Friday, April 17, 2009

Di daerah para Malaikat, hati aku bertapa di situ

.

Daerah Malaikat


Desa sepi ini,
idam para hatinya Malaikat,
terlarang para hatinya Syaitan.

Pada rimbunan hijau,
himpunan para abdi suci.

Pada kolam tenang,
nafsu-nafsi terkunci.

Pada dedaun keladi,
mengirim zikir pada angin.

Pada teratai,
membilas dosa-dosa dengan embun.

Pada gunung, pada batu,
terkumpul kekuatan.

Sejuk dan terpinggir desa ini,
untuk para dewa.

Pada hati yang alpa,
desa ini subur dengan gila,
kabus menyisih pandangan,
hijabnya segenap lembah.

Pada hati yang mungkir,
desa ini subur dengan hutan,
melihat belantara penuh unggas,
dan lolongan haiwan.





.

9 comments:

AZANI said...

meresap masuk kedalam sanubariku

ashley said...

terdapat juga wanita bidadari yang matanya hijau berkaca..
dicemburui para isteri..
tidak terusik atau disentuhi
memakai pakaian sutera berlapis
namun keserlahan susuk tubuh terpancar sinarnya..

....bidadari 'aina mardhiah' untuk mukmin solihin...

xiiinam said...

.....dan aku terus susu sasap di celah awan...
seperti seekor biang lala....
berlari-lari di kaki biru langit lazuardi....





Errrr...apa aku tulis ni ek...???
Entah....

Water Lily said...

Saya pun tak tau nak komen apa ni. Tepaku seketika..

Sungguh...tak pandai nak ulas puisi

Nizam.Ariff said...

Azani,
biarkan ia kekal di situ...

Ashley,
Ya, bidadari syurga jelmaan dunia...

CkLah,
Ya, dicelah awan yang lazuardi, kita mukim di situ menunggu seruling subuh yang meganya muncul di barat, kita umpama kapas di balik awan sana...

Waterlily,
Sambung je puisi tu macam dia orang tu.... senang....hahaha

wahyudi my said...

Salam puisi.

Nizam.Ariff said...

Wahyudi-my,
Salam juga buatmu, mari kita ronggeng puisi...hahaha

tasikmerah said...

aku tak pandai.

Nizam.Ariff said...

TM,
Mari kupimpin tangan mulusmu, masuk dalam puisi, kita RONGGENG! hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com