh rosak abis. Ape pendapat tuan? Tq.

Nizam.Ariff said...

Hafiz,
4 tahun usia kereta, mileage mgkn dkt 100,000km. Wira aku dulu compressor hancus dlm usia mcm tu juga la, tukar yg recon kat kedai pengeluar. Lepas tu, 2 tahun lepas (usia kereta 10 thn), jammed lagi, tukar yg recon juga. Apa nak dikatakan lagi dah...
Compressor ni sepatutnya panjang juga hayatnya...5-6 tahun. Tapi hayat kompressor boleh jd sebulan je kalau tak jaga minyak kompressor. Mcm yg aku tulis kat entri tu...kalau top up gas, jgn lupa top up minyak kompressor sbb itulah pelincir utk pump dlm kompressor. Kalau tak ada, bygkan engine hidup tanpa minyak enjin...lama2 bila panas, boleh jammed.
Dlm kes ko tu, lepas dia betulkan pulley+clutch, dia keluarkan kompressor mesti gas pun dibuang....masa dia top up, dia top up minyak tak? Kadang2 pomen kata "gas saja buang maaa, minyak ada dalam maa...tak payah top up" tapi how sure are we?

appyte said...

Salam, entry yg menfaat.. TQ.
Nk tnya utk aircond Wira 2004,, kompressor aircond sy jammed last week. Then p blom tukar lg smpai skrg. pastu towkey tuh pesan kna tukar jenis 15(ntah jenis apa aku pn xpasti)..

2 hr lps time nk tukar kompressor dkt lain kedai lg lak, btaw nk kompressor jenis 15. tp dia suggest jenis 17 lg sejuk.. kmdian sy Ok jerr..bg dia cek ada mcm minyak warna itam ada dlm paip2..

Mekanik tu bgtaw kalau nk elok kna tukar kompressor dgn condenser sekali kalau tak nnt lps 2,3 bln kompressor buat hal blik.. so skrg ni blom tukar sbb dh jd rm760 semua skali..

Mohon pencerahan sbb sy tak pandai bab2 ni. Betul ke apa dia ckp tu kna tukar kompressor + condensor skali...

Tma ksh sudi baca persoalan panjang2 nii..

azrulhafizy said...

Salam saudara... sy dh 4 kali tukar compressor n 1 kali tukar condensor.. tp aircond masih problem... bila berhenti lama aircond hilang sejuk... apa sbbnya nih? Harap blh bantu

Nizam.Ariff said...

Appyte.
Aku pun tak faham maksud dia tu...org mekanik je yg faham kut...haha. Kalau tak nak kena kencing suruh tukar itu ini, tanyalah kawan2 yg pernah hantar kedai mana...dptkan recommendation. Dlm bab mcm ni, kita kena cari pomen yg kita percaya...


Azrul.
Dlm penerangan sedikit mcm tu, mustahil org boleh bantu. Kalau ko baca entri diatas, diagnosis perlukan simptom bkn masalah sahaja. Simptom tu mcm kompresor bunyi kasar bila on, engjne jd berat bila on, kipas depan tak jalan dsb. Kalau dah sampai 4 kali tukar kompressor tp rosak juga, mesti ada penyebab yg lain. Kompressor rosak tu adalah casualty, adalah lateral damage...adalah final end. Yg perlu difikirkan bkn sbb aircond x sejuk tapi kenapa kompresor boleh rosak? Apa yg merosakkan kompressor? Cuba tanya itu kpd mekanik...kalau takde jawapan pasti atau dia main agak agak, baik tak payah hantar...sbb dia tak tahu dan dia main teka.

Unknown said...

Salam bro.. Nak Tanya.. Econ aku Bila on Kdg2 sejuk, Kdg2 panas.. Kdg2 Bila kereta bergerak Hampir Satu jam.. Baru sejuk.. Kdg2 aku mainkan je on pastu off.. Suis tu..Hampir 10 kali... Baru ok...Bila Topup gas.. Dah xde masalah.. Tu pon Seminggu je.. Pastu.. Jadi lg.. Selalunya Bila kereta baru Nak gerak la...Bila dh lama.. Baru sejuk.. Sampai kereta berhenti.. Sejuk sgt2 ok...Cume masalah nya.. Nak tgu sejuk tu lambat.. Kenapa yer bro??..mbe cakap Mgkin ada sumbat kt mana2 part Dlm system tu


BENARKAH??

Nizam.Ariff said...

Ezam.
Dah baca entri tak nih? Ada tak symptom yg fit dgn yg aku tulis tu? Setakat symtom tak sejuk tu tak cukup. Yg terbaik ialah dengar bunyi kompresor on off mcm mana. Kena buat test sendiri utk faham symptom tu. Kalau tersumbat, kopressor akan on-off berkali selang 4-5 saat. Kalau kompressor on je memanjang, tak sumbat rasanya. Tapi, mgkin juga suis thermostat yg tombol laras sejuk panas tu rosak tp ko tak bg maklumat umur kereta utk tgk risiko kebrgkalian tu. Kes aku pulak fanvdepan pusing x laju...tapi symptomnya mcm thermostat tu rosak...ko kena faham how it works baru boleh tau punca.

Unknown said...

Salam bos..klu compressor presure xkuat,to gas xbocor,aircond klu keta jln sejuk,brenti xbrp sejuk..angin yg keluar pn xbrp kuat. .kdai kara valve..harap dpt berkongsi..tq

Unknown said...

Salam bos ,saya pakai perdana prob baru2 ni air cond sy berbunyi kat dalam bila on, pe masalah nya

Nizam.Ariff said...

Shaharol.
Kalau valve tersumbat, apa kena mengenanya dgn angin keluar tak kuat? Aku rasa eloklah servis semuanya sbb aircond tak sejuk mgkn gas dah kurang dan angin keluar x kuat mgkin blower n cooling coil dah kotor....


Sabrina.
Macam mana bunyinya? Bunyi kat bhgn mana? Aku anggap aircond sejuk tp ada bunyi...dan aku anggap bunyi tu ada dlm dashboard. Kalau mcm tu, mgkin ada benda termasuk dlm air vent atau saluran angin dlm aircond. Kalau kita ambik angin luar, kadang2 ranting atau daun boleh tersedut masuk. Aku pernah jumpa tulangkepak ayam dlm saluran angin! Entah mcm mana masuk aku pun x tau...haha. Bunyi tu mgkn juga kerana saluran angin tertanggal dalam dashboard...ini juga ada berlaku. Bawalahjumpa mekanik utk kenal pasti punca bunyi tu...

nursiska leliana said...

Salam. Nak tanya. Ada masalah jugak ni. Baru2 ni gas habis. So isi gas. Dlm seminggu mcmtu habis. Dia keluar angin je. Dah tak sejuk. Bila hantar workshop dia ckp paip bocor. Tu pun dia tgk dgn mata kasar je dulu. Then esoknnya dia check dia ckp kompressor yg rosak kena ganti. Tp ada jugak sebelum hantar workshop tu sepupu tgk tp kipas dia tak pusing. Sepupu ckp kereta dia pernah jd mcmtu gak then hantar workshop cuma betulkan apa ntah lupa haha. Risau cina tu tipu je. Acane eh. Dah la musim panas ni. Hah kete saga proton lama tin milo tu.

Nizam.Ariff said...

Nursiska.
Itulah yg aku risaukan juga.
Dan aku pernah alami perkara yg sama, aircond tak berapa sejuk tapi gas tak bocor. Rupa2nya, kipas didepan tak berpusing. Wayar kipas dah putus.
Masa cina tu cakap gas bocor, ada dia pasangkan pressure gauge? Macam mana dia yakin gas dah bocor..kan? Lepas tu konpressor pulak. Kompressor ni tugasnya utk mengepam gas. Dia ada pasang pressure gauge? Kalau kompressor rosak, mesti pressure tak tinggi dan bacaan pd pressure gauge tak setinggi yg spttnya. Tak tau la kalau dia main dengar bunyi kompressor tu lain mcm je.
Sebenarnya, cara lain utk check sama ada gas habis atau kompressor tak mengepam ialah dgn mengintai pada satu tingkap kaca pada tabung filter dryer. Kalau gas ada dan kompressor ok, akan nampak gas dlm bentuk cecair jernih membuak2. Tapi masalahnya tak semua jenama filter dryer tu ada tingkap kaca kat atasnya. Cubalah check tengok...

Mohd nor said...

Salam...keta sy wira 1.6 asyik terbakar fius aircond..kadang2 x smpai 5 minit on aircon da terbakar smula..sy cuba guna fius yg lebih besar 20a tp msih jg tbakar..agak2 apa punca ya

Nizam.Ariff said...

M.nor.
Sah2 itu masalah elektrikal. Tak semestinya wiring walau pun 80% mgkn dsbbkn oleh litar pintas akibat wayar terdedah. Wira 1.6 ni dah lama, wayar byk dah keras dan reput. Wira aku umur 12 thn dan pomen aku pun takut2 nak tarik harness sbb senang putus. Kdg2 sbb wayar yg ke earth tanggal atau putus...ini brlaku kat wira aku, headlight asyik terbakar mentolnya.
Selain wiring, shortcircuit kat motor kipas pun ada berlaku, selain kompressor clutch.
Masalah elektrikal mmg payah nak cari...

Unknown said...

Salam..sy ade mslh dgn aircond kereta..sjk akhir2 ni aircond kereta dh jd kurang sejuk..pagi2 pn kena pasang suhu rendah..smlm lps 10min enjin start n dh gerak, aircond xrase sejuk langsung..n sy perasan mcm ade keluar asap kt dpn kereta..trus sy off aircond n asap tu hilang..bile sy on kipas without aircond elok je angin keluar tp xsejuk la..bile on aircond ade bunyi cam bising skit..2bln lps sy dh isi gas aircond sbb tetiba aircond xsejuk..tp smlm jd balik..ape masalahnye ye? Sy risau klu2 compressor yg rosak..

Subob said...

As Slm Zam,

Keta akk kembara baru semalam punyai masalah aircond. pasang2 ttba xfungsi. Igatkan gas abis. G kedai minta tambah gas..bila dah pasang alat2 utk tambah gas...dh citer2 dengan kawan2 simbah air...rasa aircond dalam keta mula dah sejuk.

Pomen bagi tau gas dah tinggal cikit n blower pun rosak. Dia suruh ganti..sebab dah malam dan lg takut kena tipu ngan arga, jd sebenarnya boleh bantu akk apakah yang menyebabkan aircond tadi xsejuk. tkasih.

Nizam.Ariff said...

Nur zaiha.
1. Dimana asap tu keluar? Dari corong angin aircond atau dari bawah bonet?
2. Dimana bunyi bising? Di dalam dashboard atau di bawah bonet?
3. Bunyi macam mana? Berdecit atau bunyi kasar seperti besi bergeser?
Aku andaikan asap itu keluar dari corong angin aircond. Itu adalah wap kondensasi air. Ia biasa. Tapi ada yg kaitkan wap air itu dgn gas aircond berkurang i.e. aircond tak cukup sejuk utk lepasi 'dew point'.
Kalau asap dan bunyi bising dtg dr bawah bonet, kemungkinan besar kompressor bermasalah. Seperti yg aku tulis dlm artikel, perlu periksa minyak pelincir kompresor ketika menambah gas aircond

Unknown said...

salam.. nk tanya kalau bila buka aircond keluar bunyi mcm belt bergesel tu apa masalahnye ye? belt aircond kendur ke kompressor yang rosak? aircond still sejuk lagi..

Nizam.Ariff said...

Amalan Jamu.
W'salam, kak. Akak cuma ckp tak sejuk tapi tak bg tau symptomnya apa. Mcm org demam, panas badan. Symptom ni cthnya: ada bunyi kuat mcm pasir, angin tak keluar, kipas tak jalan dsb...


Amer,
Aircond belt kalau berbunyi biasanya minta ditukar. Cuba intai belt tu, kalau bucu belt tu mcm dah pecah2atau tulisan pd belt pun dah nak hilang, maknanya dah worn out. Tapi pernah juga jd pd belt baru. Dulu aku pernah tukar aircond belt, selang sebulan ia berbunyi pd waktu pagi. Bila akupomen, dia kata dia pasang yg murah punya. Kawan2 ada bg tau, kalau belt tu baru tp berbunyi, geselkan lilin pd belt. Caranya, hidupkn enjin tak payah onkan aircond, ambil sbtg lilin putih dan geselkan pada bghn tepi belt yg contact permukaan pulley. Aku pernah buat dan bunyinya berkurang.

Unknown said...

Salam brader Nizam..

Saya dah pakai WAJA lebih 8 tahun dan semalam br saya servis air-cond. Alhamdulillah sejak 8 tahun lepas, tiada masalah air-cond. Cuma nak tya, valve dan filter wajib tukar ke setiap kali servis walaupun servis biasa.. Tq..

Nizam.Ariff said...

M. Aminuddin R.
W'salam...
Tahniah kerana menjaga aircond dgn baik. Aircond kereta aku capult bila cecah 4 tahun je....hehe..itu rezeki masing2.
Utk normal service, tak tukar expansion valve. Filter dryer mmg biasa ditukar TAPI tak semestinya...aku tukar 2-3 tahun sekali sbb aku kedekut...hahaha.

liems_mohamed said...

Kalau angin je kuar tp x sejuk apa masalah ye? Toyota vios 2007

Unknown said...

Salam..sy gna kelisa auto,nk tnye ni klu sy on air cond kereta(belum jln lg)ad byik gesel dgn kuat,pstu bile tgk tabung air kt bonet dpan,air melimpah2 kuar dri ctu.npe ye?


Nizam.Ariff said...

liems,
kalau gitu memang sah aircond dah ada problem...tapi kena check apa puncanya. Ada banyak sebab kenapa aircond tak sejuk...


Ain,
Aircond tak guna air sbg penyejuk...air tu mungkin air untuk radiator...kalau asyik melimpah, sila periksa system radiator.
Bunyi gesel kuat tu ialah bunyi aircond belting...suruh pomen periksa hayat aircond belt tu, masih elok atau tidak...kalau masih elok, sila ikut petua yang aku berikan kpd salah seorang pemberi komen di atas tu...

rob said...

Salam.... sye ade masalah aircond tak sejuk bila bawa lebih dari80km/h....tpi kalau bawa bawah 80km/h ok je tak de masalah... mohon nasihat

Unknown said...

Salam bang,nak tanya psl airkon keta saya...myvi se2010..bulan lepas da servis airkon.ok je.tup2 bulan ni,rosak plak.kompressor on je.kipas pusing.tp kuar angin je.x sejuk langsung..ape sebab jd cmtu ye?

Unknown said...

salam..angin tak keluar tp kompresor berfungsi..kipas di bahagian enjin tak hidup atau blower rosak?

Nizam.Ariff said...

Rob.
Alamak....aku tak pasti klu gitu. Mcm terbalik pulak. Tapi ada kawan bg tau suruh check flipper utk angin luar vs circulation. Benda yg aku suggest ialah check effisiensi kompressor memgepam i.e. check guna pressure gauge, rev up sikit minyak...


Wan.
Itu mcm gas masih bocor je...kompressor asyik on tanpa henti kan?


Apis.
Angin x kuar maknanya blower kat dashboard tak fungsi kut...kalau on blower tu bunyi kuat tp angin ciput, maknanya ada benda halang dlm air duct...kdg2 flapper atau duct tu jatuh. Nak kata suis, x mgkin sbb kompresor engaged, kan? Worst case motor blower rosak atau ada wire connector trtanggal...

Unknown said...

Salam..sy guna kereta wira 1.5 n aircon problem.tp blm htr kedai g sbb blm da bajet n nk study ckit2 sal aircon ni.xnk kena tipu nty..kereta sy tu bla on aircon angin je y kluar tp lgsung xsejok.n sometime tu engin xboleh nk start pas aircon d on...rasa2 ny ada mslh dgn compressor ke x?

Nizam.Ariff said...

Awang.
Nak tanya, kalau on aircond, angin x sejuktapi kompressor engaged tak?
Dan kalau dia engaged dan enjin terasa berat mcm nak mati, mungkin ada masalah pada kompressor. Ada dua punca kompressor jammed. Satu, pulley bearing rosak...biasanya nak start engine pun tak boleh, tak kira suis aircond di on atau off, engine masih berat. Kedua, kompressor pump dah calar / jammed....biasanya engine terasa berat / mati bila suis aircond di onkan shj tapi enjin macam biasa kalau suis aircobd tu off.
Aku kena yg kedua tu...kena tukar kompressor unit! Huhu...

Unknown said...

Mmg mcm y kedua tu la..huhu..klau kompressor rosak biasa bpa hrge cmpressor wira ye?risau btul ni dnga sal kmpressor..haha..anyway thanks bro..

Nizam.Ariff said...

Awang Andy,
Hah, kalau gitu samalah kita.
Aku dulu tak tukar yang ori & baru sebab mahal... RM800-RM900 (harga 4 tahun dulu. Jadi aku tukar yang recond je... aku kena dalam RM450 siap masuk gas dan pasang segala bagai... sesetengah kedai mintak RM400 untuk recond blom masuk gas...so, pilihlah kedai yang berbaloi... err.. dan kalau boleh pilihlah recond jenama Denso...

Unknown said...

Asalamualaikum dan salam ramadhan tuan Nizam.

Sy baru mengalami masalan berkaitan dgn aircond petang tadi(26.07.2014).

Masalah yg belaku compressor tidak berfungsi dgn baik(kereta wira engin 4g9x). Berlaku semasa dalam perjalan aircond tiba2 tak sejuk dan apa yg sy dapati aircond on tapi compressor takde engaged lansung tapi rpm engine seperti compressor tgh berfungsi.
Seperti yg tuan katakan di ruang komen di atas.. bila compressor jammed engine akan mati atau berat bila suis on dan engine akan mati atau berat bila bearing rosak.
Tp masalah yg sy hadapi engine running normal bila suis on ataupun off.. cuma rpm naik sikit bila suis on seperti aircond tiada masalah. Tp takde cut off(rpm naik mcm compressor tgh bekerja? dan aircond hanya mengeluarkan angin kipas sahaja. Sblm masalah ini belaku.. compressor sy mmg ada mengeluarkan bunyi kasar seperti geseran.

Persoalannya.
Adakah Perlu menukar compressor seketul?
Atau menukar bearing?

Td sy pegi halftcut tanye apa masalah.. katanya kedua2 pulley dah loose dan berkemungkinan pin dah patah.

Harap tuan dapat membantu.
Wassalam..

Nizam.Ariff said...

Syariza, dinda..
W'salam dan selamat hari raya.
Mmg trkilan klu terkena bila dah raya. Pomen cuti. Nak jln2 pun x selesa.
Penerangan adinda agak terperinci. Bagus.
Rpm naik sikit tu tandanya sistem komputer engine mgmt system (EMS) telah detect yg aircond sdg ON. Maknanya sistem suis berfungsi baik.
Aircond tak sejuk adalah outcome kpd masalah, bukannya punca.
Dinda ada kata sblm ni ada bunyi bergeser atau kasar. Kalau bunyi berdecit,biasanya belting. Tapi ini bukan.
Mungkin benar kompressor dah rosak tp kompressor itu ada byk komponen yg bergerak. Kalau rajin, cuba intai kompresor semasa ON dan Off minta seseorang tolong tekan suis aircond. Lihat pada tengah2 pulley kompressor...masa ON, bhgn tgh berpusing atau tidak, atau pusing tapi tak selaju pulley tu. Ini nak check sama ada clutch pd kompressor dah rosak (atau ada benda patah mcm yg org tu kata).
Pasal kompresor jammed...benar mcm dinda kata, engine akan mati. Tapi dlm kes ni tak mati.

Walau pun x de yg dinda boleh lakukan selain drpd hantar kpd pomen, sekurang2nya dinda puas hati kerana nampak sendiri masalahnya dan diharap tak kena main dek pomen.
Aku x pasti masa ada berbaloi utk tukar clutch atau tukar compressor recond seketul terus...ia brgantug pd kos vs benefits dan usia kompressor tu...
Dinda tanya pomen, minta dia rekomen dan pertimbangkn harganya.

Buat sementara ini, klu boleh jgn ON kan suis aircond sbb kita x tau bghn patah tu mcm mana...takut jammed terus pulak, enjin pulak berat atau mati di tgh jalan.

Unknown said...

Salam,nak tanya psl ekon keta saya...kelisa..sebelum ni ekon ok je, sejuk.tp baru2 ni ekon jd panas bila kereta berhenti, n sejuk bila bergerak dlm 60km/h keatas (masok kl speed dlm 40km/h, ekon panas).. sy bia kn je, then tetiba compressor berbunyi mcm bunyi lori bila ekon dihidupkan.now compressor dah jammed (haha, pening.sy potong belt).

jd, ape masalah ekon keta tu ye bro?n untuk penukaran, kena tukar ape?adakah ckup sekadar tukar compressor saja?

Nizam.Ariff said...

M zuhairi.
W'salam.
Kalau dah sampai jem gitu, sahlah kena tukar kompressor ...dan aircond belt. Komponen lain? Maaf, aku tak pasti. Pomen tahu. Biasanya tukar kompressor dan belt dulu, mgkn juga filter dryer. Oleh kerana pd asalnya aircond x sejuk, tgk dulu kalau2 ada kesan minyak/debu melekat pd paip...menandakan ada yg bocor. Bila dah diisi gas dan running, barulah tahu komponen rosak yg lain. Kalau tidak, kena buat forensik checking la...leceh la pulak.

Unknown said...

salam nak tanya smlm kat tmpt car charger tu ade short tapi tadi pagi aicond sudden tak kluar angin. kenape ye? ada kaitan ke sbb car charger tu?

Nizam.Ariff said...

Fathiya.
W'salam.
Cuba check fuse. Mgkin fuse dah blow...tapi yg lebih penting, caripunca kenapa ada short circuit tu. Kalau tidak, betulkan 10x pun jadi balik...

Unknown said...

Salam bro Nizam..saya ingin bertanya..saya pakai kereta Proton Waja..bila saya on air cond,selang 2 minit macam tuu dia keluar bunyi..lebih kurang bunyi "cengkerik" juga larr..bila saya off,bunyi hilang..bila on air cond semula,bunyi ada lagi..kenapa yee..minta tolong sikit bro..tq

Unknown said...

Slam en nizam,sy ad sbuah kreta honda ferio masalah yang sy hadapi ialah
1.aicond kereta menjadi tidak sejuk bila berhenti dan bila berjalan,dan bla berjalan akan sejuk kembali.
2.cmpressor aircond sntisa on ble cuaca panas,xde cut off
3.pomen recomend untuk tkr expension vavle,katenya lau tkr cmpressor,expnsion valve pun kna tkr..
Mtk pandangan dan cdgan en nizam,skian trima kasih.

Nizam.Ariff said...

Fariez.
Biasanya bunyi2 ni sbb belting aircond TAPI kalau belting, acond on atau off tetap akan bunyi gak. Jadi skrg mgkn jatuh kat benda lain. Nak kata kompressor, mgkn juga...tapi cuba cari ygmudah/ murah dulu. Bukak bonet depan pastu start enjin dan on acond. Dgrbetul2 punca bunyi kat mana. Cuba tengok kipas acond kat depan masa dia pusing tu ada bunyi tak. Cuba tgk evap yg sblh radiator tank tu, yg ada kipas acond tu. Kdg2 bila kipas pusing, dia gegar dan bracket n skru yg longgar bergesel...bunyiberdecit gak. Kalau puncadr kompressor, sila siapkn duit byk sikit... Haha.....tapi, cuba cari lokasi bunyi tu dulu....jgn terus tanya pomen.
Ok..dah...tutup balik bonet tu.

Nizam.Ariff said...

Weir.
Hmmm....mcm mana tu ek...err....pomen tu mcm nk qeqahkan ko je...hehe. Tapi mgkn juga betul sbb dia yg periksa sendiri...aku tak de.
Tapi ginila....
Cuba cara yg mudah dan murah dulu.
Klu ko baca tulisan kat atas tu, simptom yg ko ckp tu 70%-90% boleh dikatakan sbb gas acond dah kurang. Tu sbb tak cukup sejuk. 10% lg mgkin sbb kompressor dah nak rosak....dah tak boleh pump utk pressurize gas acond tu n acond x dpt sejuk...TAPI...biasanya kalau kompressor rosak, dia tak diam..biasanya ada bunyi pelik kat kompressor. Cuba check...

Oleh sbb ko x ckp ada bunyi2 atau benda pelik lain, aku anggap sebab gas dah kurang....kenapa gas kurang? Bocor. Kat mana? Kena cari la bocor kat mana.

Pasal expansion valve tu, biasanya org tukar sbb tersumbat. Aku pernah tukar 2 kali expansion valve...tapi pomen tu xde lak tukar kompressor aku....;)

Klu expansion valve trsumbat...atau mana2 tempat tersumbat, tekanan gas airvond (dlm bntk cecair) akan tinggi...dan pressure akan tendang balik clutch pd kompressor...so kompressor akan off (disengage). Tapi, oleh kerana temperature sensor kat cooling coil kata tak sejuk, maka dia on blk kompresor....jadi, kompressor asyik on offje selang 2-3 saat.

Kesimpulannya, cuba cari pomen lain....hahaha...takut dia qeqahkan duit ko. Tapi, mgkin juga ko salah faham...bila pomen tu tgk kereta ferio ko tu, mgkn dia rasa sistem acond dah nak barai...mgkn dia suh tukar semua sekali kut....

han said...

Salute kt brader nizam ni..Sy da 8 thn buka kdai acon n sy rase sume jwpan nizam ni byk yg tepat..

Nizam.Ariff said...

Han.
T.kaseh. jawapan tu aku dpt dr pengalaman acond rosak...dan bila aku tanya utk pahamkn betul-betul masalahnya...dr pomen-pomen yg betulkn kereta aku gak.

Cuma, mgkin aku org teknikal, jd bila pomen2 tu cerita, aku dpt tgkap dan fah

kelana said...

Salam,
Saya ada satu masalah berkaitan dengan aircond trajet saya.
1. Aircond akan OK - apabila ia berbunyi macam "cengkerik", bunyinya agak lama lebih kurang 3 - 5 minit.
2. Kalau tak berbunyi- aircond tak sejuk, ada angin sahaja.

Untuk pengetahuan tuan, Saya baru sahaja tukar compressor 2 bulan lepas tetapi tak topup gas aircond dan tidak tukar belt.

Mohon pencerahan.

Unknown said...

salam bro nizam...sy nak tanya, sejak akhir2 nie aircond kete sy ada masalah,
1) kompresor aircon akan hidup bile kete jln laju n bile berhenti kt traffic light kompressor mati n enjin macam semput2 nak mati jer.
2) kompresor bile dah hidup masa kete tgh jln tue dia mcm x berhenti2 jer, tp aircond rase sujuk jer n temperature kete mcm biasa jer tgk.

per masalah yer bro? terima kasih...

Nizam.Ariff said...

Kelana.
W'salam.
1.bunyi cengkerik tu biasanya sbb acond belting...sama ada dah lama atau mgkn kendur atau terlalu tegang. Tensioner boltyg utk adjust belting aku dulu pernah patah! Sbbnya, pomen tu ikat belting tegang sgt..so, cer check.
2. Biasanya klu dah bukak compressor, gas mesti kena sedut atau dibuang...so, mmg kena masukan gas balik. Tp klu acond sejuk, maknanya gas dah ada dan cukup...mgkn pomen dah masukkn tnpa disedari tuan...

Nizam.Ariff said...

Hairie,
W'salam.
Pasal enjin nk mati bila acond ON dan enjin idle, ada dua perkara yg aku terfikir buat masa ni...timing kena adjust blk ataukompressor mcm dah nk jammed. Pasal bila laju acond on tp bila slow acond off tu aku tak pasti lak...maafle...cer bg pomen bawak keta tu dan dgr apa kata dia...make sure tanya sampai dtg logik dan faham...

Azman said...

Assalam bro Nizam,

Minta pendapat. Aircon kete saya tak sejuk bila kete idle atau tak bergerak. Saya dapati bila tekan minyak skit selama 2-3 saat, aircond akan sejuk kembali. Tapi selang 3-4 minit, aircond tak sejuk balik. Dlm keadaan kereta bergerak, aircond sejuk.
Saya belum hantar ke pomen, mungkin ada kedai pomen yang saudara boleh rekemen. Didahului dgn terima kasih.

Unknown said...

Salam

Bro..sue nak tanya..tahun nie da 4 kali sue betulkan aircond..kete wira 2003...masalah skrg kereta sue sejuk aircond dia. Cuma bila sue tekan button on off(butang aircond dashboard) aircond kejap fungsi kejap xfungsi...terpaksa tekan button berulang kali..sbb xhidup aircond..aircond mmg sejuk...kipas pun da tukar gak...bila da on aircond pastu tetiba mati..tp bunyi konpressor still ada..mohon pencerahan...

Unknown said...

Salam..
Bro..mohon penjelasan perkara dia bro..tahun nie da 4 kali sue betulkan aircond... sue da servis aircond..masalah skrg setiap kali sue tekan butang aircond di dashboard..sekejap onn sekejap off..aircond sue mmg sejuk...tp sekejap rasa aircond sekejap xde aircond..off balik butang aircond okeh balik..pastu mati balik..bila mati..sue masih dengar bunyi kompressor..ia berulang kali...sue da tukar kipas...mohon pencerahan tuan

Nizam.Ariff said...

Azman,
W'salam.
Masalah ada dicerita di salah satu cerita kat atas tu. Sila rujuk. Aku syak 2 perkara.Kipas kat depan dah x kuat (mgkin sbb motor, wayar dsb) atau gas dah kurang (mgkin bocor, resapan kecil dsb). Ini masalah biasa...mana2 pomen boleh buatkan asalkn dia tak lebih-lebih pulak.


Suria Sue.
W'salam.
Spot onz!
Aku pun sdg alami masalah yg sama skrgni. Aku pun dah citer kat dlm artikel tu. Cuma ada tambahan...mgkn temperature suis kat sblh suis fan speed tu pun dah rosak. Ini kali kedua jd kat aku. Blom repair lg...

Unknown said...

salam... tmpang tanya.. sy nk tanya kenapa bila sy buka ekon... masa kereta sy berhenti contoh nya di trafik light.. kereta sy akan mati.. mnegikut bacaan meter batery pn jatuh masa berhenti tu..

ADMIN said...

Salam.. tuan.. keta saya avanza 1.3 2006.. angin ada keluar.. tetapi tiada bunyi compressore...apa sebenarnya masalah ini.. suiz ... fiuz .. atau apa? sintom sebelum ini yang timbul .. kadang2 keluar wap air.. pas tu hilang... sebulan 2.. pas tu jadi balik... masa ni air corn masih sejuk.. sekarang ni dah tak hidup compressore.. maka tak sejuk la.. tq

Nizam.Ariff said...

Mints.
W'salam.
Ambil yg mudah dulu, cuba check engine timing kat pomen. Baru tgk yg lainnya. Tak semestinya kompressor nak rosak. Aircond mmg 'tarik' sikit kuasa enjin utk berfungsi.


Admin.
Wap air tu biasa...kondensasi. Tp ada org kata wap air terbentuk sbb aircond x cukup sejuk nak bentukkn air (air kondensasi patut keluar ikut hos ke bwh kereta, tu yg nampak air aircond meleleh kat atas jln)...klu x angin cukup sejuk maknanyaa aircond dah x sejuk.
Benarkah kompressor x ON / engaged? Klu benar sbb tu, cuba check suis thermostat / cooling yg biru tu. Check fiuse utk kompressor...cara check tu minta pomen tukarkan sekejap dgn fius or suis yg ok dan tgk caner..klu semua tu ok,barulah godam clutch pada kompressor tu.....mulakan dgn yg mudah dulu.

Unknown said...

Assalammualaikum ...abg nk tnya sikit ni...bekenaan satria 1.6 sya yg aircond tiba2 xda selepas sya bawa bateri sya cas di kedai...lepas pasang balik bateri aircond terus xda...ada jgk compressor belt berbunyi tp tu pun masa hari ujan je ...ni yg mendatang kn peliktu tiba2 je xda rasa sejuk selepas pemasangan bateri keta sya...kenapa ye bang????

Nizam.Ariff said...

Shema.
W'salam.
Maakk aiiii...pesal pelik benar tu? Tak pernah jumpa kes bateri dgn acond gitu. Aku dah byk kali tukar bateri, xde lak kes acond tak berfungsi, sbbnya:
- aircond x perlu bateri utk berfungsi.
- aircond dipacu oleh enjin
- bila enjin hidup, elektrik dtg dari alternator, bukan dr bateri dah.
Aku rasa mgkin ada sebab lain tu. Mgkin ada connector lupa dipasang atau mgkin ada fius yg dah terbakar...mgkin je la...

Unknown said...

Assalam boss
Sye pnye keta lau jln sejuk
P klau brhnti jd panas
Bile sye simbah air kat condensor
Compressor hdup blik pastu sejuk cm biase
Klau jln pn kjap2 mti ble tekan clutch
Condensor out ke cm mne ye

Anonymous said...

Salam bro. Nizam..
Ni nak tanya..masalah air cond kereta saya..setiap kali on jer mesti ada bunyi bising( bedesir)...lepas tu aircond dah x sejuk seperti dulu...adakah ni ada disebabkan gas bocor...bole tlg xplain bro

Nizam.Ariff said...

Ellyias.
W'salam.
Rasanya mcm bkn condensor...itu biasanya kipas kondensor dah tak kuas pusing....atau gas dah berkurang. Tak tau la klu fins pada kondensor tu dah kotor...biasanya kes gitu sbb haba dlm cecair acond (in liquid form) tak cukup disejukkan angin.


Den.
W'salam.
Bunyi desir tu biasa...sbb cecair acond mengalir dlm cooling coil. Sesetengah kereta bunyinya kuat. Tapi klu x sejuk, itu sebab lain...mgkin cecair acond dah berkurang...bocor? Mgkin juga. Tapi periksalah simptom2 yg lain juga...mcm dlm artikel di atas.

Unknown said...

kalau kita buka aircond..lme2 bau hangit..pe penyebab nya ye..

Unknown said...

assalam nk tnye klau kereta sy bila on aircond lame ckit bau hangit knape ye? ape punca sbnar nye yg berlaku?ape yg perlu sy buat..sy buntu...please help me...

Unknown said...

Salam.
Nk tanye, krete wira sy bunyi mcm kcinnh2x.dengr mcm dr enjin tp bunyi tu ad bile dh jln dlm 20 mnt keats & bila psg aircond...lg satu, mlm2 bile psg aircond slalu kabus dekat cermin.
Harap tn dpt mmbntu

Unknown said...

Salam. Sy nk tanye krete sy bunyi kcinh2x..bunyi tu ad bile on aircond n lps dlm 20mnt bwk kete..foreman pon x tahu cari punca n dh tkr mcm2 still bunyi lg...lg satu, mlm2 bile psg aircond,brkabus je cermin dpan.knp ye

Nizam.Ariff said...

Nik.
W'salam. Aku pun dulu ada bau gitu tapi xtau puncanya. Acond masih sejuk mcm biasa tak? Takut yg hangit tu dr fan motor atau angin dr enjin selinap masuk atau coil kotor...cuba g jumpa pomen dan cuci coil dulu.

Noor.
W'salam. Bunyi tu kat mana? Kat kawasan conpressor/engine room atau dlm dashboard? Kadang ada bendasing dlm dashboard yg bergetar..sbnrnya klu bleh dgr baru boleh agak apa dia...bunyi besi gesel, bunyi bearing, bunyi benda longgar dsb....cuba check dulu baru jumpa pomen.
Pasal kabus tu biasa...kondensasi sbb beza suhu....janji acond masih sejuklah...klu berkabus sbb 'alang2' je sejuk bleh juga jadi kabus, klu gitu mgkin gas dah bocor...

Anonymous said...

Salam nk tanye sy pkai kete waja bile on je econ sejuk di bahagian kiri dan kanan yg tgah jadi slow lps tu knp angin bahagian kaki pn keluar jg pdhal suiz da setting menghala badan sahaje...ade kebocoran ke

Unknown said...

salam ... bro ..kalau bunyi bising cengkerikkk kuat ni masalah bearing ke ? apa solutionnya .... servis atau perlu survey comressor baru dah ? tq bro ...

Nizam.Ariff said...

Firdaus.
Cuba suruh pomen check flap dan acond ducting. Mungkin flap dah longgar atau ducting jatuh atau ada bocor kat sambungan ducting...


Waim.
W'salam.
Klu bunyi berdecit tu sbb belting, tukar je la belt...kereta aku pun dah mula bersiul je nih...klu decit tu kat clutch atau bearing, tukar je part tu...klu benda lain yg berbunyi, aku tak pandai...kena dgr.

Unknown said...

Salam bro sy azim.. pakai persona m line 2008. Dah lama pakai kereta baru ni kena. Boleh sy tau apa punca aircond kereta sy sekejap sejuk kejap tak. Bila radiator fan pusing sejuk. Bila tak pusing tak sejuk. Masalahnya. Bila buka aircond kipas pusing tp 7-8 saat je. Lepastu tak hidup nya lama. Patu hidup7-8 saat nnti tak hidup balik. Mcm tu la belanjutan. Kejap je rasa aircond patu rasa angin blower je. Tolong bro settle masalah ni. Sebab g 4 kedai tapi masalah diorg semua lain2. So tak confident nak hanta repair ke ape. Kang kena tipu saje je. Yg penting gas ade. Fan laju .kompressor dah tukar. Takde kebocoran. Sebab kompresor ke? Sebab sensor suhu ke? Pening dah ni. Sensor suhu persona belah mana ek?

Unknown said...

asalam..bila on ekon..tp xder apa2 angin kluar wlaupun compressor n kipas jalan..bnda ni kadang2 ja jd..knapa ya

Unknown said...

Salam,

sdra nizam, apa masalah sebenarnya kalau aircond tetiba panas, kemudian tu keluar bunyi dari bonet enjin, pastu aircond terus tak bleh nak ON

aliff said...

assalam en.nizam

bro nizam.confuse gak nk setel msalah pasal aircon kereta saya ni

bila saya on A/C kereta..dia akan bunyi cengkerik mcm org atas bgtau,tp aircon saya sejuk n then belting saya dh tukar tp still bunyi..haa...

adakah sbab compresor?

faisal said...

salam bro ...
saya pakai wira 1.5. ari tu temperature keta saye naik mendadak mase tengah bawak . pastu jumpe pomen bwh pokok dia cek radiator ok je. pastu dia cek suis kawal suhu aircond kt dashboard tu, longgar dia ckp. mgkn itu penyebab temperature naik sbb compressor aircond x de cut off. dia suggest saya tukar suis tu dlu.dia suruh saya cari kt kedai potong sbb murah skit. semasa pusing2 cari suis tu tempature kete saya naik nk spmpai line merah. saya stop sekejap bg sejuk semula. pastu start balik enjin. on aircond tapi xde langsung angin yg keluar tp dengar bunyi mcm compressor tu berfungsi mcm biasa. suis atau compressor yg rosak? betul ke klu compresor tu asyik jln je bleh sebabkn temperature kete naik smpai line merah?

Unknown said...

Bearing la tu

Unknown said...

Reta wira ke

Unknown said...

Aku rasa kau kena kencing ni

Unknown said...

Salam. Kete myvi 1.3M sy da 4 taun. Alhamdulillah xde ape masalah. Cuma baru2 ni tiba2 bunyi bising mcm bdengung nyaring dr dlm kete bila on aircond. Tp aircond sejuk mcm mula2 beli dulu. Sy pg bengkel makenik tu ckp compressor prob. Tp bila sy g bengkel lain, makenik tu ckp bearing plk prob. Mana 1 y btol ek? Itu y sy musykil.

Unknown said...

Nak tanya... kalau kita buka aircond tapi acond button tu kita xbuka akan rosak ka aircond kereta? Maksud nya kita hanya buka kipas sahaja tanpa tekan button aircond...

Unknown said...

salam nak Tanya Myvi saya bila pasang Aircond.. sebelah kiri karpet bawah belakang dan depan basah lencun... apa masalah ya

Mekanik Kereta said...

Apa nama komponen kawal suhu sejuk?

Unknown said...

salam..bila sy on aircond ada bunyi kreng2..bila off ada la dgr skit2 tp bila on makin kuat bunyi..masalah dari segi apa ye tuan..?

Unknown said...

Salam....pa masalah jika on ekon timing belt ekon bunyi? Runsing

Premvistava said...

Check belt Aircond,alternator,bearing ..Kala belt longer on Aircond boleh bunyi....

Unknown said...

Akm. Compressor rosak boleh menyebabkan radio n pencucuh rokok tidak nyala? Tq.

han said...

Resistor control

han said...

Pulley da rosak

han said...

Klu supply dia kongsi fius mmg ikut effect skali la klu cmpressor wat hal..

Premvistava said...

Valve sumbat

azli zain said...

assalam bro saya baru tukar kompresor dibeli di kedai potong dan pasang sendiri di rumah perlu saya isi minyak sekali atau hanya isi gas sahaja?

Mengkuang Chantek said...

salam semue...

sye nk tnye knape bile saye on aircond rpm akan naik 1.0 hingga 1.5 apabila kompressor dan fan radiator berfunsgi..
tp bile saye off aircond rpm akn stabil 1.0 je... adekah bende nie akan bg effect pada enjin atau bnde nie mmg standard bg kerete model kelisa... mohon penjelasan...

Unknown said...

Salam. I nak tnye wira se sy td mase bwk tgh panas bila berenti traffic light panas. Bila jalan sejuk. Bila nak mule gerak dr traffic light enjin mcm nak mati krlua gmba tombol tp xmati. i bwk g kedai. Cek kipas die xberpusing n presure lbeh 200 cmtuh lah. Xpaham sgt. Die suruh i tuka compressor. Moto fan. Gas. Sume 800rm. Betul ke harga tuh?. xtermasuk cooling coil lg. I sorg perempuan g. Last2 i hanye bya kos bkk psg n gas separuh 110rm.sbb nak hold dulu. Bukak psg pun kena caj eh?. perlu ke i ganti compressor sbb die still sejuk lg. n lg satu de bunyi gegar kuat tibe2 kt dashboard jgk. Tp xselalu. Help!😐

Unknown said...

Salam...
Kalau on aircond pastu bunyi bising..ape masalah nye?

Unknown said...

Saya alami "kerosakan" air-cond dua hari lepas.
Simtom: Bila ON aircond sejuk tapi angin keluar sikit. Bawah dashboard kipas kuat bunyi.
So semalam pergilah hantar bengkel nak repair. Sekali tu mekanik bukak kipas bawah dashboard di dalam tu banyak kotoran, daun, dan tanah. dia cakap tikus yg angkat masuk dalam. So dia cuci tu kipas. Pasang balik dan aircond sejuk giler mcm dulu2 baru beli. No. 1 pun sejuk. bayaran dia mintak Rm5 SAHAJA. Saya pun ketawa dan bagi dia Rm20. Mekanik tu jujur sebab tu saya bagi Rm20. hahahahahaha

Lily said...

Salam. Sy guna saga se. Dari 4 tingkap aircond 2 kat sebelah penumpang je sejuk. Tu pn sejuk sikit je.. 2 sebelh pemndu angin je rase.. knp ye? Tq

Unknown said...

Salam, sya ada masaalah fius compresor cair.apakah sbb dia .selalu terjadi.adakah compresor dah rosak?. Wire fius perlu tukar lebih besar sikit ke?. Sya pakai compresor jenis piston.

Unknown said...

Salam, nak tanya suis ekon selalu cair sbb apa ? .ekon nak rosak dah ke?.

Unknown said...

Assalam. Kereta wira saya ade prob lAh dgn aircond ni.. kene tolak suis ke no 4 baru ada aircond. No 1-3 takde aircond langsung. angin pn xde. Boleh tahu apa sebabnye ye?

Unknown said...

Salam.
masalah aircond pada kereta wira saya kalau ikut pomen ialah magnet coil pada compressor hasil ujian pomen tu pada fuse 10a dlm box hitam tu . Harga dlm lingkungan 400 katanya. Blh ke kita tukar fuse merah 10 a ke 15 a atau masih blh terbakar lg dan tak payah tukar magnet coil

iEDa said...

Asalam . saya guna kete naza citra. Masalahnya bila buka aircond bunyi aircond keluar kuat tapi angin nya kurang keluar.apa masalahnya.

muhammad ikhwan said...

Salam, sy ada problem jugak masa dah on aircond, pas2 masuk gear 1 jalan pastu shift ke gear 2 tekan clutch then bunyi belt bergesel kot,kuat jgak bunyi nya. Pas2 cepat2 tutup aircond. kenapa jadi camtu?
Satu lagi, kalu jalan bwk kete on aircond speed lebih dari 100km/h, mesti ada macam semput2 sikit. And ada bunyi macam belt jgak. Problem apa eh? Sy pakai myvi 2008 SE 1st generation.

Unknown said...

As salam, bro, sy menggunakan kereta viva tahun 2010.Bunyi belting terhasil apabila button aircond ditekan semasa memulakan perjalanan dan apabila memecut dalam kelajuan 100km ke atas belting aircond berbunyi dan terasa ada geseran berlaku. Apakah penyebab utama keadaan tersebut berlaku?

mirul jb said...

salam bro nizam,

saya guna kenari 2006,

masalah 1st:
start enjin pagi, on aircond sejuk.. n lepas jalan dalam 5-15minit, da rase angin je.. klu duduk dlm kereta bleh bepeluh.. kendian ade mase ade bunyik mcm gas masuk.. then sejuk kejap.. pastuh jd lg keluar angin je..

masalah 2nd:
dekat panel aircond ade tanda angin dr luar/angin bepusing dlm cabin kereta je. bila saya aih ke tanda angin dr luar, angin slow n panas, berbanding dengan tanda angin bepusing dlm cabin, angin lebih lancar. tp masih ade masalah seperti masalah 1st.

td ade pegi kt kedai aircond kereta ygdirekemen dlm blog2.. die suruh tambah condensor.. smpi 2k.. hmm mintak pencerahan..

Unknown said...

bagus la bro nizam ni.pahala dpt bg ilmu.

Unknown said...

Salam ...
saya nak tanye pasal aircond .. sy baru lagi dalam bab2 kete ni ... kete baru pakai dalam setahun lebih .. aircond sy kemarin masih berfungsi seperti biasa ... bila hari ni tgk balik dah problem ... mula2 bukak, kejap hidup kejap mati ... pastu, jadi terus ta boleh nk hidup ... komproser masih hidup tapi angin kat dalam kete ta hidup ... knp ye?

Unknown said...

assalam ..nak tanya kereta saya waja campro. sekarang air cond kereta saya bila kereta mula bergerak selepas enjin sejuk, compresor tidak berfungsi menyebabkan aircond tidak sejuk. kipas bergerak mcm biasa. selepas kereta bergerak lebih kurang 10 minit baru aircond sejuk berfungsi seperti biasa.
bila kereta berhenti parking lama seperti 4 hingga 5 jam masalah aircond tidak sejuk kembali......

Fad said...

Aircond sy ada berbunyi teeetttt..angin ada sejuk xde pula..apasal tu bro?

Unknown said...

Salam. Kereta saya kia spectra. Angin ada tapi tak sejuk. Kompressor dgn cooling coil dh tukar. Tapi masalah tetap sama. Adakah mngkin sbb ada yg bocor?tq

jackhafis said...

salam bro... aku de 1 problem kt keta aku n. iswara erobek thun 96.n kadang2 tau. bile jalan lame. mmg sejuk. tp tetibe mcm kluar asap dri tingkap ekon tu. nmpak jelas. so x pasti la yg tu asap atau ape. sbb aku mmg x tau hal n. jd aku nk tnye ape problem nye tu. punce sbnar. klu nk kate bocor xkan la. sbb gas mmg ade. dh lame dh bnde n. tp gas ttap ade. ape bende asap tu?? ke asap tu wap??

Nizam.Ariff said...

Salam semua yg berikan komen tapi belum berbalas. Pertama, kerana dah byk entri baru dlm blog ni. Kedua, kerana aku dapati kebanyakkan jawapan tu telah ada ditulis di atas dan dlm jawapan komen balas.
Aku dapati soalan2 anda tak jauh beza dgn soalan2 sblm ini, minta rujuk kpd komen dari kawan2 yg terawal.
Aku percaya masalah acond ni pusing2 kat situ je. TQ.

Unknown said...

en nizam...knp paip high site saya bergegar....

Nizam.Ariff said...

Badrul...bergegar? Uih...aku x pernah tenung pipe hp side tu...sorry, tak tau gegar tu mcm mana. Kalau pipe air dirumah gegar, tu cavitation. Pipe acond mmg gegar sbb sambung kat compressor n engine...tak tau gegar mcm mana tu..

honey ni said...

encik Nizam, maaf la bertanya.Harap soalan saya tak berulang dengan rakan-rakan di atas. Saya guna kereta myvi dari tahun 2007 hingga sekarang. akhir tahun 2013 baru tukar compressor sbb kedai yang servis aircond kata komprssor rosak dan saya memang tak pernah servis aircond melainkan tukar condenser dan ccoling coil sahaja dan air cond pun tak pernah ada masalah sebelum compressor ditukar pada tahun 2013. saya kena charge dalam 2750 untuk compressor original(kata kedai servis tu la) dan komponen lain seperti filter, condenser dan cooling coil, tambah gas etc(termasuk servis air cond).start bulan 5 tahun ni, air cond kereta buat hal lagi. mula-mula sekejap panas sekejap sejuk. ok kedai yang sama tu suruh saya topup gas dan ganti filter kena bayar dalam RM 200. kemudian jadi benda yang sama pergi kedai yang sama dia kata kena rajin pastikan air kereta tak kurang, dia check2 kata tak ada yang bocor tp still kena bayar dalam Rm 200 sbb dia suruh ganti condenser pulak. MASALAHNYA, dari jadi sekejap panas sekejap sejuk, air cond kereta terus jadi tak sejuk dan angin panas je yang keluar. compressor saya bila saya on and off tak ada bunyi pelik2, and suhu enjin tak naik (bukan masalah kipas mati saya rasa). Saya pergi balik kedai yang sama dan dia check punya check kata 'minute coin dalam compressor'(bunyi yang saya dengar dia cakap) rosak. nak ganti dalam RM380. SAYA MEMANG ANGIN SEBAB DAH LA TAK SAMPAI 2 TAHUN AIR COND PROBLEM BALIK, BAYAR MAHAL2 KATA KOMPONEN SEMUA ORIGINAL TAPI ROSAK JUGA. cuaca dah la jerebu teruk sekarang ni dan saya pregnant. bayangkanlah saya asyik kena tukar kereta dengan suami saya sebab tak boleh tahan.Suami pun kesian juga sebab are tempat kerja dia juga jerebu yang lebih teruk.saya tak tahu la saya ni kena tipu ke dengan kedai servis tu. FYI, kedai servis tu Chinese yang asyik kata kereta myvi masalah utama ialah air cond and brake. kereta kakak saya myvi keluaran 1 2005 elok je air cond kereta sampai sekarang tak pernah kena servis air cond major tukar compressor bagai. minta maaf sekali saya harap en nizam boleh bantu saya. terima kasih.

Nizam.Ariff said...

Pn honey mi.
Kalau rasa curiga dengan servis dan kos, elok dptkn pandangan ke-2, ke-3...sbb saya pun biasanya akan tanya kawan2 dan kedai mana. Untuk puan, saya syorkn utk baca diruangan forum. Maaf, saya x pasti harga acond perodua tp saya rasa ia dr kilang jepun, mgkn mahal....tapi, saya rasa harga yg puan byr tu spttnya alat itu dpt thn bertahun2 lagi. Cuba tanya pusat service perodua, berapa kos klu tukar brg2 tu, sbg rujukan.
Kdg2, alat ganti elok cuma pemasangan yg kurang cermat ...leaking dll.

wertz said...

mslh aircond tdk da blow walaupun switch pd dashboard sdh on full.keaadan sistem aircond berfungsi dgn baik tiada mslh.cuma mslh tiada blow.

Unknown said...

Assalam....ssya pakai wira 1.6 auto...aircond fan dah tukar..tambah gas...dah sejuk..ok...lepas sebulan...hilang sejuk..mohon pandangan

kokoro said...

Assalamualaikum, Tuan Nizam.sy ingin Dapatkan panduan dari Tuan kerana sy dah habiskan duit beratus Rm tp masalah x setel lagi.sy gunankereta Waja.sy br sahaja tukar Compressor dan valve..tp masih bermasalah.kereta sy hanya akan sejuk selamat 5-10 minit selepas aircond dihidupkan trtapi akan panas selepas itu kerana hawa sejuk x masuk tp blow ada.bila diperiksa,kipas aircond berpusing tp Compressor x pusing. Sy terpaksa off aircond selama9-12 minit bila panas.selepas on balik aircond..udara sejuk masuk tp utk 5-10 minit.sy terpaksa buat ni berulang kali.sy perasan, bila hawa sejuknx masuk..Compressor mmg x pusing.synnk minta nasihat dari Tuan supaya dapat elakkan di tipu berterusan
Terima kasih atas nasihat Tuan Nizam.

Unknown said...

Salam.. bro aku pun x pasti aku ada pbh tanya ke x tentang masalah aircond keta aku ni kt bro ke x? Aku pki keta myvi 1.3 auto. Msalahnya ialah bila on aircond suddenly keta akan shaking kuat dan timing dia jadi x tentu. Kadang2 ok kadang enjun keta mcm nk mati. Then the worst part bang keta punya tempeture naik sbb kipas x pusing.. napa ye bang..? Boleh bg pencerahan x? Supaya aku x kena game dgn taukey aircond yg kapitalis ni... haha..!

Nizam.Ariff said...

Wertz.
Check suis tu ok ke tak....

Abg zulfa.
Wasalam. Mgkn ada minor leak, dia sipping sikit2. Klu pasang balik piping tak ngam, gas kuar sikit2, aku pernah kena.

Kokoro.
Hmmm....maaf. Aku tak pasti la kenapa. Aku x pernah kena mcm tu. Nak kata compressor jammed, tp boleh pusing balik. Persoalannya kenapa compressor berhenti berpusing (tp acond belt berpusing kan?). Adakah masalah wiring? Adakah clutch kompressor tu rosak?

Hadi.
Wasalam. Biasanya klu gitu kompressor dah nk jammed, especially klu kompressor bunyi semacam je. Mungkin juga engine timing dah low. Klu timing dah rendah, bila kompressor on, dia tarik lagi power engine tu. Biasanya kompressor akan tarik 100-150 enjin RPM dah klu enjin MPI, ecu akan auto compensate naikkn myk, klu jenis mcm dulu, ada mekanikal akan bukak valve. Mulakan dgn yg murah dulu. Tp ikutfirasat aku,mcm kompressor nk jammed.

Unknown said...

Kereta sy dlm 2hari nie aircond buat Hal bila pandu dia sejuk bila berhenti hanya angin, Dan saya perasan tak Ada bunyi kipas. Bila lama sikit air keluar dgn sgt byk sampai berasap2. Bleh tlg bg pencerahan tak?

RedupanDoa said...

Bro, best article! Tak pernah lagi jumpa sedetail ni. Mohon share ye. Tq :-)

kokoro said...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah ,lepas hantar kereta ke sebuah workshop di Seri Kembangan,masalah aircond dah setel.sekarang memang sejuk mcm kereta baru beli 10 tahun dulu.Workshop tu hanya ambil upah rm30 sahaja.
Puncanya adalah bila jarak antara magnet kompressor tu dengan body kompressor agak jauh.so,dengan membuang 2 keping washer,jarak tu dapat dikurangkan...dan masalah terus setel!!Alhamdulillah..tak perlu tukar apa2

Nizam.Ariff said...

Alham.
Mgkn kipas aircond x berfungsi...check connector, check motor tgk caner...aku pernah kena dulu.

Lakaran minda.
Ya, silakan..utk kebaikan.

Kokoro.
Hah...itu satu perkara baharu...clutch punya magnet ek? Thanks for sharing.


Kpd yg lain, pls share selepas settle masalah tu supaya org lain dpt ilmu.

Unknown said...

Assalam..msalah saya aircond keta bile parking.sejuk..bila da start bwk dlm mse stgh jam..aircond jd panas,blower pn slow..perodua kancil..mohon pencerahan..

Unknown said...

Aircond kete sejuk time parking..time jalan stgh jam...panas.blower pn slow..pening da ni..mohon pencerahan..

Unknown said...

salam bro..sy pkai exora tahun 2010..mslh sy ialah aircon kreta sy 2 3 minggu je sjukny..jnuh la isi gas tiap2 2 3 mnggu tu..sy hntr kdai,lpas cine tu bedek2 ap tah kteny cooling coil rosak(x plk dy cek paip o tny ad bau gas k x mse jln,nmpk pnipuanny tu)..x puas ati blik cek la sndri,cek pny cek ad jmpe 1 lubang kt hjung blh tyr blakang y mmg da sedia ada ,kluar udara sejuk..mngkin k ctu y bcor..tah la..cmne ek..bg pndapat ckit..tkot kne tipu je..

Unknown said...

masalah compressor tu..

mus said...

Alhamdullilah habis gak baca semua ni... info bgus sbb kereta wira sy pun dah berbunyi dekat area compressor.. cuma x tau apa yg rosak .. esok p check n repair....

Anonymous said...

salam bro...pakai myvi,tempoh hari masa matikan enjin kereta switch aircond lupa off,bila mada start kereta switch air cond dalam position on,bila on je enjin,...aircond terus on,dlam waktu yg sama bunyi enjin berat,aircond panas,..bunyi kompresor aircond macam lemah tapi berat...adakah kompresor rosak atau cable ada masalah?

muksin5855 said...

slm bro..mcm mna nk tau kompresor rosak eh? wira 1.3 on ac angin je x sjuk...pnh dlu mekanik kata suis dlm yg control suhu ac tp x tukar...tq

Unknown said...

pergi kedai aircond buat flushing. kne check compressor

Azman said...

Tuan, saya punya triton...aircond sekejap sejuk lepas tu panas..off sekejap on semula sejuk sekejap...lepas tu panas lagi. Terutama waktu tgri(panas)... dah tukar sensor smlm dan masukan gas dan minyak...tak boleh jgk. Peegi hantar semulakedai dia kata kompressor problem. Nak kena tukar kompressor..ayoo..betul ke tuan?

Premvistava said...

Compresser tgk dulu 15c or 17 c ...

kokoro said...

Assalamualaikum,

Sesiapa yang berada di lembah klang,sy cadangkan anda utk bawa kereta utk servis di Zaim Auto service yg terletak di Sri Kembangan.Boleh cari di facebook.Servis mmg terbaik.sy hampir habiskan rm2k utk masalah aircond di workshop lain tp x setel.sy pergi sini,masalah setel tanpa tukar apa2 part dan diorg just minta rm30 jer.mmg terbaik bagi saya

Cubalah

Unknown said...

Salam,kenape bila on kan aircond kereta je rasa mcm haba panas....sebabnya ape ekk???

Unknown said...

Salam.
Kipas tambahan condensor sy dah tambah.jadi 2 kipas la.anging keluar dkt corong aircon mmg kuat.masalah nya klu time cuaca sejuk sejuk la aircon tpi bila cuaca panas panas la aircon.apa punca dia

R.I.P said...

Salam En. Nizam Ariff,

1.Apabila saya on suis aircond, kadang2 angin keluar dan kadang2 aircond akan cut-off(tidak keluar angin) secara tiba2..

2.Fius compressor di bahagian bonet depan kerap putus@terbakar. Fius digunakan 10 / 15.

Saya dah tanya di kedai pakar aircond, mereka cakap bukan aircond problem. Saya tengah bingung ni. Harap en. nizam dapat membantu.

Terima Kasih.

Unknown said...

Assalam...
Ingin berkongsi masalah. Kereta sy kompresor lmbat cut off. Tp aircond sejuk. Nak kata gas kurang. Dah tambah pun situasinya tetap sama. Pd pandangan Nizam,apakah sebabnya. Pandangan Anda amat dihargai. Opps. Skema plak ayat

Kambing gurun said...

Cmne nk bg aircond kancil 660kaw2 sejuk

Unknown said...

Salam bos. .aircond kreta sy bila tekan minyak bru compresor jaln dn sejuk wlu dlm kdaan kreta x jln. Mohon pencerahan ape masalah. .

Roy Fido said...

semua brg da tukar kecuali compressor je... beribu gak abis

Unknown said...

Tuan, ekon kete sy. Bila on je die mati sendiri..pastu kene tekan on balik..mati balik..tekan on balik..mcm tu lah ulang2..dh mcm berzikir dh jari ni kat suis tu hehe..tp ada masa especially malam dia akan ok plak..knapa tu ye?

Unknown said...

Bila jalan air cond sejuk bila berhenti aircorn kurang sejuk

Unknown said...

Nizam Rosli, saya dulu pn hadapi masalah ni jugak. Tukar motor kipas radiator selesai masalah. Insha Allah

Unknown said...

Salam bro saya ada masahala ckit. Honda crv rd1 sya bila pasang ekon kereta jadi semput plak? Apa masahala nya tu cip??

Unknown said...

Salam bro saya ada masahala ckit. Honda crv rd1 sya bila pasang ekon kereta jadi semput plak? Apa masahala nya tu cip??

Unknown said...

Asslm nak tnye skit kereta sya kompresor aircond x on tp kipas aircond on..so tu apa masalahnya plak... klu kompresor habis la...melayang lg la $$$

Unknown said...

Salam tuan.aircond myvi sy sjuk tp angin xkuat.apa pnca dan pnyelesaian?

Unknown said...

Hello bro... ekon sye prob dye kipas x pusing tp nk konfem kn lg aku bantai tekan minyak sampai nk terkucil enjin (Max speed) juz nk test angin dye blh sejuk ke x. The result is angin ttp panas, malah semakin panas lh plk. So the questions is ada kh kompom motor kipas dye yg prob or any others ?

abangG said...

As salam tuan. Mohon pandangan.
Kereta kelisa 1.0 auto.
Masalah bila ketera berhenti dalam 10minit aircond tak sejuk. Dan bila saya perhatikan kompressor magnet tak lekat.. bila di off kan selepas 10minit baru magnet lekat dan sejuk. Semasa kereta berjalan tiada masalah seperti itu. Saya dah tanya kedai suruh tukar kompressor.. saya ragu2 takut itu bukan masalah utamanya sebab aircond saya dalam keadaan mmg sejuk jika magnet tangkap.. apakah masalah wiring? Sambungan soket? Mohon pandangan. Thanks

deehanin said...

Bro nizam rosli...cuba cek kipas ekon..de problem x..next bru cek mende lain..

chedacheyu said...

Smlm blk dr jb ke kl ekon kete langsung x berfungsi. Dah mcm ikan kering masing2 dlm kete. Info ni sgt membantu. Tq for sharing.

Unknown said...

mslh kereta saya bila berenti ekon panas.bila jalan laju baru dia mula sejuk

zamri6060 said...

Salam,sy guna kereta wira,nak tanya kenapa kipas aircond sentiasa pusing sedangkan compresor dah berhenti pusing

zamri6060 said...

Salam,nak tanya sikit,kenapa kipas aircond sentiasa pusing sedangkan compresor dah berhenti pusing.

zamri6060 said...

Salam bg,sy nak tanya kenapa blower ac masih berfungsi sedangkan enjin dah dimatikan.

Unknown said...

Mohon bantuan..
sa ada 2 masalah a.cond ni..
Kereta kancil je..
Baru2 ni sa repair a.cond 1set smua skli ganti...
1)Wayer supply karen untuk compreser x hidup,bila cek wayer suppy dekat atas botol2 tu ada juga karen...Pomen tu cakap,box hitam yg dekat bawa d.board tu rosak..Bila da ganti pn still sama juga,lepas tu pomen tu bagi direct wayer dri atas botol tu terus ke compreser...
Xda apa masalah kh bagi direct mcm tu? dan
D mna sebenarnya masalah karen xda tu?
2)Bila enjin parking On aircon,enjin pndai mati..Bila kereta bejalan Ok juga x mati,cuma ada terasa mcm sangkut2 masa begerak tu..
D mna masalahnya tu?
Belting ari tu pkai saiz 2280 masa pasang ketat,2,3 da longar belting tu..
mohon sangat2 bantuan yg berpengalaman..tq..

pokJeck said...

Salam..kereta wira. Sy tetiba ..air cond sejuk..suhu sikit je pusing..tetapi baru harini..bunyi shhhhh bila compresor off..bila compresor on senyap plak..bila off ada bunyi shhhhhh...pastu bila kereta x jalan..kompresor xd automatic..kena tekan paddle minyak sikit baru dia off compresor..dan bila jalan..automatic on off compresor okey

naklagi said...

mase on aircond,rpm turun banyak x..kalau turun bawah 1,cuba cuci throttle body bang...

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 368   Newer› Newest»

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com