Saturday, February 26, 2011

Man Lilau, siang berjeans biru, malam berbaju kundang...

.

Terketar-ketar Man Llilau menyusun langkah, takut nanti kakinya tergelincir dari titi batang pinang yang separa reput itu. Matanya berpinar-pinar. Tapi Man Lilau suka begitu. Memang dia suka kalau matanya berpinar-pinar begitu, kalau kepalanya ringan ala-ala kapas diterbangkan segugus angin begitu. Setiap kali matanya berpusing-pusing, sekali itulah dia akan terkekeh-kekeh ketawa. parit yang dia mahu seberangi itu bukanlah lebar sangat. Kalau anjing melompat pun boleh lepas ke seberang sana. Kalau tersangkut pun mungkin ekornya yang mencecah air yang penuh dengan teratai dan keladi bunting itu. Man Lilau terkekeh-kekeh ketawa lagi. Maknanya, 'ubat mujarobat' memang mujarab, memang serasi dengannya. Tak perlu ubat cap kaki tiga campur panadol lagi.


Man Lilau depangkan tangan untuk imbangkan badan. Lengan-lengannya penuh dengan ruam-ruam kecil yang merah-merah. Bila orang kampung tanya, Man Lilau kata, " nyamuk hidung besi yang geget....". Kemudian, mulut orang kampung melopong, " ..Ooooo.." tanda faham akan maksudnya.


Memang faham pun kalau matanya yang sekejap terpejam sebelah kanan, sekejap terpejam sebelah kiri. Bila orang tanya lagi, Man Lilau kata, "... silau sangat bulan tu...". Seperti biasa, mulut orang kampung melopong , "... Ooooo....".


Terasa seperti setahun nak melintas titi pinang batang kembar dua itu. Seperti meniti Titian Sirat, getus hatinya. Serta merta dia terasa kecut perut. Seperti meniti titian usang, cepat-cepat Man Lilau tukar. Dia susun langkahnya berhati-hati sampaikan:

Memijak umpama kucing mengendap
Mengangkang umpama kuda berlari
Telapak kaki umpama teritip tanjung
Tangan umpama orang-orangan



Syahdan, kesekian lama maka sampailah Man Lilau ke seberang sana.

Legaaaa..., getus hatinya. Dia terus melangkah di jalan tar sempit itu. Pokok pisang melambai-lambai ditiup angin di kanan dan kiri kebun entah siapa-siapa.

" Nak ke mana Man ?" tanya Jidin G-Pang.
Asap berkepul-kepul keluar dari muncung ekzos motornya, macam naga menyalai daging.

" Aku nak pergi mengundi" ringkas.


Man Lilau biarkan Jidin G-Pang berlalu. Dia tak perlu tumpang untuk mengundi. Dia lebih suka dibelai angin yang berhembus dari celah-celah daun pisang. Dia suka lihat daun pisang yang melambai-lambai. Ada juga dia terdetik nak jual pisang entah-siapa-punya itu, boleh juga dibuat modal untuk beli 'ubat mujarobat'. Kalau tak pun, kopi cula rusa jantan secawan pun bagus juga. Tapi, dia tolak jauh-jauh ke sudut hati. Aku tekad untuk berubah, getus hatinya lagi. Mulakan dengan mengundi. Dia nak tandakan 'X' mana yang dia tak suka, dia nak tandakan 'right' mana yang dia suka.


Man Lilau terasa penat. Jauh sangat nak pergi ke tempat buang undi. Selalunya ada Saga atau Wira yang tumpangkan orang mengundi ke sana. Tapi sebelum itu, kena jolok dulu Kad Pengenalan. Itu yang Man Lilau tak ada. Hilang entah ke mana. Tapi Man Lilau tak kisah, yang penting hatinya ikhlas nak undi.


Bila dia dah penat berjalan, dia duduk dulu di bahu jalan. Bila dah penat duduk, dia baring terlentang pula.

Ahh.. sudahhh..! getus hatinya dengan nada cemas.

Sejak bila Ayu Jannah pakai sepasang sayap putih? Man Lilau panik.

Di atas sana, perlahan-lahan satu figura putih bersayap turun dari langit biru. Man Lilau kecilkan mata. Dia lindungkan matanya dengan tapak tangan. Tak percaya.

Sejak bila Ayu Jannah dapat semula sayap-sayapnya? Betulkah itu Ayu Jannah..? Man Lilau semakin panik...


" tak jadi mengundilah aku nampak gayanya..!!! " Jerit Man Lilau macam nak terkeluar halkum. Habis rosak karekter Ayu Jannah yang suci itu... cis! Man Lilau memengkis kuat. Maka, dibuat orang menyanyi:

Burung Merpati terbang seribu
Hinggap seekor di tengah laman
Hendak mati di hujung kuku
Hendak berkubur di tapak tangan


Sila klik...





.

12 comments:

AZANI said...

zam
ayu jannah tu siapa, maaf tanya....

man lilau tu high...

Aku said...

azani,
hahaha...ko kena cari dalam Merung Mahawangsa untuk kenalinya...

tasekM said...

kabor je la siapa ayu tu....

:)






.

Aku said...

TM,
Aku pun tak tau...nantilah aku lengkapkan karekter dia... aku tgh cari yg sesuai ni...

errr... kalau aku guna karektor ko ok tak?

tasekM said...

ko perli aku ke ni bang...?

:p





.

Aku said...

TM,
abis tu, Ayu tu nama pompuan.. takkan nak guna Azani jadi karekter kut... hahaha.

tasekM said...

bang zani pun bulih. kita pakaikan la dia skirt.

he he.

:p




.

Aku said...

TM,
weh... Azani hapdet entry dia sejam sekali kut... tak sempat aku nak baca dah hilang ke bawah ...hahaha

Salam Azani... peace...

AZANI said...

pakai skirt takleh....kilt boleh...

aku dok bayabngkan ayu jannah berjogging....h aha ha...

salam zam salam tas

Aku said...

Azani,
nampak bulu kaki wehh... geli

AZANI said...

siapa ?aku? aku pakai stokin paras peha...
ha ha ha

Aku said...

Azani,
tak aci..

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com