Friday, February 25, 2011

Jangan mulakan harimu begini...

Jangan mulakan pagimu dengan sesuatu yang bakal kamu kesali sepanjang hari itu...


Pagi tadi, bila aku bersiap-siap untuk pergi kerja, aku dapati ada beberapa buku ensyclopedia berterabur di atas lantai. Oleh kerana aku masuk tidur awal, aku pasti Ariff yang lakukan itu. Telah berkali-kali aku pesan padanya, kalau sudah habis baca sila letak balik ke tempat asal. Atau sekurang-kurangnya, letakkan di atas meja.

Aku tanya dia, kenapa tak letak semula? Tiada jawapan, hanya pandangan kosong. Aku katakan lagi, kalau malas nak letak semula, jangan baca buku-buku itu semua.

Pagi ini, aku baru teringat, hari ini adalah hari lahirnya....


Ya, memang tiada kaitan hari lahirnya dengan masalah disiplinnya tetapi aku telah mulakan harinya dengan tanpa mengucapkan selamat hari lahir dan berdoa untuknya.

Sebaliknya, marah....



Lagu: Khabar Buat Teman
Nyanyian: Ebiet G.Ade
Key: D

D                           A                                       D    
Perjalanan ini terasa sangat menyedihkan
Em                     A                                      D
Sayangnya kau tak duduk disampingku kawan
D                           A                                       D      
Banyak cerita yang mestinya kau saksikan
Em               A                     D      
di tanah kering berbatuan

 D                                           A                             D    
Tubuhku tergoncang dihempas batu jalanan
 Em              A                            Dhati tergetar menampak kering redup bulan
D                                    A              D
perjalanan ini seperti jadi saksi
Em              A                          G          D
gembala kecil menangis sedih

A                               G                           D
Kawan coba dengar apa jawabnya
A                     G                      D
ketika kutanya mengapa?
A                     G                        D
bapak ibunya telah lama mati
A                     G                     D
ditelan bencana tanah ini

G                                           D                              
Sesampainya di laut kukhabarkan semuanya
Em                                        A                                D
Kepada karang, kepada ombak, kepada matahari
G
tetapi semua diam
D
tetapi semua bisu
Em                                          A
tinggal aku sendiri terpaku menatap langit

D
Barangkali di sana ada jawabnya
A
mengapa di tanahku terjadi bencana
G                                                        D
mungkin Tuhan mulai bosan melihat tingkah kita
Em                                                        A
yang selalu salah dan bangga dengan dosa-dosa
G                                                          D
atau alam mulai enggan bersahabat dengan kita
Em                      A                               G                           D
Coba kita bertanya pada rumput yang bergoyang




.

18 comments:

tasekM said...

balik nnti sila minta maaf. dan jelaskan dgn baik...

aku selalu juga gitu.
marahkan anak.
kemudian.
rasa tak patut.







selamat hari lahir Ariff.
jadi anak yang baik.
utk mama dan abah ye...




.

Aku said...

TM,
terasa lama nak sampai ke petang... isk isk...

tasekM said...

tajuk lagu tu berita kepada kawan la bro...




.

Aku said...

TM,
Ye ke? Nanti aku ubah...

tasekM said...

kejap.

sama je kot.
atau youtube yg salah tajuk.
ntah.




.

kakpah said...

bawak belanja makan atau jom sama2 makan dengan kami malam ni hehe..

Aku said...

TM,
Aku ambil tajuk asal dia la...atau tunggu kawan dari indon komen.

Apa ada temen-temen dari indon lawat sini nggak?

Kakpah,
Mulia tu ... tapi malam ni kami nak gerak ke Melaka, ada majlis kat sana. Kami dah belikan buku untuk dia, dah kami dan belikan kek untuk dia, makan dalam kereta je otw balik... hehehe

Tijah said...

happy bday ariff. alahai nama sama cam anak aku.

kak tijah doakan segala yg terbaik utk ariff yaa???

amin.

Aku said...

Tijah,
...time acih... kata Ariff... hahaha

nama sama ...hmm..nama anak Tas pun agak sama, Muhd Cerdik..

hairul392 said...

naper kek tu tak makan kat melaka jer?...sambut ramai2...

Aku said...

hairul,
sesampai kat melaka dah 26hb... dah terlepas.. hahaha

ashley said...

ariff memang patut kena tegur...
salah tetap salah.
.
.
.
sebagai ayah tak patut rasa bersalah menegur anak yang buat salah..
.
.
.
hari ulang tahun tu..itu topik lain.
hehe

moga ceria??? di hari ulang tahunmu, Ariff walaupun dimulakan dengan kena marah.....

Aku said...

Ashley,
sama-sama silap..

AZANI said...

salam zam
selamat ulangtahun arif, pakcik ucapkan, semoga hari hari penuh dengan kesejahteran untukmu juga buat ayah ibumu..

aku sysk diapun nak jadi prof macam ayahnya...

buah kedondong said...

Selamat Hari Lahir Ariff, moga jadi abak yang soleh, beriman dan sentiasa mendoakan ibubapamu...

Ko nih, baru smlm ko sembang pasal birthday dia...isk!
Tanda2 penuaankah itu? Apakah?

Aku said...

Azani,
terimakasih pakcik..... hahaha

b.kedondong,
adakalanya, dunia mealpakan aku...maafkan aku.




jap.. jap..

pesal apa Tijah bahasakan dirinya kakak? musykil nih...

secangkir madu merah said...

happy belated birthday utk arif, sorry akak terlambat wish, semoga menjadi anak yg soleh dan sayangilah kedua ibu dan ayahmu, teguran itu tandanya sayang....


(eh silap...bukan akak tapi auntie, nanti ayah dia musykil lak...)

Aku said...

SMM,
Ariff kata.. terima kasih.
Sib baik ada nota kaki kat bawah tu, tak jadi nak musykil... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com