Sunday, May 13, 2012

Prosa Melayu Klasik - pantun moden klasik (lagi....)

.


Duduk raja dihadap menteri
Duduk biduanda menyusun jari
Duduk bendahara laksamana berdiri
Duduk laksamana temenggung berlari


Bangun menyanyi Adiwira
Bangun menari Lang Buana
Bangun menteri gempita bersuara
Bangun keris padahlah semua!


Jatuh imam khatib berkhutbah
Jatuh bilal disambut kariah
Jatuh tertib adat bertitah
Jatuh daulat darah bersimbah!




Ada bau-bau politik ke?


.

12 comments:

secangkir madu merah said...

aku tak suka politik.. tak nak jawablah..

Aku said...

SMM,
alaaaaa..... meh la berbalas-balas pantun... hahaha

ardz marn said...

ekekeke... gua tak ikut sangat politik nie.. so tak berapa nak paham sangat.. tapi puisi tu gua boleh paham kot..

Aku said...

ardz,
puisi itu ditujukan kepada orang2 yang suka bersuara lantang dan mengajak orang untuk sama lantangnya...

gadisBunga said...

pecah kaca
pecah gelas
sudah baca
harap balas

jom ngundi!

Aku said...

GB,
tak mau undi...
aku tak daftar pun.... keh keh keh

ardz marn said...

ooo.. gitu ke..
baru la boleh paham betul betul..
hahaha..

gua nie pesen minat ke puisi.. tapi tak pandai buat puisi..
paham pun sikit sikit je.. tapi kalau dah bagi klu baru gua boleh rungkai semua dan paham..

.

Aku said...

ardz,
shhh...!!
Dah tau dok diam-diam...
ada orang dengar... keh keh ekh

tasekM said...

apa kata hr ni ko bersyair pulak...

:D



.

Aku said...

TM,
kalau tulis pun tak keluar lagunya...
akan jadi macam puisi jer...

sepa said...

ada bau politik...

terbau nar politiknya.!

*eh bila ko nak mengundi.!!!
ko check web SPR,
gerenti diaorg dah otomatik register ko...

:)

Aku said...

sepa,
aku belum tergerak nak check daftar.
bayangkan, nak check daftar pun aku malas inikan pagi nak mendaftar dan mengundi... keh keh keh

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com