Saturday, December 26, 2020

Buat pes ikan bakar perasa asam pedas berempah asli Melaka

Aku pernah cuba buat pes untuk ikan bakar perasa asam pedas Melaka. Aku nak buat asam pedas yang mudah dan sedia diguna, tak payahlah nak masak pes cili setiap kali nak masak. 

Alang2 buat pes, aku cubalah perasa asam pedas Melaka. Sebelum ni aku buat banyak dan aku simpan dalam peti sejuk. Boleh bertahan lebih daripada 3 bulan. 

Asam pedas versi Melaka ni lain sikit. Kepada peminat asam pedas, dia mesti boleh bezakan asam pedas versi Johor (Muar), Pulau Pinang dan Melaka. Ianya versi bertumis, bukannya versi asam rebus.

Asam pedas Melaka ni ada campur rempah sikit. Tapi yang aku buat itu untuk versi ikan bakar. Jadi aku ubahsuai resepi asalnya. 




Sekarang ni, aku bolehlah masak ikan bakar dengan mudah. Pes ini. Sesuai untuk ikan tak bersisik macam pari, kembong dan sembilang. 

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com