Thursday, July 27, 2017

Revolusi Industri 4.0

.
Imej: Zenith Bizness Excellence


The 4th jump in Industrial Revolution.
Or rather Industrial Evolution?

Information age has axed another industry, with its Big Data and connectivity. Kepada yang gemar mengikuti sejarah revolusi industri, yang pertama sekali telah berlaku pada 1800an dengan teknologi enjin wap.

Setiap kali berlaku revolusi industri, akan ada banyak pihak yang terkesan. Tapi Revolusi Industri 4.0 ini aku rasakan seperti permulaan Evolusi Industri...apabila banyak industri mula mengorak langkah dari dunia mekanikal dan elektrikal ke dunia digital.

Sebahagian industri telah pun mengorak langkah ke arah situ...seperti perubatan (pembedahan jarak jauh), pertahanan, pelancongan, perdagangan...

Kepada industri pembuatan, ianya satu lonjakan yang tinggi. Kita perlu melompat. Bermula dengan sektor pendidikan dan penjana tenaga kerja.

Aku jangkakan ia akan turut mengubah hingga ke tahap kelompok sosial dan budaya (terutamanya budaya kerja).

Aku juga jangkakan ia akan memberi pengaruh kepada struktur sosial (terutamanya dengan anjakan tahap pendidikan dan kemahiran).

Aku juga jangkakan, dengan lonjakan teknologi ini, akan ada yang ikut melonjak dari tubir-tubir jambatan dan bangunan tinggi (terutamanya mereka yang tak mampu beradaptasi dengan keperluan 'new skill set', yakni mereka yang diusir ketepi oleh 'new breed of skillful entrē').

Kita perlu melompat. Anak-anak kita perlu melompat.

You jump, I jump...
Or I jump into the wrong side.


.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com