Thursday, January 19, 2012

Mister Chef ala-ala Oh lala...

.

Jangan betulkan fokus anda. Ianya sengaja dikaburkan supaya tidak menampakkan butiran-butiran yang mampu menjadikan air liur menjejer...







Orang lain nak buat daging panggang / goreng separa masak dengan skil yang macam-macam, dengan metod yang macam-macam... mungkin juga dengan gaya ala-ala chef.

Aku, yang tak punya skil ini, juga mahu mencuba. Idea datang apabila aku tunggu daging batang pinang itu defrost, lama sangat. Aku dah tak sabar...


Tiba-tiba, aku terfikir. Biarlah ais yang masih ada di tengah-tengah daging itu menjadi penyerap haba pendam perlakuran yang baik. Jadi, aku tak perlu risau nak jaga kepanasan minyak atau api gas. Aku terus masukkan ke dalam pan dan biarkan hampir gareng diluar dan.....


Daging tengah-tengah itu tak masak langsung, masih terasa urat-urat daging yang manis.... tapi aku makan juga.

Setakat hari ini, gigi siung aku masih panjang macam biasa.





.

12 comments:

sepa said...

daging rupanya... sedap tuuuu...

*ingatkan krepok lekor. :)

Tijah said...

aku lebih rela makan bawang2 tepi tu. huhu

cheqna said...

hahahahaha
sedap tu..=)

Aku said...

sepa,
jauh gila... kopok lekor ada kaler merah ke? kakaka



Tijah,
sampai ati ko tak nak jamah masakan aku ek....

Aku said...

cheqna,
sedap, manis.... nak tak?
keh keh keh...

secangkir madu merah said...

aku nak...

Aku said...

SMM,
meh datang rumah... aku hidangkan air kopi o dgn daging mentah... hehe

tasekM said...

mentah?

aku nk pitam sekarang.



.

Aku said...

TM,
pitam???

*cepat-cepat aku tadahkan bantal*

AZANI said...

nak tumbuh siong kena makan yang masih hidup ron...
kalau dah kena siang dan mentah...rasanya takat masalah penghadaman je...

aku pun nak tumpang letak kusyen atas bantal kau tu...

hi hi

kucingorengemok said...

"diari raja bersiong: day 3" - tajuk yang lebih mustajab

Aku said...

Azani,
itu kalau aku dah tahap puntianak, bro... hahaha




KOG,
hmm... buat tajuk cerpen pun ok gak tu... hahaaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com