Thursday, January 13, 2011

5 Ayat untuk jadi kaya raya seraya-rayanya

Jumpa kawan-kawan lama yang dah lama tak berjumpa, biasanya, masing-masing akan mengukur kejayaan masing-masing. Biasanya juga, kereta yang menjalar sering menjadi kayu pembaris. Entahlah kenapa. Kalau balik kampung, biasanya, kayu ukur yang diguna ialah ' dah ada berapa orang anak sekarang ? '...


Seorang kawan lama, berkongsi petua untuk berjaya yang diperolehi daripada seorang kawan lamanya yang aku tak kenal.

Kata orang itu, kalau amalkan 5 ayat mudah ini, kejayaan mungkin menjelma walau sekolah tak setinggi mana pun:

1.  ' Yes, sir... '

2.  ' No ploblem... '

3.  ' Sure...! '

4.  ' Galentee punya...! '

5.  ' Thank you - thank you..., tolong tanda tangan sini, sir...'


Contoh penggunaan:

' Ah pek aaa...'
' Yes, sir....'

' Lu boleh bikin ini ka?'
' No ploblem...'

' Betul ke ni?'
' Sure..!'

' Kalau rosak macam mana?'
' Galentee punya..!'

' Ok la kalau gitu...'
' Thank you-thank you... tolong tanda tangan sini, sir..'



Oh ya, petua itu selalu digunakan oleh orang Cina yang berjaya, itu ceritanya... itu sebabnya dialek kena betul..




.

12 comments:

buah kedondong said...

"Baeeeeekkk punyeeee....."
Guna ayat tu bleh kaya tak? ;)

tasekM said...

ko galentee la sebarang2. lepas tu kena balun. ha ha.




.

ashley said...

Dia galentee sebab dia ada kaki di kelilingnya mengalahkan sotong..

Melati Putih said...

Satu lagi petua, " mesia boleh maaa".....

Aku said...

b.kedondong,
Ayat tu macam ayat lucah je...?

TM,
sebab tu org yang berjaya biasanya org yang berani cuba, bertaruh... agaknyalah

Ashley,
Tu la.. senang nak lari, banyak kaki...

Melati,
hah.. itu pun satu gak...

buah kedondong said...

Haip... Mana de lucah. Semberono je ko nih. Bergantung pada intonasi, lenggok bahasa dan sebutannya juga

Aku said...

b.kedondong,
itu bukan bahasa ibunda bapak ayam ke? Hahaha

ckLah@xiiinam said...

Huih.....baru cadang nak amalkan sungguh2 lepas baca tajuk tadi...




:D

Aku said...

Cklah,
boleh-boleh no problem, gua galenti ok punya, sure... hahaha

tasekM said...

apasal lambat tidor nih...? galentee kena kunci pintu bilik ni kang.

ha ha.



.

tasekM said...

ok. gua dah tambah kekayaan lu.

:)



.

Aku said...

TM,
Macih... ko punya tak kuar-kuar pun...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com