Friday, June 19, 2009

Tazkirah Jumaat: Membela Yakjuj-Makjuj

.


Bertemu Chasiman, semalam, sahabat yang tinggal di pulau mutiara. Persahabatan yang usianya menjangkau 19 tahun. Janji bertemu di D'Serambi Korner. Tak lama kemudian, seorang sahabat lama, yang tinggal di S.Alam, juga sama bertamu, di situ.


Dia seorang konsultan+kontraktor yang berpangkat Ir. Katanya, dia ada bela Yakjuj-Makjuj. Baru-baru ni, belaannya alami sedikit masalah. Rib-rib jugak langsai.

Terdetik dalam hati, aku pun nak bela juga Yakjuj-Makjuj barang seekor-dua, kalau boleh.

Sekarang ni, belaannya itu ada di Perlis, kawannya yang guna sampai rosak-rosak.

Rosak???!



'Ya, ntah apa yang dibuatnya kat menatang tu sampai rosak'

Yakjuj-Makjuj boleh rosak?

'Jengkaut, yang korek tanah tu...'






.

21 comments:

AZANI said...

sah mamat salah info ni...kah kah kah

Nizam.Ariff said...

Azani,
Hahaha... aku tanya dia, kenapa panggil yakjuj-makjuj? dia kata sebab kejenya asyik korek tanah je, macam yakjuj-makjuj.

tasikmerah said...

aku ingat menatang apa la tadi....



.

Nizam.Ariff said...

TM,
Menatang tu namanya Yakjuj Makjuj... hahaha

Insyirah said...

Apasal diorg panggil jengkaut tu Yakjuj Makjuj?

Sebab rupa bentuk jengkaut tu menakutkan kut? Haha. Memandai je Insyirah ni.

ashley said...

Aku gosok gosok mata baca entry ni...
Dahsyat korang ek..

Nizam.Ariff said...

Insyirah,
Sebab kerja Yakjuj-Makjuj (Gog & Magog) hari-hari korek tanah sebab nak keluar ke muka bumi.


Ashley,
Akak bangun tido ke gosok-gosok mata? Hehehe...
Mana gambar kak? Kesian kat kita ni, kita yg mintak tengok tapi kita tak sempat nak tengok...isk isk...

kakpah said...

aku baaca entry azani, aku pening. aku baca ko punya pun aku pening gak.
aku balik dulu lah. nak tido.

mroslij said...

wei mat dino, tak habes2 lagi bersastra. bila nak ajar aku lagu fate to black yg betol. dulu punya hang ranjau sja, pasal tu la metallica tak ambil aku jadi gitaris depa. ulik

Nizam.Ariff said...

Kakpah,
Pening banyak sangat makan angin tu ... hehehe


Ulik,
20 tahun dulu pakai gitar lain, laaa ni, depa pakai gitar lain, tu sebab bunyi lain-lain. Hahaha...
Dah 2 kali tukar basis tp dia org tak ajak hang, memang la hampeh!

Welcome to my harem, Ulik...

addyaholix said...

macam-macam ko bang. ada saja benda yang ko nak tulis. turun la ilmu sikit. blog aku tu dah nak naik sawang. entah apa-apa benda yang aku tulis.

tasikmerah said...

ok. mulai sekarang aku nk panggil ko mat dino. bulih...?

kikiki..

:p



.

Water Lily said...

Mat Dino hehehe..screen name baru ke? hik!hik!hik!

Nizam.Ariff said...

Addy,
Aku tak tetapkan genre tertentu utk blog aku, walau aku minat berpuisi dan perkara-perkara berat. Sebabnya, kalau aku asyik tulis perkara-perkara berat dia org semua larik... jenuh nak kejor... hahaha. Jadi, aku tulis selang-selang je...

TM,
Wooit... woiit!
Nama aku macam macam. Nama tu hanya utk golongan tertentu, nama nizam utk yg lain, kalau aweks guna nama lain, utk family guna nama lain... jadi, kalau ada pompuan tefon atau sapa, aku boleh agak sebab masing-masing panggil nama lain-lain... hahaha

Waterlily,
Itu nama usang ... errr...
Ngadino bin Ngadimin... hahaha
Caya?

addyaholix said...

mat dino? kool. serius bang. kool gila.

Nizam.Ariff said...

Addy,
hahahaa..
Kawan aku tu panggil aku macam-macam... apa yg terlintas je.. baldi pun jadik!

mroslij said...

asik2 gambar katon, nak jugak tengok hang lani camna. beruban dah kot. biar la org kenai sastra dgn penulisnya. pyann habib pun tak maulu tunjuk muka. m nasir lg brani buat show. bakat hang pun bukan main2..tunjok la muka wei...
ulik mayang

mroslij said...

asik2 gambar katon, nak jugak tengok hang lani camna. beruban dah kot. biar la org kenai sastra dgn penulisnya. pyann habib pun tak maulu tunjuk muka. m nasir lg brani buat show. bakat hang pun bukan main2..tunjok la muka wei...
ulik mayang

Nizam.Ariff said...

Ulik,
Gua memang elusive mcm selalu. The phantom. Org nampak bayang je... Tu la, hang kasi aku dengarq 'anti-sosial - Anthrax', tu sebab aku jd antisosial. Hang ka Rudy? Rudy kot... hahaha

mroslij said...

brani brani anti sosial, nanti mati nak harap org jugak angkat ke kubor. kalau org tak kenal camno?

Nizam.Ariff said...

Ulik,
Itu fardhu kifayah. Nak tak nak dia org kena tanam. Lagu pun, ko bukan ke ada, mai la sini angkat... hahaa

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com