Friday, April 25, 2008

Jalan2: Hari ini hari Jumaat

Kata Khatib:

Kita mengisi kantung fikiran kita dengan angan-angan. Kita isinya sejak kita kecil lagi, sekarang dan pasti diisi terus sehingga kita mati.

Kita berangan-angan untuk jadi pandai. Bila kita pandai, kita mahu kerja yang baik dan bergaji besar. Ada yang ingin berniaga sehingga membuka satu empayar perniagaan, kalau boleh.

Bila sudah berkerja atau berniaga, kita mahu menjadi kaya. Kita mahu kumpul harta. Tidak cukup sekadar untuk diri kita. Kita sibuk mengumpul harta sehingga boleh diwarisi hingga ke cucu kita. Kita mahu beli tanah seluas-luasnya. Mahu beli rumah sebesar-besarnya. Itulah angan-angan kita semasa hidup di dunia ini.

Apa pula angan-angan kita untuk di alam kubur nanti? Pernahkah kita berangan-angan untuk memiliki kubur yang indah dan seluas-luasnya? Pernahkah kita impikan alam kubur kita nanti aman dan sentosa?

Doa Khatib:

"Ya Allah, luaskanlah kubur kami dan jadikanlah ianya salah satu taman-taman SyurgaMu. Indahkanlah kubur dengan amalan-amalan kami yang diterimaMu. Ceriakan kubur kami dengan doa anak-anak yang soleh dan solehah yang kami tinggalkan. Kerana kami tahu, kami akan keseorangan dan kesunyian di dalam kubur kami sehingga waktu Kiamat tiba..."

.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com