Monday, February 7, 2011

Malam minggu yang sungguh tak selesa...

Malam minggu, dulu masa bujang-bujang dan masih belajar, adalah malam dimana aku dan geng aku turun ke Lumut. Kami turun ke Lumut pukul 12 malam dan pulang sebelum subuh. Kami lepak dan sembang-sembang di benteng Lumut. Kami lihat orang memancing. Kami lihat ragam orang yang umpama kupu-kupu malam ternampak lampu neon. Terbang dan mengitari lampu itu sehingga pagi.


Tapi, malam minggu lalu aku pergi ke tempat lain. Badan aku rasa semacam. Tak boleh tidur. Perut terasa macam nak pecah. Badan panas. Nak muntah tapi tak muntah. Pukul 3 pagi, aku kejut Mama dan adik ipar untuk bawa aku ke klinik. Bandar Jasin mana ada klinik 24 jam. Dulu ada tapi sekarang ni aku tengok nombor 24 jam itu pun dah ditampal dengan kertas. Dah tak jadi 24 jam lagi. Tak apa, Melaka masih Maju.


Mahu tak mahu, aku minta dibawakan ke Hospital Jasin. Adik ipar aku terus bawa aku ke tempat kecemasan. Suasana gelap. Ada beberapa orang awam masih duduk di kerusi menunggu. Tanggapan aku... 1 jam diperlukan sebelum terima rawatan. Oops..! Salah.


Baru aku tercangak-cangak nak baca prosedur pendaftaran, ada seorang adik tanya sama ada aku pernah datang atau belum. Aku kata tak pernah. Dia terus minta IC dan dia tolong isikan borang. Dia tanya aku kerja kerajaan atau swasta. Aku terfikir, kalau aku kata aku kerja swasta, mesti semua kos aku kena tanggung. Tanggapan aku...  aku kena bayar kos ubat dan konsultansi dan surcharge rawatan luar waktu. Oopps..! Salah.


Dia minta aku RM1 untuk daftar. Nilai RM1 yang bezakan kerja kerajaan dan swasta.


Tak sampai 5 minit aku duduk, aku terus diajak masuk ke tempat pembaringan, sedikit ujian dilakukan. Kemudian, aku diberi minum cecair tak sedap untuk redakan perut. Satu suntikan juga diberikan pada lengan kanan. Kemudian, dia senaraikan nama ubat yang perlu aku ambil. Dia bagi beberapa nasihat.


Kemudian, aku tanya, kalau minum minuman kultur Shirota boleh atau tak (Ariff ada buat teori, kalau sakit perut keracunan boleh minum kultur Shirota supaya bakteria baik lawan bakteria jahat). Dia kata, apa salahnya. Mungkin boleh buat eksperimen, katanya lagi. Aku cakap, anak aku yang syorkan begitu. Tapi, aku cakap kepada anak aku, kalau bakteria baik yang berjumlah 30 bilion tu berpaling tadah boleh haru perut aku. Dia ketawa.


Setelah sudah di bilik itu, aku disuruh ambil ubat di farmasi berdekatan. Aku pun pergi sambil menahan sakit. Peliknya, aku jumpa orang yang sama.

Memang betul. Semuanya dilakukan oleh adik itu, dari daftar sehingga kepada farmasi. Semuanya tak sampai pun 20 minit. Dan kos semua itu hanyalah RM 1. Terima kasihlah wahai KERAJAAN...


6 Feb... 3am


Dalam perjalanan pulang, aku singgah di 7-11. Aku minta air kultur Shirota. Dia tanya aku nak berapa papan? Aku kata, aku nak 3 papan. Dia macam tak percaya. Aku cakap, aku nak buat ubat sakit perut. Sebaik aku keluar dari kedai itu, aku minum 2 botol kultur Shirota itu. Mama dan adik ipar aku juga minum tapi bukan sebab sakit perut. Dia orang minum sebab sedap...





.

10 comments:

AZANI said...

salam zam
sebenarnya kalau jumpa doktor pakar harga rm 5,bila ada ubat ubatan tambah 1,walau ubat tu harga di pasaran ratus...

aku tak pernah try MRI /CT scan tapi kalau setakat ECG /EEG...macam free aje...tah tak pernah kena bil.

Anonymous said...

cerita sebelum marah kerajaan...cerita ni puji kerajaan....aper sebenarnya yng tesirat di sebaliknya?

tasekM said...

dah baik blom nih....?


makan ubat ye.

:)





.

Aku said...

Azani,
Aku blom pernah... dan kalau bleh tak mao merasa semua tu... akuk nak sihat sentiasa...

Anon,
Ada perkara kita suka, ada perkara kita tak suka. Itu hakekatnya...

TM,
Bulih kurus badan cenggini...

kucingorengemok said...

tahun baru cina memang musim sakit perut, tak tau lah kenapa

Aku said...

KOG,
Pertukaran musim kut...

ashley said...

Terima kasih kepada pembayar cukai juga..

Aku said...

Ashley,
terima kasih semua...

Anonymous said...

mcm2 hal la hang ni mat dino
bila nk mai penang jumpa aku
rosli

Aku said...

Ulik,
Penang banjir....

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com