Friday, July 4, 2014

Mimpi aneh di bulan Ramadhan....

.

Seronok bermimpi di bulan Ramadhan ni...maklumlah, setan tak kacau masuk mimpi....haha.

Malam semalam mimpi lagi tapi pada kali itu aku tak solat sunat untuknya. Suasana mimpi itu di kampung aku...kampung yang ada sawah padi, parit, kepok padi, ayam, reban dsb... Dalam banyak-banyak babak, aku hanya ingat 2 babak sahaja...


Satu.
Aku, Arif dan seorang anak jiran yang sebaya dengan aku, kami berbasikal dari surau menuju ke sebuah kepok padi di belakang rumah. Kepok itu berdinding papan dan berbumbung zink tanpa siling. Kami ke situ sebab mahu melihat burung merpati yang sering lepak di situ. Apabila kami buka pintu kepok, aku lihat ada beberapa ekor burung merpati sedang bertenggek di atas bendul (?), yakni kayu 2"x4" yang terletak di bahagian atas dinding dan di atasnya adalah bumbung. Oleh kerana tiada siling, ada ruang diantara dinding dan bumbung....dan merpati lepak di situ.

Kawan aku itu panjat guni padi dan cuba mencapai burung merpati yang ada. Dia ajak aku panjat. Aku lihat ada banyak sarang merpati di atas bendul (?) itu dan ada telurnya juga! Aku tanya Ariff, hendak telur atau tak...Ariff nak. Aku tengok telur merpati itu besar dan berwarna kuning...seperti telur ayam. Plop! Serta merta merpati semuanya jadi ayam. Ya, itulah indahnya mimpi...aku boleh tukar merpati jadi ayam sebab nak sesuaikan dengan saiz dan warna telur tadi.

Bukan itu sahaja, apabila Ariff pun panjat naik, beberapa ekor ayam pun 'puff..!' Jadi ayam goreng KFC yang masih panas! Aku suruh Ariff berhati-hati mengambil ayam goreng itu kerana panas. Manakala aku pula kutip beberapa biji telur ...ada yang mentah dan ada yang sudah jadi telur rebus!



Dua.
Kami berbasikal di jalan kampung yang hanya batu kelikir dan di tepi jalan itu ada parit untuk mengairi sawah padi. Aku lihat ada seorang lelaki sedang gewang (memancing ikan haruan secara casting guna umpan katak). Ketika umpannya meluncur diatas air dan rumput benta, seekor haruan menyambar umpan lalu ditariknya ke bawah rumput benta...tersangkut di bawah air. Lelaki itu pun turun ke dalam parit. Dia seluk rumput benta, ikan haruan meronta-ronta.

Rontaan itu semakin kuat dan ganas. Lelaki itu hampir tak terkawal. Dia balut ikan itu dengan rumput benta...salah satu teknik untuk tak mahu ikan terlepas. Tapi balutan itu besar! Dengan susah payah dia peluk dan bawa naik ke atas jalan. Bila dia rungkaikan gumpalan rumput benta itu, aku lihat ada bentuk seorang gadis memakai blaus dan gaun hitam...bila gadis itu bangun, aku lihat dia berbangsa Afrika atau India...berkulit gelap dan berambut panjang melepasi bahu. Tiba-tiba jiran aku menjerit, "eh...itu ex-awek aku...!" Aku tercengang...! Sejak bila kawan aku ada pen pal?...

Aahhh...! Hanya mimpi....





.

10 comments:

nae nematoda said...

haha, part 1 tu, amboi sesedap boleh jdi ayam kfc...kalau gni mimpi, tiap malam nak mimpi ayam kfc la ...haha

Nizam.Ariff said...

Nang.
Itulah menariknya mimpi yg terkawal....nk cheese cake pun boleh agaknya...haha

cinta said...

aku igt haruan tu tetiba jadi ikan bakar. jauh nor terpesong. hahahadoi ilang ngantuk aku.

Nizam.Ariff said...

Cinta.
Kalau ko pelik, aku lagi la terkejut...haha

Kniedaz said...

jadi ayam kfc? fuhh fuhh ....mimpi org puasa betul ni...mimpi no 2 tu memang tak terfikir jadi org..aku pk jadi raksaksa je

Nizam.Ariff said...

Kniedaz.
Nampak sgt nak berbuka ayam kfc ni...hahaha

ibundo said...

assalamualaikum nizam. Apa kabar.
Lama akak tak menjenguk disini..kau masih bermimpi rupanya..
selamat berpuasa.

Nizam.Ariff said...

Kakpah,
W'salam...lama x dgr cerita. Salam ramadhan dan maaf zahir bathin, kak....

suka suka said...

Ingatkan si haruan jadi ular besor... ni jadi ex awex lak ... hi hi .. salam Ramadhan.

Nizam.Ariff said...

SukaSuka.
Salam ramadhan buatmu juga...
Dah buat kuih raya?

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com