Wednesday, March 30, 2011

...dan husin pun lari entah ke mana...

.

" tok, memang dia tok. saya nampak muka dia "

Tok Ketua pijit-pijit hujung dagu berjanggut kambing sejemput. dia pandang husin yang terkulat-kulat dipegang orang-orang kampung. tok ketua pandang semula senah.

" betul tok. dia intai saya tengah sidai kain "

" kalau dia intai awak pun, apa yang dia intai? awak sidai kain je pun " tok ketua.

" saya... saya berkemban je tok. saya ... saya tunduk-tunduk...saya angkat tangan "
senah tak sanggup teruskan cerita.


tok ketua pandang husin semula. husin masih macam tadi. terkulat-kulat. tok ketua pandang senah balik.

" ce cerita sikit apa yang husin buat masa tengok kamu tu " tok ketua.



" dia kat dalam bilik air luar rumah dia. dia mandi.... "

" mana kamu tau dia tengah mandi...? " tok ketua.

" sebab dia jirus-jirus air, dia ada bersabun... sabun tu warnanya merah.. haa... saya ingat warna merah "

" betul ke ni..? " tok ketua.

" betul tok, dia tak pakai apa-apa... masa di paling arah saya tu.. eeeuuuoooo  ! saya gelli tok !"


tok ketua geleng-geleng kepala. dia pandang husin. husin masih terkulat-kulat, macam tadi juga. tok ketua pandang senah dari atas ubun-ubun hingga hujung kakinya.


" ce cerita sikit.... siapa intai siapa sebenornye ni..?!!! "


tiba-tiba husin tolak orang-orang kampung yang memegangnya. tunggang-langgang dibuatnya.

" saya malu kena intai tok...! "

dan husin pun lari susup-sasap meremput semak dan hilang dibalik pokok-pokok senduduk putih...








.

7 comments:

AZANI said...

salam zam
betul juga...tapi yang mengadu dilindungi undang undang sebab dia saksi...ha ha..

rosdiana said...

betul ke senah?
bukan limah?
kahkah!

tasekM said...

kira 'halal' la.
intai sorang sikit.

ha ha.



.

Aku said...

Azani,
Kadang-kadang mangsa dan pemangsa bertukar tempat dalam dunia penuh fitnah dan pucuk enau...


rosdiana,
limah tak ada dalam karakter sketsa aku sebelum ni... tapi tijah ada... hahahaa... dia pernah sound akau sebab guna nama tijah...


TM,
itu kira suka sama suka... tak bleh la ngadu kat tok ketua...hahaha

secangkir madu merah said...

kenapa dia tengok dia kata geli? bukan patutnya dia kata geram ke?

NM02 said...

entah2 masing2 suker sama suker.. hahaha

Aku said...

SMM,
depan tok ketua dia kata geli la... sapa nk ngaku..
atau.. memang husin tu buruk sangat...hahaha

NM02,
mungkin juga... tayang sama tayang, kan? hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com