Saturday, September 17, 2011

Berirama Senandung Semalam... Sepetang

.

Dah lama aku tak jejakkan kaki aku ke Bagan Lalang. Kalau tak silap, lebih 5 tahun. Tapi, itu cerita lain. Kalau dah cerita lain, aku ceritakan lain kali sahajalah.







Sebenarnya, aku nak tunjukkan yang ini:


Udang dan Sotong masing-masing nak menyorok.. konon.


Sepatutnya Siakap 3 Rasa, tapi rasa-rasanya bukan...


SIput yang menyorok di dalam buluh perindu



Udang dan sotong goreng tepungnya rangup. Tepungnya taklah tertanggal dari udang dan sotong, tak adalah macam sesetengah tempat yang tepungnya lari seolah-olah tak sanggup nak menempel sebab dah busuk.


Dan yang paling aku respek ialah Siput Sepetangnya (ye ke? aku tak pasti namanya). Memang manis. Sebelum-sebelum ini, aku pernah makan Siput Sepetang tapi isi perutnya penuh dengan pasir.






.

9 comments:

tasekM said...

itu bukan pepahat ke nama dia...?


.

Aku said...

TM,
Hah... betul!
Aku baru teringat.. hahaha

tapi ada gak yg sebut sepetang, aku rasalah..

tasekM said...

kalau digugel siput sepetang haram tak jumpa siput gitu gaya kekdahnya.
ke pepahat ni banyak kt kuala sepetang...?




.

Aku said...

TM,
hahaha.... teori ko baguih gak tu.
Kuala sepetang pulak kat mana ek?

sepa said...

kat sini disebut ambal. bamboo worm. memang sedap... feveret aku tuh... :)

Aku said...

Sepa,
ini fes time aku makan sedap. sebelum2 ni aku makan pasir jer sampai naik jeran.

sepa said...

berpasir...! bukan salah ko, dino. tugas ko hanyalah untuk makan je benda tuh... :).


.
lama dah aku tak makan ambal nih. kat miri diaorg ada jual kat supermaket cold storage... mem masak kicapcilikering atau halia - cam tu le kot...! sepeket, boleh masak 3 kali...
sebenarnya, perlu sekali makan jeh.
makan pertama - sedap.
makan kali kedua - rasa togeh.
makan kali ketiga - rasa ranting kayu.

:p

sepa said...

dino, cube ko tanya mem TM.! ngape lama tak dak entri...?!

Aku said...

Sepa,
tak silap aku, menatang tu kena rendam dalam air biar dia berak-berak keluar pasir dalam sehari barulah dimasak. Kalau tangkap terus masak, memang tak sempat berak... berpasirlah jawabnya.

Memang betul, kalau terlebih masak, ida loat macam ranting kayu... kalau tak pun rasa macam cicak mati kering.

Mem TM tu kena buat akaun kewangan tahunan. jenuh tu. Mata dia pun dah macam mata belalang mekah aku rasa. asyik terjegil tengok nombor... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com