Wednesday, June 19, 2019

Berdialog dengan Emak: emak ceritakanlah...

.
Emak dah tua. Banyak dah cerita dulu dulu dia tak ingat. Kalau ingat pun cerita itu akan bercampur baur dengan cerita yang lain.

Oleh sebab itu, emak akan cerita dan cerita lagi perkara yang serupa. Tapi emak cerita lah. Aku bukannya nak hafal cerita emak itu. Aku cuma nak dengar suara emak. Aku nak dengar suara yang dulu selalu bercerita tentang sawah, tentang burung, tentang lintah.



Juga suara yang bercerita tentang resepi masakan ayam semur, sambal jawa, sambal ulek, pindang ikan puyu atau sepat.

Juga suara yang menyuruh aku mandi sebab dah nak Maghrib, bangun pagi untuk ke sekolah, suruh siram pokok bunga kesayangan dia.

Juga suara orang yang boleh bawa aku ke syurga dengan redhanya.

Tapi sudah banyak yang Emak lupa. Tak apalah, mak. Ulanglah beribu kali pun tak apa. Asalkan Emak masih tetap boleh bercerita dan aku boleh mendengarnya. Tolonglah jangan berhenti.



.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com