Tuesday, March 8, 2011

Bulu ikan emas

.
Memasuki blog DariKacaMata, tercetus nostalgia aku...


Hari itu panas terik. Emak bentangkan tikar mengkuang di bawah pokok belimbing buluh yang redup dan angin tak putus-putus bertiup. Terasa lebih nyaman kalau dibandingkan dengan hawa panas di dalam rumah berbumbungkan zink dan tanpa siling itu.

Tapi, Emak bukan nak bersantai di bawah pokok itu dalam bulan puasa begini. Emak dah siapkan awal-awal bara api dari tempurung kelapa dan sabut kelapa. Asap berkepul-kepul, pedih mata dibuatnya. Oven tradisional dari besi takung getah beralaskan pasir telah panas. Penutup oven yang dibuat dari zink juga panas. Acuan berbentuk cermai dan ikan emas juga panas. Semuanya gara-gaara bara api dari tempurung dan sabut di atas dan di bawah oven itu.

Seorang budak kecil keluar dari rumah papan berbumbungkan zink kerana panas. Tekak kering, perut berkeroncong. Dia pergi ke arah Emak sambil memeluk bantal. Kemudian, Emak berikan sedikit ruang kepada budak kecil itu untuk berbaring. Kejap-kejap, Emak godek adunan telur dan tepung. Kejap-kejap Emak buka penutup oven dan cucuk-cucuk dengan lidi. Kejap-kejap, Emak keluarkan cermai dan ikan emas, dan letakkan di dulang.


Budak kecil itu teruja dengan ikan emas, baunya cukup harum...

Mula-mula ajarkan ikan emas berenang.. wiuw..wiuww... wiuuwwww
Lepas tu, dia berenang dekat dengan mulut buaya.. wiuww..wiuww... wiuuwww
Lepas tu buaya nganga mulut luas-luas dan ikan terperangkap tak boleh undur lagi.
Ngapp!!!

dan batallah puasa sang buaya itu pada hari itu.
dan cubitan kilas singgah di perut buaya itu...

Adoiiii....!


'Mak, kepala ikan emas dah rebeh, buaya yang kokak....'

Eh, menjawab lagi tu...
 
 


 
 
.

25 comments:

ckLah said...

Nakal budak bantal busuk tu!Memang nak kena piat.

ckLah pernah...
mak tanya, kenapa pisang tanduk yang nak dibuat pengat hilang sebijik?


ckLah jawab;
Eh...kita puasa (jawapan maut!)

Lepas membaham 3 gelas sirap masa berbuka, termuntah...keluar jenazah pisang tanduk seketul-seketul...hahahaha

Aku said...

cklah,
itu ketulahan namanya tu.. hahaha...
aku tak la sampai muntah balik. simpan je dalam mulut, simpan dalam perut... hahaha

buah kedondong said...

Nostalgia sungguh!

Teringat zaman memukul telur untuk bancuhan baulu. Nak tercabut tangan rasanya! Budak2 skrg makan baulu cuma kenal mixer je la. Takde mana nak jumpa spring telur tu...

Haih, tak bleh jadi ni. Kena balik kampung nak cari baulu original!

ckLah said...

Jap...jap...jap...
Kenapa 'BULU'?


Isk...hang ni...


(Err...Memang Jawa sana panggil bulu ke?)

Aku said...

b.kedondong,
yang pukul asli punya bulu dia berat sikit, makan dua biji dah kenyang. Tak macam yang pakai mixer, kempompong je, hampas... spongybob jer... makan 10 biji pun tak kenyang.

Cklah,
sebutan nya 'bhollu', bunyi macam 'ball - lu'..., macam lucah je bunyinye... hahaha. baik bulu...

tasekM said...

kejap.
buaya tu umur berapa tu...?

kiut, kan buaya...?
rasa nk karate...!





.

tasekM said...

aku baru perasan tajuk tu bulu.
ko saja, kan...?
tadi bontot.
ni bulu.
esok ntah apalah pulak...

biasaaaaaaaa tuuuuu...







.

Aku said...

TM,
er...sekolah rendah rasanya. dalam baya-baya Ariff la sekarang ni. Yang pasti, belum mimpi lagi...hahaha

TM,
memang itu pun sebutan kami...hahaha. orang banjar panggil apa ek?

Aku said...

TM... jangan ko kata orang banjar panggil 'cup cakes' dah ... aku karate ko karang...

ckLah said...

Ball- lu? Hahahahaha! Nasib baik Tasek tak faham . cklah jambu ball pun tak tergamak nak jamah...

tasekM said...

hahaha... aku baru nk cakap. ko ni macam tau2 je apa yg ada dalam kepala aku nih...

cekgu.
ball-lu...?
bola mu...?

dah pikir ke laut dah nih...

ha ha.





.

Aku said...

cklah,
ahh.. tasek boleh cium bau tu.
memang ke laut fikirannya...
jambu bol memang enak. aku rasa, asam boi tu pun asalnya nama asam bol...hahaha

TM,
aku dah boleh agak 5-6 langkah ke depan. aku makan garam lama dari ko, jangan nak temberang la.. hahaha.
memang ke laut pun fikiran ko tu....hahaha

ckLah said...

tasekM;
Nak ke laut...jangan lupa bawa pelampung. Hahaha...

Jangan makan pedas-pedas untuk jaga ball...hihi.

tasekM said...

nizam,
ini semua pengaruh ko la nih.
ko tak baik tau ngajor bukan2 ke adik2.
aku ni suci ibarat kain kapan.

cklah,
makan pedas la baru ball berapi cekgu.
ko salah petua tu...



eh. kejap.
ni cerita bola golf ke bola jaring nih...?

bola jaring...? mak aiiiiiii...



ha ha.




.

Aku said...

cklah,
tang pedas-pedas tu aku betul tak faham.. hahaha
yang aku tau, kalau dah tumbuk sambal belacan, jangan gatal nak pegi kencing. sebab pernah kena.. hahaha

Aku said...

TM,
Bola jaring tu ringan, terapung kat atas baju. Elok untuk ko buat pelambung kat laut tu nanti. Bola golf berat, simpan dalam poket seluar...hahaha

Ko la, aku baru nak tumbuh kepak nih..

tasekM said...

takde mana bilanya bola jaring tu ringan...
sebijik 3kilo.
hahaha....

ni aku cerita bola jaring sebenar ni tau...

ha ha.

:p




.

ckLah said...

"...yang aku tau, kalau dah tumbuk sambal belacan, jangan gatal nak pegi kencing. sebab pernah kena.. "

Apa yang kena? Kena sambal? Owwwhhhh...tidak!


Hahaha...hilang sedih cklah malam ni dibuat kamu berdua!

tasekM said...

cekgu... kejap aku nk bayangkan kejap. hahaha...




.

Aku said...

TM,
aku tak tau. aku tak main bola jaring... paling besar pun aku main bola sepak atau bola tampar... ini bola sebenar tau.. hahaha

CKlah,
tak kena sambal.. kena kesan pijarnya. boleh 2-3 jam jugak nak hilang... hahaha

TM,
tak yah bayangkan. ko cilikan je darren tu.. hahaha

AZANI said...

salam zam,sek,dondong dan cikgu
maaf saya terlepas bas

acuan buah hulu dulu tembaga pure.

Fadhilah Maarif said...

hehehe...saya gelak sekali lagi..sedap tak kena cubit??

Aku said...

Azani,
Mak aku punya cuma cast iron.. tapi ok gak tak melekat...

Fadhilah,
Masa tu sakit, tapi tak menjerit sebab mulut buaya dah penuh... hahaha

secangkir madu merah said...

zam, kalau aku jadi mak budak tu, semangkuk terak aku letak kat depan dia suruh dia perabih...


itulah kau, puasa tak baca niatkan?

Aku said...

SMM,
Aku suka bahulu... takpe, aku makangak... lebih bulih jual.. hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com