Monday, February 20, 2012

Satu sinopsis...

.


Pada masa itu nanti matahari bersinar garang dan merah. Bumi menjadi tandus. Kalau dulu ianya tasik, kini ia kering. Kalau dulu ianya padang rumput yang menghijau dan segar, kini hanyalah padang pasir yang kontang. Manusia telah hilang separuh dari muka bumi kerana peperangan dan cuaca yang berbeza daripada 50 tahun dulu. Kesan-kesan radioaktif akibat perang dunia masih kuat. Akibat peperangan itulah banyak kerajaan dunia yang menjadi lemah akibat beban hutang dan kerosakan prasarana dan loji-loji utama.


Peradaban dunia telah musnah sama sekali. Teknologi manusia yang satu masa dulu berada di kemuncaknya, telah hancur akibat pemimpin-pemimpin dunia yang tamak kuasa dan nafsu untuk mengawal kekayaan dunia. Akibat peperangan itu, dunia telah kembali kepada asasi. Peradaban selama 500 tahun telah lenyap. Kini manusia hidup dalam puak-puak yang kecil dan menduduki kawasan-kawasan yang masih mampu memberikan keperluan asas: makanan, minuman dan tempat perlindungan dari puak-puak lain yang mahu merampas kawasan mereka.


Dalam kecelaruan itu, muncul satu kuasa baru yang diketuai oleh seorang pemimpin yang muncul dari perang gerila. Pemimpin itu mulai mengumpul pengikutnya dengan keajaiban yang dia ada. Pemimpin itu mampu mengubah padang pasir yang tandus kepada padang rumput yang segar. Dia mampu mengembalikan tunggul kayu reput menjadi pokok yang berbuah lebat semula. Dengan kebolehan yang dia ada, para pengkut fanatiknya sanggup melutut dan bersujud kepadanya, malah menganggap dia sebagai 'demigod' atau dewa. Oleh kerana sanjungan yang tak terhingga dan membabi buta itu, pemimpin itu menjadi sangat kejam. Sesiapa yang enggan menurutnya pasti akan disiksa dan segala apa yang dipunyai akan dirampas. Kekejaman pemimppin itu tidak dapat dibendung oleh sesiapa kerana dunia kini tidak lagi mempunyai kerajaan yang kuat untuk melawan seseorang yang mempunyai keajaiban yang sangat luar biasa. Satu persatu kaum-kaum yang masih wujud di muka bumi tunduk kepada pemimpin itu.


Kecuali satu puak yang telah lama mendiami satu lembah yang subur dan damai. Puak ini telah lama tinggal di situ, sejak sebelum peperangan meletus lagi. Sejarah puak ini telah berlanjutan kira-kira 100 tahun sebelum itu lagi, lama sebelum meletusnya peperangan. Pengasas kumpulan ini telah berhijrah dan mengasingkan diri di situ apabila dunia semakin gila mengejar teknologi dan meninggalkan nilai-nilai suci dan agama. Di kalangan puak ini ada seorang pemuda, anak seorang adiwira kepada puak itu. Seorang lelaki yang dipertanggungjawabkan untuk memastikan kelangsungan nilai-nilai murni puak itu.


Berita tentang kemunculan seorang pemimpin kejam itu telah sampai kepada mereka dan mereka turut terasa terancam. Lebih-lebih lagi apabila pemimpin yang kejam itu mempunyai kebolehan yang ajaib. Pemuda tadi telah keluar meninggalkan puak itu untuk mengintip dan mencari kebenaran tentang pemimpin yang dikatakan mampu mengubah sebuah gunung menjadi bangunan berpuluh tingkat dengan hanya menggunakan jari telunjuknya.


Pada mulanya pemuda itu berasa gentar namun setelah bermacam-macam usaha yang dilakukan akhirnya dia mendapat jawapan tentahg keajaiban pemimpin itu.


Ketika peradaban teknologi duni berada dikemuncaknya kira-kira 50 tahun dahulu, penyelidikan telah dilakukan terhadap sistem komunikasi manusia. Jaringan maklumat dunia semakin majmuk dan cara manusia berkomunikasi juga perlu berubah. Oleh itu, terjadi satu revolusi dalam teknologi maklumat dan teknologi komunikasi. Akibat revolusi itu, para pemimpin kerajaan dunia pada masa itu berlumba-lumba untuk menguasai teknologi tersebut kerana maklumat dan komunikasi adalah penting untuk kemajuan ekonomi dan keselamatan negara.


Akibat kegilaan terhadap teknologi tersebut, satu undang-undang telah diluluskan dan dikuatkuasakan agar setiap bayi yang lahir mestilah dimasukkan sejenis implan di dalam kepalanya. Implan ini akan bertindak sebagai antaramuka (interface) di antara deria rasa dan otak. Apabila telah diletakkan implan, secara amnya manusia akan dapat terus berinteraksi dengan jaringan maya dunia.


Apa pemimpin yang kejam itu buat ialah dia telah berjaya mengeksploitasikan teknologi ini, akibat kebocoran teknologi dari pihak tentera yang telah musnah akibat peperangan, dan telah menjadikan implan yang ada padanya bertukar, bukan sahaja sebagai reseptor dan transmitor, malah mampu menjanakan satu medan kuasa yang cukup kuat untuk mengganggu isyarat impan manusia-manusia lain. Akibatnya, otak-otak para pengikutnya telah dikabui oleh maklumat palsu yang ditanam oleh pemimpin tersebut. Oleh kerana otak manusia menafsirkan segala sesuatu itu dari arus elektrik yang dihasilkan  oleh berjuta-juta  deria, mengganggu isyarat tersebut akan mengelirukan tafsiran otak tersebut.


Sebagai contoh, apabila seseorang memegang sebatang pen, deria rasa pada hujung jari akan memberikan isyarat elektirk yang kemudian ditafsirkan sebagai keras dan sejuk. Manakala isyarat elektrik dari retina mata pula mengatakan bentuk benda yang dipegang itu adalah sama sebagai sebatang pen seperti mana dirujuk dari bank data di dalam otak.


Apa pemimpin itu buat ialah menukar isyarat 'keras' kepada 'lembut', 'sejuk' kepada 'panas' dan isyarat dari retina pula menyamai objek 'Api'. Sudah tentulah orang yang memegang pen itu tadi akan terasa panas dan tangannnay dirasakan terbakar.


Manakala pemuda dari suku kaum yang tinggal dalam pengasingan itu tidak pula terjejas kerana puaknya tidak diimplan. Kini, pemuda itu berasa dia perlu menyelamatkan manusia daripada pembohongan dan ilusi pemimpin yang kejam itu. Itulah misinya sekarang ini...







[ Itulah sinopsis tentang satu cerita yang bermain dalam kepala aku. Kalau aku mampu dan kesihatan aku mengizinkan, mungkin aku akan lakukan sesuatu untuk membantu pemuda itu. Kalau tidak, sinopsis ini akan kekal sebagai sebuah entri dalam blog aku ini]



.

9 comments:

sepa said...

criter nih ko nak bukukan ar...?

*siapkan cepat, brader.

Aku said...

sepa,
tak la... malassss...

aku tulis kat sini kut-kut ada yang minat nak tuliskan, bolehlah tulis buat movie ker...apa ker..

AZANI said...

wau...kajihayat ....lama dah mentelaah dalaman hanya luaran....

Aku said...

Azani,
keh keh keh... org dah tak cakap kajihayat dah... nampak sangat dah lama tu... hahaha

tasekM said...

aku syak ko kena selalu sakit la.
sbb bila ko sakit.
ko dapat mcm ilham nk menulis eh...?



.

Aku said...

TM,
ko doa-doakanlah....

(kalau ko nak kena kitai dgn aku)

AZANI said...

aku baca balik...macam bagus buat filem ni...
kalau lah mamat khaalid atau ahmad idham atau david teoh baca....mau boom panggung...


ini sambungan dari hentak topi atas meja hari tu kan...

gadisBunga said...

aku doakan ko mampu dan sihat utk membantu mamat tu. amin!

Aku said...

azani,
tak de kena mengena... yg tu mimpi je...



GB,
amin..... terima kasih.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com