Sunday, April 3, 2011

Musim deroyan udoh tibe...

.

Weh....  kome! Deroyan udah luruh, moh kite cepat-cepat suluh. Kalau lambat kome dapat sabut! Musim deroyan dah datang ni weh..! Moh le kite makan...






Kecik-kecik dulu teman selalu juge temankan kawan teman tunggu deroyan luruh malam-malam. Tunggu dalam pondok deroyan. Nyamuk tak ade he, kelambu ade.


Bila bedebuk je bunyinye, teman cepat-cepat capei lampu suluh. Kalau idak, musang jambul hitam datang kutip dulu.


Masa tu, rega deroyan dalam 3-4 hengget sebijik. Kalau semalam bulih dapat 10-20 biji, dapatlah juge 40 - 80 hengget.


Mewah giler tu!!! Bayangkanlah, masa itu harga mee magi cuma 35 sen. Harga ding dang cuma 1 hengget.


Berjage dalam pondok deroyan bukan sekadar duduk-duduk dan tunggu-tunggu je. Mana bulih gitu gayenye. Mesti ngantuk giler-giler... mesti ada aktiviti ... hahaha.


Nanti-nanti le teman cerite. Teman nak sambung makan deroyan dulu...








.

17 comments:

ckLah said...

Jumpe deghoyan je...teghuih melabon cakap Peghok ye...

SHIMI said...

best tu bro... 10-20 biji for 40-80 hinggit.
Kalau kat KL musim sepanjang masa, rega sendirik mau paham...

Aku said...

Cklah,
Deroyan kat Perak, teman kat s.alam. dalam mulut bertemu jue.... hahaha


Shimi,
best kalau larat nak makan. Kalau tak, sia-sia je walau pun free... hehehe

tasekM said...

ngape pulak kalo lambat dapat sabut. kalo lambat tinggei habuk le yeop!.

:p



aku dh balim melaka.
dah gemuk.
makan deroyan.
ni yg menyampah balik kampung nih...




.

Aku said...

TM,
Ada bawak balik tempoyak tak?
Tak bawak tempoyak tak macho la..

Wadik..? tak ade le tu...

tasekM said...

aku tak bulih bawak deroyan dalam kereta. aku penin.

maka. tempoyak haram tak mandang.


wadik gin di-idek!
paham?
tak paham sudah.





.

Aku said...

TM,
Ko balik kampung atau kursus bahasa mendeleng nih?

Hahaha....

Fadhilah Maarif said...

harga durian sekarang mahal..nak makan kenalah beli jugak...kalau ada pokok, memang best!

tasekM said...

tu bahasa banjor tu wey....










.

Aku said...

FadhilahM,
Kalau dah ada pokok sendiri, malas nak makan pulak.. muak.


TM,
Ye ker..? Hahahaa...
Saja ngusik...

AZANI said...

salam zam
ntahkenapa ku makan durian area johor ni, takleh lawan bukit gantang,batu kurau,kuala, parit.pendekata peraklah.gamaknya komposisi tanahnya..kena tanya orang pertanian.

secangkir madu merah said...

teman baru saje dapat makan deroyan beli kat Tapoh.. idok pulak teman tau berape hargenye sekilo sbb bukan teman yg membayo. Teman ingat nak buat tempoyok sikit.


ate?



.

Aku said...

Azani,
Dia org kata ada kene mengene dgn campuran tanah + batu... saliran.. entahlah... termasuk kelawar dan keluang punya pendebungaan kut.. hahaha

SMM,
Ate rugi le mike buat tempoyak dari deroyan mahei... makan je udoh le. bior jadi tempoyak dalam perut...

kakpah said...

ni ape he sume cakap pasal deroyan ni. Aku punya mana. Tidak tidak pun bak mari le sini tempoyak satu balang. Tak aci.. tak aci..

Aku said...

Kakpah,
Mintak kat TasekM, dia baru balik Perak... mintak tempoyak.

ashley said...

Uk alah...
sajer nayang nayang makan deghoyan yek..
jager komer!!

Aku said...

Ashley,
Deroya Batu Kurau paling best, orang kata...

Benih?

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com