Saturday, November 7, 2020

Pasang tajur di tasik, Peacock Bass @ Ikan Maharaja yang kena

Sempena kejayaan memancing Ikan Ketutu @ Haruan Ubi di tasik pada minggu lepas, aku cuba memasang tajur pula. Tajur tak perlu ditunggu. Cukup sekadar memasang umpan dan tinggalkan. Hanya jenguk tajur @taut 2 kali sehari.

Tapi aku musykil. Umpan habis, mata kail ditarik dan tersangkut pada kayu dan rumput tapi tak melekat. Tak tahu ikan apa yang sentap. Atau mungkin biawak? Atau labi-labi?

Oleh sebab itu, aku rancang hari ini untuk pasang taut dan tunggu. Sambil2 itu, aku labuhkan juga joran di sebelah. Aku pasang 2 sahaja taut batang buluh kuning.

Akhirnya, aku dapat juga apa yang makan umpan aku... 


Aku siang terus di situ juga... 



Peacock Bass @ Ikan Maharaja ini bukan natif. Ia spesis import. Entah macam mana, ada yang terlepas ke sistem sungai kita.

2 comments:

Warisan Petani said...

Kurus ikan ni
kepala aje besar.

Nizam.Ariff said...

WP
PKPB ni tak byk makan kut.. Hehe

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com