Salam en nizam..maaf menganggu disini. saya nk mtk pendapat skit pasal aircond kereta. dh 4/5 hari kereta wish saya aircond nya sejuk sgt bila jalan, tp bila berhenti dia tk sejuk. kipas berfungsi. saya ke pomen hari ni dan pomen ckp kena tukar compressor dan condenser, lebih kurang rm2000. saya rasa was was dan cuba cek online. saya dapati en nizam banyak memberi nasihat pasal aircond, jadi saya cuba bertanya disini. semoga Allah membalas budi baik en nizam. tkasih banyak2.
Khairul. Wsalam. Kes mcm tu biasanya bermaksud sistem acond tu terpaksa dibantu dengan aliran angin utk jd sejuk. Klu dlm pegun (angin tak bertiup), kipas depan tu tak cukup utk buangkan haba dari sistem.
Ada beberapa sbb mengapa jd begini. Pertama, kipas acond x berpusing. Atau berpusing tp x efektif (perlahan atau tak kuat). Kes yg pernah jd kat aku dulu ialah kipas berpusing tp sgt perlahan...disebabkan wayar dah lama/genting jd letrik x mengalir byk. Cuba pastikan betul2 yg ini dahulu. Cuba bandingkan kelajuannya dgn yg normal.Tukar motor kipas ni lebih murah berbanding kompressor.
Sbb2 lain ialah sistem tak mampu bawak haba ke depan. Mungkin sebab gas acond dah berkurang (mgkn ada kebocoran dlm piping). Ini kena check gas pressure guna gauge kat kedai. Biasanya klu ini berlaku, acond akan rasa sejuk sebsntar lepas tu panas lepas tu sejuk balik dah panas..berulang2 dan kompressor sentiasa engaged. Klu gas habis langsung, acond lgsg x sejuk.
Atau mgkn juga kerana kompressor dah tak cukup kuat utk pam gas. Mgkn berlaku kebocoran dlm sistem pam akibat haus atau sbb2 lain. Mgkn pomen tu fikirkan ini puncanya. Tp ko boleh agak2 sblm terus terima sbb yg ini. Biasanya klu konpressor rosak, engine terasa 'berat' bila kompressor clutch tu engaged...mcm nak jammed. Atau tak ada perubahan seperti clutch tu tak tangkap. Atau clutch tangkap tp pam tu mcm ringan je...mcm tak pam apa2. Sila dengar bunyi2 pelik atau abnormal pada kompressor dan engine juga (berat atau tak). Selain drpd bunyi, kita boleh check effisiensi kompresor dengan menyambungkan presure gauge lepas tu on kan acond. Sewaktu kompressor mengepam, bhgn high pressure sepatutnya naik bacaannya (lupa berapa bar) dan akan turun bila konpressor disengaged. Ia spttnya ada perbezaan tekanan yg ketara. Silalah mencuba. Sekian.
9 comments:
hahahaha~ itu jek ??
Salam en nizam..maaf menganggu disini. saya nk mtk pendapat skit pasal aircond kereta. dh 4/5 hari kereta wish saya aircond nya sejuk sgt bila jalan, tp bila berhenti dia tk sejuk. kipas berfungsi. saya ke pomen hari ni dan pomen ckp kena tukar compressor dan condenser, lebih kurang rm2000. saya rasa was was dan cuba cek online. saya dapati en nizam banyak memberi nasihat pasal aircond, jadi saya cuba bertanya disini. semoga Allah membalas budi baik en nizam. tkasih banyak2.
Saadah.
Haah...haha
Khairul.
Wsalam. Kes mcm tu biasanya bermaksud sistem acond tu terpaksa dibantu dengan aliran angin utk jd sejuk. Klu dlm pegun (angin tak bertiup), kipas depan tu tak cukup utk buangkan haba dari sistem.
Ada beberapa sbb mengapa jd begini. Pertama, kipas acond x berpusing. Atau berpusing tp x efektif (perlahan atau tak kuat). Kes yg pernah jd kat aku dulu ialah kipas berpusing tp sgt perlahan...disebabkan wayar dah lama/genting jd letrik x mengalir byk. Cuba pastikan betul2 yg ini dahulu. Cuba bandingkan kelajuannya dgn yg normal.Tukar motor kipas ni lebih murah berbanding kompressor.
Sbb2 lain ialah sistem tak mampu bawak haba ke depan. Mungkin sebab gas acond dah berkurang (mgkn ada kebocoran dlm piping). Ini kena check gas pressure guna gauge kat kedai. Biasanya klu ini berlaku, acond akan rasa sejuk sebsntar lepas tu panas lepas tu sejuk balik dah panas..berulang2 dan kompressor sentiasa engaged. Klu gas habis langsung, acond lgsg x sejuk.
Atau mgkn juga kerana kompressor dah tak cukup kuat utk pam gas. Mgkn berlaku kebocoran dlm sistem pam akibat haus atau sbb2 lain. Mgkn pomen tu fikirkan ini puncanya. Tp ko boleh agak2 sblm terus terima sbb yg ini. Biasanya klu konpressor rosak, engine terasa 'berat' bila kompressor clutch tu engaged...mcm nak jammed. Atau tak ada perubahan seperti clutch tu tak tangkap. Atau clutch tangkap tp pam tu mcm ringan je...mcm tak pam apa2. Sila dengar bunyi2 pelik atau abnormal pada kompressor dan engine juga (berat atau tak). Selain drpd bunyi, kita boleh check effisiensi kompresor dengan menyambungkan presure gauge lepas tu on kan acond. Sewaktu kompressor mengepam, bhgn high pressure sepatutnya naik bacaannya (lupa berapa bar) dan akan turun bila konpressor disengaged. Ia spttnya ada perbezaan tekanan yg ketara.
Silalah mencuba. Sekian.
Oh. Okey. Haha
xde azan ke kat sana? atau masjid jauh sgt
Kak tiri.
;)....
Ewan.
Tak tau...kawan yg kat sana....
Post a Comment