Monday, September 22, 2008

Jalan2: Hari Raya tahun ni hambar

Aku tak tau. Apa pasal suasana Hari Raya tahun ni tak 'mashuk'?

Aku cuba cari jawapan kat merata-rata. Kat Pasar Ahad di Stadium Shah Alam. Kat Puchong. Kat Kelang. Kat Taman Alam Megah. Kat Mydeen USJ. Kat Giant Stadium Shah Alam. Tak ada. Tak jumpa.

Merata-rata aku pegi cari jawapan.
Mungkin pasal tiada dentuman meriam buluh? Meriam Tanah?
Mungkin pasal kurang letupan mercun?
Mungkin pasal kurangnya jerit riang kanak-kanak?

Petang semalam. Lepas berbuka. Aku duduk senyap-senyap di tepi radio.

Kedengaran satu lagu raya. Aku cam lagu tu. Lagu 'evergreen'.
Kemudian, baru aku perasan, kenapa Raya kali ni tak 'mashuk'.
Bapak aku dah tak ada.
Dia dah tak ada nak sambut sama-sama pada tahun ni.
Selalunya, dia akan bagi sehelai kain pelikat baru sehari sebelum Hari Raya.
Dan aku pakai kain tu untuk sembahyang sunat Raya.

Bapak aku dah tak ada.
Aku pun lupa nak beli kain pelikat baru.
Aku malas nak pakai kain pelikat.
Pakai baju Melayu dan seluar 'slack' je la....


.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com