Monday, April 4, 2011

Makan deroyan jangan sampei tumpo, yeop...!

.

" Yeop, nak ke mane tu? "

" Nak ke bando..."


Antara respon yang biase-biase didengor dalam musim-musim deroyan luruh ni. Ate, dah duit berkepoi-kepoi dalam kocek, nak dibuatkan mende lagi, ye dak? (respons...? - itu le pentingnya inglis edukasyen)


Meriahnya musim deroyan dah macam dekat-dekat nak raye puase jadinya. Kalau musim deroyan tu jatuh dalam bulan puase, lagi le meriahnya sampei payah nak kabor.

Masa itu le masing-masing mula sabit semak pakis, rumput gajah dan sakneka nye. Barulah nampak tunggul, banir akar, sarang ular atau topi keledar entah-sapa-punye buat projek dalam dusun deroyan. Semusim sekali. Ate memang dah maleh memasing.



Semua tu dulu.


Sekarang ni, kalau dah tengah musim, berbakui-bakui banyaknya. Dah naik tak laku. Main longgok je... selonggok 10 hengget, ada 20 biji.

Deroyan dah turun takhta. Dah tak bulih jadi raja buah.

Ni teman syak ada kene mengene dengan kejadian tsunami di Jepun.

Kalau tak pun, kesan dari pergolakkan timur tengah.


Abeh tu, durian banyak-banyak tu nak dibuatkan ape?


" kita bakor ... kita bakor je..."





.

11 comments:

Melati Putih said...

Hahaha...

Kita bakor yop! jgn x bakor.

tasekM said...

buat le tempoyok ke...
lempok ke...
kuah deroyan cicah dengan roti benggali ke...

ngapeeeeeee nak bakor...?

cer citer...
cer citer...





.

NM02 said...

uuussseennnnn.....

Aku said...

Melati Putih,
Kite buat deroyan bako pulak... mana tau sedap pulak...


TM,
Kalau dah banyak tak terbuatkan... lenguh ketiak mengopek buah(bukan kopek yang satu lagi) dan menyudip lempuk weh... makan memang le senang.

NM02,
Hahahaa.... ;) terbaek..




.

AZANI said...

salam zam
durian boleh buat senjata tau?buahnya kalau timpa kepala mau lughuh kulit kepala, kulitnya kalau baling boleh tercacak kat pipi, baunya kalau dapat kat omputh macam kena gas mustard.
kalau kaji calorinya tinggi boleh buat bahan peledak peluru berpadu.
gas yang dihasilkan selepas penghadaman boleh mlemaskan.
aku syak jepun masuk malaya masa durian baru nak berbunga.
kat plentong jb, kelapa dibakar dengan kulit kulitnya, bila minum airnya,tak tahu nak kata, lain dari air nyior.

ashley said...

ater...
idak ke rasa nak ngulur sikit kat kemer ni..
.
.
.
komer ajer nyer ghoper itu!!!
.
.
bagi bau sendawer jer..
tak pun bau kentut!

secangkir madu merah said...

usah dibakor... kan boleh dibuat tempoyok... ate kome ni..doriyan bukannya selalu ade..

nak dibakor ngape?

ce citer ce citer...




bukan harte kite, harte pak mertue

ate...

.

Aku said...

Azani,
Hahhaaa.... gas mustard tu tak bleh tahan..... tapi memang betui, sendawa durian paling hampeh baunya...

Ashley,
Memang adap makan deroyan, nak makan kene le datang ke pokoknye...
kalau hagrap pesan, baunye je le yang sampei.... hahaha

SMM,
mana tau kalau dibakor bulih sedap, naik segale lemak-lemak ..... bulih jadi deroyan-cheese cake ker...

(cheese cake..?? itu le gunenye inglis edukasyen...)

Water Lily said...

akak pernah beli deroyan longgok, sebejik je bulih makan.

Kalau lu, ada rasa nak nak pergi baling kulit deroyan orang yg meniaga tu haha

kakpah said...

buat tempoyak le. simpan dalam freezer boleh tahan setahun. kalau tak habis makan, dua tahun pun boleh tahan kihkih..

Aku said...

Waterlily,
Aku pernah gak macam tu...
Tu sebab aku beli dan makan terus kat situ....

Kakpah,
Hari-hari makan tempoyak bulih demam la kak... haha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com